2021-11-24, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Det är så otroligt jämnt så hur ska du avgöra det.

Om någon svimmar i stolen så är Kristersson statsminister.

Det skiljer EN röst. Inte mer.

Skillnaden är ju att Andersson passerar riksdagen utifrån medvetna val från ledamöterna. I ditt scenario skulle Kristersson passera riksdagen baserat på tillfälligheter.
Citera
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Rekommenderar dig att googla representativ demokrati, det är nämligen det system som tillämpas i Sverige.

Du kan naturligtvis tycka det är ett bedrövligt skitsystem men det är vad som gäller.

Ja det som gäller är att S-regeringen inte har mandat från folket men däremot från riksdagen. Du blandar ihop detta.
Citera
Medlem
fishANDchipss avatar
Citat:
Nope.

Enda anledningen till att det här blir lite rörigt är då regelverket är lite rörigt. Såvida det inte sker något oväntat (som att C plötsligt skulle motarbeta en S-regering för att de är vansinnigt förtjusta i MP) så kommer Andersson tillträda som statsminister.

Det var ju verkligen precis så att MA klarade första omröstningen. Vill minnas att jag läste här på fb att hon klarade sig igenom med en mandat, har jag uppfattat det korrekt eller är det svammel?
Citera
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
Är det det kortaste statsministerskapet genom historien? Hon kommer väl troligen tillbaka igen men ändå. Första kvinna och kortaste statsministerskap, två milstenar på en dag.

Statsminister för en dag. Blir både bok, musical och annat. Snart på Netflix.

Cirkus Sverige. Så blir det när 4 tokiga kärringar skall enas.
Citera
2021-11-24, 18:03
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vad gäller egentligen? Har Sverige haft vår första kvinnliga statsminister eller ej??

Läser i Aftonbladet att Löfven fortfarande är statsminister.
Så har Maggan varit det eller inte??

Om hon inte varit det, hur kan hon avgå från något hon inte är? Hon sa ju på presskonferensen stt hon avgår som statsminister.

#rödgrönröra
Hon avgick ju nyss
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Ja det som gäller är att S-regeringen inte har mandat från folket men däremot från riksdagen. Du blandar ihop detta.

Som sagt, det står dig fritt att tycka det. Det ändrar däremot inte något. Så gnäll på, men gör det helst med någon annan än mig.
Citera
Medlem
NukeTheWhaless avatar
10.02 Väljs till statsminister
17.33 Avgår som statsminister

7h 31 minuter.

(Saxat från TV4. Så jag garanterat inte 100% att det stämmer.)

Kan det vara rekord?

"Kortaste tiden en svensk statsminister suttit på sin post" är vad som sägs på SVT Rapport.
Citera
2021-11-24, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fishANDchips
Det var ju verkligen precis så att MA klarade första omröstningen. Vill minnas att jag läste här på fb att hon klarade sig igenom med en mandat, har jag uppfattat det korrekt eller är det svammel?

Det är korrekt att det räcker med att en röst utfaller annorlunda för att hon inte ska passera riksdagen.
Citera
Medlem
harrylimes avatar
Det gick som förutsett, nu är MP bortkopplat, man såg att Magdalena var nöjd.
Citera
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Som sagt, det står dig fritt att tycka det. Det ändrar däremot inte något. Så gnäll på, men gör det helst med någon annan än mig.

Det är inget tyckande som jag yttrar. Du håller dock på med tyckanden.
Citera
2021-11-24, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Hon avgick ju nyss

Hon har inte avgått, detta då hon aldrig tillträtt. Men det är väl i slutändan mest semantik.
Citera
2021-11-24, 18:05
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
10.02 Väljs till statsminister
17.33 Avgår som statsminister

7h 31 minuter.

(Saxat från TV4. Så jag garanterat inte 100% att det stämmer.)

Kan det vara rekord?

"Kortaste tiden en svensk statsminister suttit på sin post" är vad som sägs på SVT Rapport.

Kvinnor kan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in