2021-11-24, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Jeg tror ikke vi skal ta SHs fallhøyde med i beregningen om hvorvidt TH er skyldig eller ei.
Vi ser jo hvordan det ble med Eirik Jensen. Stjerneadvokat Elden lovet/garanterte at han skulle slippe ut og at saken mot han skulle henlegges, men EJ fikk 21 år.
Elden har like stor fallhøyde, om ikke mer, enn Holden.
Forsvarsadvokaters jobb er å forsvare sin klient uansett hva de selv måtte tro eller vite. Stjerne forsvarsadvokater også… kanskje spesielt dem. For å ha en slik jobb kreves talent og evnen til å glemme sin egen samvittighet. Svelge kameler. De spiller et spill der det eneste som teller er å forvare sin klient. Sånn fungerer rettsvesenet. Og sånn må det bare være. På den andre siden av bordet sitter aktor. Simple as that. Når man hører eller leser hva advokater sier så må man derfor ha dette i mente… og ikke gå rett i fella og ukritisk svelge sannhetsgehalten i det de lirer av seg… stivpynta med dress & slips for å virke mer troverdige enn røkla.
Citera
2021-11-24, 17:14
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av univers123
Lovet/garanterte Elden dette? Det hørtes lite "advokatsk" ut, syns jeg.

Det er vel det som er jobben.
Prøve å overbevise om uskyld, både for dommerne, men også for allmennheten.
Samme som advokaten til Utengen sa: "han er på vei til å bli sjekket ut av saken", eller noe i den dur.
Men Utengen er fremdeles siktet.
Citera
2021-11-24, 17:22
Medlem
Citat:
Det er vel det som er jobben.
Prøve å overbevise om uskyld, både for dommerne, men også for allmennheten.
Samme som advokaten til Utengen sa: "han er på vei til å bli sjekket ut av saken", eller noe i den dur.
Men Utengen er fremdeles siktet.
Ja, det er jobben deres å frikjenne klienten, men jeg tenker at å si som Utengens advokat sa, at han er på vei til å bli sjekket ut, er en rundere formulering enn å si jeg lover/garanterer at...
Citera
2021-11-24, 17:25
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjoddska
Forsvarsadvokaters jobb er å forsvare sin klient uansett hva de selv måtte tro eller vite. Stjerne forsvarsadvokater også… kanskje spesielt dem. For å ha en slik jobb kreves talent og evnen til å glemme sin egen samvittighet. Svelge kameler. De spiller et spill der det eneste som teller er å forvare sin klient. Sånn fungerer rettsvesenet. Og sånn må det bare være. På den andre siden av bordet sitter aktor. Simple as that. Når man hører eller leser hva advokater sier så må man derfor ha dette i mente… og ikke gå rett i fella og ukritisk svelge sannhetsgehalten i det de lirer av seg… stivpynta med dress & slips for å virke mer troverdige enn røkla.

Ja, en forsvarer er en forsvarer. Har aldri hørt om en forsvarer som sier at han tror at klienten er skyldig. Det går på å plukke ifra hverandre vitners troverdighet bl.a.
Lede vitner i felle der de kan finne på å lyve, for så å bevise denne løgnen, og så bruke det imot dem.
Mange sleipe metoder.
SH er en spesiell advokat siden han også har jobbet i flere år som politiadvokat og seinere statsadvokat. Startet på gaten som vanlig politimann. Fulgte samme fotsporene som sin storebror Arlid.
Dermed vet han bedre hvordan det jobbes på andre siden av bordet.
Citera
2021-11-24, 17:33
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ja, det er jobben deres å frikjenne klienten, men jeg tenker at å si som Utengens advokat sa, at han er på vei til å bli sjekket ut, er en rundere formulering enn å si jeg lover/garanterer at...

Poenget er at man skal ta det som advokatene sier litt med en klype salt.
De vil kun fremme ting som taler til fordel/uskyld for den siktede, og usannsynliggjøre alt som peker på skyld. Har du f.eks. sett Holden snakke om hvilken grusomt skjevfordelt ektepakt TH har laget?
Det er mer tyngde i det som kommer fra en nøytral person.
Citera
2021-11-24, 17:38
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ja, en forsvarer er en forsvarer. Har aldri hørt om en forsvarer som sier at han tror at klienten er skyldig. Det går på å plukke ifra hverandre vitners troverdighet bl.a.
Lede vitner i felle der de kan finne på å lyve, for så å bevise denne løgnen, og så bruke det imot dem.
Mange sleipe metoder.
SH er en spesiell advokat siden han også har jobbet i flere år som politiadvokat og seinere statsadvokat. Startet på gaten som vanlig politimann. Fulgte samme fotsporene som sin storebror Arlid.
Dermed vet han bedre hvordan det jobbes på andre siden av bordet.

