Citat:
Ursprungligen postat av
univers123
Nei, selvsagt sier han det som er til fordel for klienten sin. Men han lover eller garanterer heller ikke at klienten er uskyldig. F. eks. i saken om Hamse Hashi Adan som ble skutt og drept i Oslo, der SH er forsvarer for to mistenkte brødre, sier han ikke at de er uskyldige, men at de to nekter for å ha noe med drapet å gjøre. Han ordlegger seg på en måte som ikke gir noen garantier eller lovnader, samtidig som han taler til klientens forsvar. I forbindelse med Hagen-saken, er han helt tydelig på at klienten hans har alibi, det er ingen runde formuleringer som jeg tror han ville brukt dersom dette alibiet ikke hadde vært helt bankers.
Men om SH hadde sagt at de to brødrene var uskyldig og kom til å bli frikjent, så tror jeg vi kunne tatt det med en klype salt.
Vi vet at politiet har sagt at det er huller i THs alibi fra arbeidsplassen. De har sagt at på et tidspunkt mister de oversikten over hvor han er, om han er i bygget eller om han er andre steder.
Strengt tatt så kan han ha lurt seg hjem og drept henne, og så dratt tilbake til arbeidsplassen.
Nå heller jeg egentlig mot at han har innleid hjelp.
Men TH kan ha forgiftet henne, og så har det kommet innleid hjelp, eller han kan ha dratt hjem selv.
Hun kan også faktisk være drept på natten, men da er livsbevis forfalsket.
TH er jo siktet for drap eller medvirkning til drap, så egentlig spiller det ingen rolle om han har drept henne selv, eller om han har leid inn hjelp. Han er jo like skyldig uansett.