Jo en helt annan sak. Just nu håller juryn på och överlägger i fallet om Ahmaud Arbery, skytten där hävdar också självförsvar (men det finns ingen egen tråd om fallet, konstigt nog, och eftersom fallen ofta jämförs tänkte jag att det kan passa här).
Jag har inte följt den rättegången alls, baserat på det lilla jag kände till innan så var jag säker på fällande domar (inklusive för den tredje mannen, han som körde efter, som jag räknade med skulle bli fälld för medhjälp till vad åtalspunkterna nu är, mord, och därför riskera livstid antagligen, vilket givetvis är oerhört hårt för vad han gjorde men så är ju lagarna i det där landet. Men jag läste det här blogginlägge:
https://lawofselfdefense.com/arbery-case-trial-based-on-closing-arguments-not-guilty-verdicts-are-a-real-possibility/ (Obs, jag har ingen aning om vem det är som driver den här bloggen, verkar vara en jurist som kan vara klok eller galen, men jag tycker inte det som är skrivet är uppenbart galet)
Han argumenterar för att åklagaren varit dålig, inte bara under slutpläderingen utan under hela rättegången (enligt andra jurister, själv har han bara sett slutpläderingar) och att det kan vara avgörande här.
Åklagaren i fallet Rittenhouse betedde sig som alla vet illa, t ex när han försökte misstänkliggöra att Kyle använt sin rätt att hålla tyst. Men jag tror inte det var avgörande i det fallet, jag tror han betedde sig illa av desperation, för att han insåg att han förlorade fallet, och inte tvärtom. Det vore trist om de här två (jag skulle inte ha något emot att fria den tredje mannen, baserat på det lilla jag vet åtminstone) skulle frias på grund av en inkompetent åklagare.
Det är en stor tragedi att man inte kunnat glädjas fullt ut åt hur de här åklagarna varit kassa.