Citat:
Ursprungligen postat av
TigerFlaggan
Jag har läst domen och ser inget annat bevisat att det är sista filmen som är bevisat att hennes minnesbilder inte stämmer. När hon får se filmen bör hon ju inse direkt att det är kört om hon minns händelseförloppet.
Jag frågar igen vad annat är bevisat i tingsrätten att det inte stämmer? Det är du som påstår att det är bevisat inte jag.
Som jag tolkar förhöret om hur E sätter scenen. Är att han attackerar henne om ölburken innan den första ljudfilen/ filmen. Efter den så går han på om dörren som har förstörts av henne enligt honom. Där uppstår handgemäng. Han påstår i en av filmerna att hon har slagit honom med full kraft i ansiktet. Det finns inga spår av det i obduktionen. Ett rivmärke finns på bröstet. Det andra förklaras med upplivningsförsök och att de fick flytta honom. Sedan enligt L så började han tjafsa om att hon var sjuk i huvudet och inte vågade skjuta honom. Sen odet verkligen har varit så är upp till åklagaren att motbevisa. Att han är lugn men också hånfull och skrattar åt henne i sista filmen. Tyder mer på att han jagat upp henne innan som hon påstår för att sedan lugnt sätta sig och filma henne. Du tror väl inte att han gör något medvetet som kan se dumt ut på film när han filmar henne. Sen så försvarar detta inte ett mord på något vis över huvud taget. Jag är med på att hon döms för mord. Men jag hade velat se mer bevis med försvårande omständigheter mot henne. Liksom TR också verkar påpeka med hur de skrivit domen. Det är därför jag personligen tycker att FUPen är tunn. Och enbart hur man döms idag och inte hur jag tycker att det ska dömas. Det står tydligt i domen att ett mord är 16års fängelse. Och den försvårande omständigheten är E lidande och att det hände I hemmet. Är hur jag har läst att de kom fram till strafflängden 18års fängelse. Jag känner inte någon av dem. Men det gör inte rättens medlemmar heller. Därför brukar det vara mycket mer bakgrund och vittnesmål och bevis från meddelanden och annat med i en mordrättegång. Det får inte bli några gissningar eller känslor inblandade i en rättegång för de som håller i den.
Förhören i fupen är arbetsmaterial för åklagaren. Det är endast det som åklagaren framför i sin sakframställan, under rättegången och vad som kommer fram under förhören i tingsrätten, samt slutpläderingarna, där åklagaren, målsägarbiträdet samt försvarsadvokaten framför varför rätten bör döma enligt vad de nu åberopar.
Under förhandlingen, så kan det hänvisas till tidigare förhör i fupen, om det ändrade svar eller motsägelser. Då får rätten kolla i den fupbilaga, för att se själva vad som är sagt tidigare om det skiljer sig från nutid.
Det är bara det som tas upp direkt under förhandling som rätten dömer efter.
Sen kan det åberopas nya vittnen eller någon tilläggsbilaga, i detta fall finns två totalt sekretessmarkerade bilagor.
Jag kan tillägga att Lydia inte såg ångerfull ut.
Hon fick frågan om hon själv ville framföra någonting, säga någonting, men det ville hon inte. Där hade tex ett förlåt kunnat passa? Men jag tror inte hon känner skuld över Emils barn och familj, utan hon är närmst besviken över att hon inte kom undan.
Det är värt att lyssna på förhören, svara gärna mig sen, hur du upplevde hennes olycka?
Tillägg: sakframställan och slutpläderingar, samt mellansnack under förhandlingen, är inte med på ljudfilerna, tyvärr.