nu är det nog mer regel än undantag för försvarsadvokater att börja som polisjurister...
men advokater som har ett sjukligt behov av att vara ärliga fungerar inte som affärsjurister eller försvarsadvokater...
Citera
2021-11-24, 17:47
Medlem
Citat:
N.N. (nomen nescio) står for forretningspartnerens navn, gjengitt slik i boka fordi forretningspartneren ikke ønsker navnet sitt på trykk. I AEHs sms skrev hun selvsagt navnet hans.
Det har vi forstått. Distanseringen gjaldt «kona«. Sjelden damer bruker begrepet kona. Vi har din kona osv....mulig aeh gjorde det for det jeg vet.
Citera
2021-11-24, 17:48
Medlem
Citat:
Poenget er at man skal ta det som advokatene sier litt med en klype salt.
De vil kun fremme ting som taler til fordel/uskyld for den siktede, og usannsynliggjøre alt som peker på skyld. Har du f.eks. sett Holden snakke om hvilken grusomt skjevfordelt ektepakt TH har laget?
Det er mer tyngde i det som kommer fra en nøytral person.
Nei, selvsagt sier han det som er til fordel for klienten sin. Men han lover eller garanterer heller ikke at klienten er uskyldig. F. eks. i saken om Hamse Hashi Adan som ble skutt og drept i Oslo, der SH er forsvarer for to mistenkte brødre, sier han ikke at de er uskyldige, men at de to nekter for å ha noe med drapet å gjøre. Han ordlegger seg på en måte som ikke gir noen garantier eller lovnader, samtidig som han taler til klientens forsvar. I forbindelse med Hagen-saken, er han helt tydelig på at klienten hans har alibi, det er ingen runde formuleringer som jeg tror han ville brukt dersom dette alibiet ikke hadde vært helt bankers.
Citera
2021-11-24, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Det har vi forstått. Distanseringen gjaldt «kona«. Sjelden damer bruker begrepet kona. Vi har din kona osv....mulig aeh gjorde det for det jeg vet.
Ja, Svartediket har forklart hva h*n mente. Det du siterer meg på var svar til Svartediket.
Citera
2021-11-24, 18:00
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Nei, selvsagt sier han det som er til fordel for klienten sin. Men han lover eller garanterer heller ikke at klienten er uskyldig. F. eks. i saken om Hamse Hashi Adan som ble skutt og drept i Oslo, der SH er forsvarer for to mistenkte brødre, sier han ikke at de er uskyldige, men at de to nekter for å ha noe med drapet å gjøre. Han ordlegger seg på en måte som ikke gir noen garantier eller lovnader, samtidig som han taler til klientens forsvar. I forbindelse med Hagen-saken, er han helt tydelig på at klienten hans har alibi, det er ingen runde formuleringer som jeg tror han ville brukt dersom dette alibiet ikke hadde vært helt bankers.

Men om SH hadde sagt at de to brødrene var uskyldig og kom til å bli frikjent, så tror jeg vi kunne tatt det med en klype salt.
Vi vet at politiet har sagt at det er huller i THs alibi fra arbeidsplassen. De har sagt at på et tidspunkt mister de oversikten over hvor han er, om han er i bygget eller om han er andre steder.
Strengt tatt så kan han ha lurt seg hjem og drept henne, og så dratt tilbake til arbeidsplassen.
Nå heller jeg egentlig mot at han har innleid hjelp.
Men TH kan ha forgiftet henne, og så har det kommet innleid hjelp, eller han kan ha dratt hjem selv.
Hun kan også faktisk være drept på natten, men da er livsbevis forfalsket.
TH er jo siktet for drap eller medvirkning til drap, så egentlig spiller det ingen rolle om han har drept henne selv, eller om han har leid inn hjelp. Han er jo like skyldig uansett.
Senast redigerad av Skaanseth 2021-11-24 kl. 18:05.
Citera
2021-11-24, 18:00
Medlem
Citat:
Jeg tror ikke vi skal ta SHs fallhøyde med i beregningen om hvorvidt TH er skyldig eller ei.
Vi ser jo hvordan det ble med Eirik Jensen. Stjerneadvokat Elden lovet/garanterte at han skulle slippe ut og at saken mot han skulle henlegges, men EJ fikk 21 år.
Elden har like stor fallhøyde, om ikke mer, enn Holden.
mener også å huske at han ville få jensen frifunnet i ankesaken.
Citera
2021-11-24, 18:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Coysman
Dette er nok trist lesing for mange. Er dette publisert noen plass eller informasjon du har fra annet hold.
Dette er opplysninger som er offentlig tilgjengelig, for de som ønsker å finne det, nyheter, dokumentar og bok.
Det er en god idé å finne ut hva en ektepakt egentlig er først.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in