2021-11-24, 11:59
Medlem
Cedderiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Nyckelordet i mitt inlägg var tror. Har åklagaren tillgång till något så ovanligt som en video av mordet, filmad av mordoffret, är det en slam dunk och all bevisning denne behöver. Det behövs ingen djupare utredning av bakgrunden för att få en fällande dom, det är snarare försvararens uppgift att isf begära en djupare utredning.
Och det står envar fritt att begära ut slasken från Uppsala tingsrätt efter sedvanlig sekretessprövning.
Hur gör man det?
2021-11-24, 12:04
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerFlaggan
Det enda som jag ser det och som verkar bevisat att hon ljög om. Är sista filmen och hur skottet gick av.Det kan faktiskt bortförklaras med att de med dåliga minnesbilder av en grov handling. Försöker få ihop för sig själv hur det skulle ha gått till. Jag tycker det är väldigt troligt att detta har hänt när man läser förhöret där hon får se filmen för första gången. Hon kommenterar filmen under uppspelning som att hon bekräftar att hon har tänkt rätt. Det är först när hon verkligen ser hur hon siktar och skjuter som hon blir helt tyst. Och kommentera sen att hon skäms. Den reaktionen verkar vara spontan. Varför tom när hon börjar se filmen kommentera hon den. Vet hon vad som kommer att hända så skulle nog många bara vara tysta direkt och känna sig avslöjade. Detta tar inte bort att hon fälls för mord. Men var i FUPen eller i rättegången bevisar åklagaren att hon ljuger? Det är ju detta jag inte får ihop då det finns flera uttalande från L som skulle vara lätt att kolla upp och eventuellt motbevisa henne eller konfirmera att hon talar sanning. Att bara ljuga eller försökt få ihop hur hon har skjutit. Tycker jag inte räcker för att allt hon säger inte ska vara trovärdigt. Hade det varit fler bevis på att hon ljuger då hade hon framstått som inte tillförlitlig. Och nu menar jag bara sådant som är i FUP och rättegången. Inget om hennes uppträdande eller annat som en allmänhet kan ha synpunkter på. Utan vad som rätten har att gå på.

Kommer L ens ihåg att E filmade, egentligen? Hon blir ju ganska chockad i det förhöret.

Men märkligt att hon kommenterar i början, så hon måste ju komma ihåg vissa delar av filmen.

Kan det ha varit en vanlig situation för de 2, att det filmas i tid och otid?
2021-11-24, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Har du läst domen? Har du lyssnat på förhören från tingsrätten?
Ett tips är att börja med det.
Gällande hennes kommenterande, var för att styrka sin egna berättelse, hon hade nog inte i sin vildaste fantasi trott att Emil fick med allt på film. L hävdar att Emil sätter scenen och filmar det han vill ta med. Skulle han redigerat från bårhuset?
Förstå att han lyckades ta mobilen, med bevisningen om vad som hänt, bort från L. Tror inte att hon själv skulle låtit mobilen ligga kvar om han tappat den framför henne. Fast vad vet jag?

Jag har läst domen och ser inget annat bevisat att det är sista filmen som är bevisat att hennes minnesbilder inte stämmer. När hon får se filmen bör hon ju inse direkt att det är kört om hon minns händelseförloppet.

Jag frågar igen vad annat är bevisat i tingsrätten att det inte stämmer? Det är du som påstår att det är bevisat inte jag.

Som jag tolkar förhöret om hur E sätter scenen. Är att han attackerar henne om ölburken innan den första ljudfilen/ filmen. Efter den så går han på om dörren som har förstörts av henne enligt honom. Där uppstår handgemäng. Han påstår i en av filmerna att hon har slagit honom med full kraft i ansiktet. Det finns inga spår av det i obduktionen. Ett rivmärke finns på bröstet. Det andra förklaras med upplivningsförsök och att de fick flytta honom. Sedan enligt L så började han tjafsa om att hon var sjuk i huvudet och inte vågade skjuta honom. Sen odet verkligen har varit så är upp till åklagaren att motbevisa. Att han är lugn men också hånfull och skrattar åt henne i sista filmen. Tyder mer på att han jagat upp henne innan som hon påstår för att sedan lugnt sätta sig och filma henne. Du tror väl inte att han gör något medvetet som kan se dumt ut på film när han filmar henne. Sen så försvarar detta inte ett mord på något vis över huvud taget. Jag är med på att hon döms för mord. Men jag hade velat se mer bevis med försvårande omständigheter mot henne. Liksom TR också verkar påpeka med hur de skrivit domen. Det är därför jag personligen tycker att FUPen är tunn. Och enbart hur man döms idag och inte hur jag tycker att det ska dömas. Det står tydligt i domen att ett mord är 16års fängelse. Och den försvårande omständigheten är E lidande och att det hände I hemmet. Är hur jag har läst att de kom fram till strafflängden 18års fängelse. Jag känner inte någon av dem. Men det gör inte rättens medlemmar heller. Därför brukar det vara mycket mer bakgrund och vittnesmål och bevis från meddelanden och annat med i en mordrättegång. Det får inte bli några gissningar eller känslor inblandade i en rättegång för de som håller i den.
2021-11-24, 13:24
Medlem
Hej.

Ja, vi började som kk till varandra. Och ja, hon levde då med en annan person, precis som även jag gjorde. Ser inget fel i det mer än att vi båda sårade de vi levde med då.
Ja, han är/var väldigt aktiv i området sex vilket jag också är, så återigen, vad är konstigt med det. Jag var dock aldrig med som aktiv i orgierna. Men fanns i huset.

Nä jag drar mig inte för att berätta om saker som hänt, varför skulle jag göra det. Vill ni att man ska ljuga istället? Vi levde så, om någon har problem med det, ja då är det dennes problem!
Är nu både arg och ledsen över hur ni här inne behandlar folk och även över hur ni behandlar Emil!
2021-11-24, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Kommer L ens ihåg att E filmade, egentligen? Hon blir ju ganska chockad i det förhöret.

Men märkligt att hon kommenterar i början, så hon måste ju komma ihåg vissa delar av filmen.

Kan det ha varit en vanlig situation för de 2, att det filmas i tid och otid?

Jag personligen tror inte att hon kommer ihåg det. Kanske att hon har en del minnesbilder. Just när de visar filmen när hon skjuter E för henne. Så får jag uppfattningen att hon inte minns det. Om man själv försöker sätta sig in i en sådan situation. Så direkt när man får se sig med vapnet i hand. Hade jag blivit knäpptyst och accepterat att det inte gick att förmildra omständigheterna. Om jag hade haft minne av vad jag hade gjort. Visst kan man reagera olika som personer. Och hade hon velat förstöra bevis om hon visste om att han filmade henne eller bara risken att blivit filmad. Så hade jag sprungit efter E och skjutit sönder telefonen. Han springer eller stapplar förbi henne precis intill där hon står. Likaså om hon verkligen planerat att mörda honom. Det är inte svårt att avlossa ett skott till. Jag tror att det slog slint i huvudet på henne. Och att hon blev chockad över att hon faktiskt sköt honom.
Återigen får jag tillägga att hon kommer nog inte undan att bli dömd för mord. Likaså har straffen skärpts och rättspsykiatrisk vård är inget lätt att bli dömd för idag heller. Men tycker i det här fallet att det är väldigt nära att hon skulle dömmas till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. Tyvärr är väl det inget bra alternativ för rättvisan heller i mitt tycke. Men inte lätt att bedöma hur ett straff ska vara.

Hon säger ju i ett av förhören att han har filmat henne naken flera gånger innan. Och förhörsledaren verkar konfirmera det också. Det kunde ju iallafall tagits upp om det var vanligt förekommande mellan dem tycker man.
2021-11-24, 13:37
Avslutad
Citat:
Jag har läst domen och ser inget annat bevisat att det är sista filmen som är bevisat att hennes minnesbilder inte stämmer. När hon får se filmen bör hon ju inse direkt att det är kört om hon minns händelseförloppet.

Jag frågar igen vad annat är bevisat i tingsrätten att det inte stämmer? Det är du som påstår att det är bevisat inte jag.

Som jag tolkar förhöret om hur E sätter scenen. Är att han attackerar henne om ölburken innan den första ljudfilen/ filmen. Efter den så går han på om dörren som har förstörts av henne enligt honom. Där uppstår handgemäng. Han påstår i en av filmerna att hon har slagit honom med full kraft i ansiktet. Det finns inga spår av det i obduktionen. Ett rivmärke finns på bröstet. Det andra förklaras med upplivningsförsök och att de fick flytta honom. Sedan enligt L så började han tjafsa om att hon var sjuk i huvudet och inte vågade skjuta honom. Sen odet verkligen har varit så är upp till åklagaren att motbevisa. Att han är lugn men också hånfull och skrattar åt henne i sista filmen. Tyder mer på att han jagat upp henne innan som hon påstår för att sedan lugnt sätta sig och filma henne. Du tror väl inte att han gör något medvetet som kan se dumt ut på film när han filmar henne. Sen så försvarar detta inte ett mord på något vis över huvud taget. Jag är med på att hon döms för mord. Men jag hade velat se mer bevis med försvårande omständigheter mot henne. Liksom TR också verkar påpeka med hur de skrivit domen. Det är därför jag personligen tycker att FUPen är tunn. Och enbart hur man döms idag och inte hur jag tycker att det ska dömas. Det står tydligt i domen att ett mord är 16års fängelse. Och den försvårande omständigheten är E lidande och att det hände I hemmet. Är hur jag har läst att de kom fram till strafflängden 18års fängelse. Jag känner inte någon av dem. Men det gör inte rättens medlemmar heller. Därför brukar det vara mycket mer bakgrund och vittnesmål och bevis från meddelanden och annat med i en mordrättegång. Det får inte bli några gissningar eller känslor inblandade i en rättegång för de som håller i den.
Om du lyssnar på förhören, ljudfilerna, från rättegången, så klarnar det, tro mig
2021-11-24, 13:53
Avslutad
Citat:

Förhören i fupen är arbetsmaterial för åklagaren. Det är endast det som åklagaren framför i sin sakframställan, under rättegången och vad som kommer fram under förhören i tingsrätten, samt slutpläderingarna, där åklagaren, målsägarbiträdet samt försvarsadvokaten framför varför rätten bör döma enligt vad de nu åberopar.
Under förhandlingen, så kan det hänvisas till tidigare förhör i fupen, om det ändrade svar eller motsägelser. Då får rätten kolla i den fupbilaga, för att se själva vad som är sagt tidigare om det skiljer sig från nutid.
Det är bara det som tas upp direkt under förhandling som rätten dömer efter.
Sen kan det åberopas nya vittnen eller någon tilläggsbilaga, i detta fall finns två totalt sekretessmarkerade bilagor.
Jag kan tillägga att Lydia inte såg ångerfull ut.
Hon fick frågan om hon själv ville framföra någonting, säga någonting, men det ville hon inte. Där hade tex ett förlåt kunnat passa? Men jag tror inte hon känner skuld över Emils barn och familj, utan hon är närmst besviken över att hon inte kom undan.

Det är värt att lyssna på förhören, svara gärna mig sen, hur du upplevde hennes olycka?
Tillägg: sakframställan och slutpläderingar, samt mellansnack under förhandlingen, är inte med på ljudfilerna, tyvärr.
2021-11-24, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loveangelie
Hej.

Ja, vi började som kk till varandra. Och ja, hon levde då med en annan person, precis som även jag gjorde. Ser inget fel i det mer än att vi båda sårade de vi levde med då.
Ja, han är/var väldigt aktiv i området sex vilket jag också är, så återigen, vad är konstigt med det. Jag var dock aldrig med som aktiv i orgierna. Men fanns i huset.

Nä jag drar mig inte för att berätta om saker som hänt, varför skulle jag göra det. Vill ni att man ska ljuga istället? Vi levde så, om någon har problem med det, ja då är det dennes problem!
Är nu både arg och ledsen över hur ni här inne behandlar folk och även över hur ni behandlar Emil!

Vänt lite nu- Hur vi behandlar Emil?

Det är ingen här som målar upp Emil som en notoriskt otrogen kille med perversa sexmöten i ett hus där 4 barn bor. Det är bara du.

Och eftersom Emil är avrättad och inte kan dementera detta tycker jag du borde logga ut. Och inte sprida skit om en död man.

Du svarar heller inte på några frågor du får.

Och jag har mycket svårt att tro att Emil skulle umgås öppet med en tjej och ta med henne till släkten - om ni var ett par. Du är ett troll, inte värd att svara nåt mer.

Du tillför ingenting som på nåt viss tillför nåt om
Fallet.
Din trovärdighet är noll.
2021-11-24, 15:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Loveangelie
Hej.

Det är inte vidare snällt att påstå att Emils hem var tillhåll för sexorgier?
Vad tror du hans familj, barn, mfl tycker om att få något så vidrigt kastat i ansiktet?
Vet du att ibland är det bättre att inte säga någonting alls? Jag tvivlar mycket över detta smutskastande trams.
2021-11-24, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det är inte vidare snällt att påstå att Emils hem var tillhåll för sexorgier?
Vad tror du hans familj, barn, mfl tycker om att få något så vidrigt kastat i ansiktet?
Vet du att ibland är det bättre att inte säga någonting alls? Jag tvivlar mycket över detta smutskastande trams.

Tänk om du kunde ta lärdom av dina egna råd.
2021-11-24, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Var syns det i Fridhemsplansdomen? Den kom ju nästan samtidigt som denna.

Du kan läsa det på väldigt många sidor, eller så är du blind o vill se lägre straff!
Om du vill kan jag googla åt dig och återkomma!

En drömkommentar från min sida: kommenterar inte enskilda fall 😊
2021-11-24, 16:15
Medlem
Från https://www.domstol.se/nyheter/2021/02/straffet-for-mord/:
"Mordparagrafen ändrades 2020 och frågan är hur dessa ändringar ska tolkas, framför allt när det gäller förutsättningarna för fängelse på livstid och straffmätning vid tidsbestämda straff. Högsta domstolen konstaterar att utgångspunkten alltjämt är att mord ska föranleda ett tidsbestämt straff. En konsekvens av lagändringen är emellertid att omständigheterna i fortsättningen inte måste i lika hög grad som tidigare tala i skärpande riktning för att de ska motivera ett livstidsstraff."

Så i bästa fall kan L få 16 år istället för 18 men risken finns att hon kan få livstid.
Kan det vara så att försvaret tänker rikta in sig på att försöka få L dömd till rättspsykiatrisk vård?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in