2021-11-23, 18:46
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Då vet vi att det är de vaccinerade som ej sitter på särbo som dör.

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Fast de dör också liksom ovaccinerade, det skrev de ju i tidningarna häromdagen.

"de"?
Citera
2021-11-23, 18:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
A andra sidan sprutas naturligt virus inte in i kroppen utan hamnar på ytan - slemhinnan - där det tas om hand lokalt i bästa fall innan det hinner göra vidare skada. Det är tydligen möjligt att ha ett lokalt t-cellsskydd även om man inte har mätbara cirkulerande sådana.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tissue-resident_memory_T_cell

Varför skulle jag vilja ha spikprotein insprutat i kroppen?

Om du inte haft infektionen innan så är det fördelaktigt att ha tränat upp immunförsvaret med vaccin. Jag föredrar vaccin före infektion, du gör givetvis som du vill.
Citera
2021-11-23, 18:50
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
"de"?

Ja SÄBO och Hemtjänstgamlingarna.

https://www.dagensmedicin.se/alla-nyheter/kommunal-halsa/stigande-dodstal-pa-aldreboenden-personal-smittar/
Citera
2021-11-23, 18:59
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ja SÄBO och Hemtjänstgamlingarna.

https://www.dagensmedicin.se/alla-nyheter/kommunal-halsa/stigande-dodstal-pa-aldreboenden-personal-smittar/

Jag skulle ha varit tydligare. 5B som ni refererade till visar på dödsfall.

Jag åsyftade att de ej längre står för flertalet. Med viss variation,
verkar de ej stå för mer än "ca 1/10 del" av aktuella dödsfall.
(Utrensningen var brutal 2020. Då SARS enligt statistik dödar ca 50% utan vård i grupp,
verkar utrensning redan skett)

Problemet är nu i någon annan åldersgrupp.
Önskar att man kunde hitta riktig rådata. FHM rapporter är alldeles för oexacta.

Just nu kan man misstänka att det "bara" är de med komprometterat immunförsvar/multipla diagnoser
som dör, vilket i och för sig, är hur det varit hela tiden.........
Citera
2021-11-23, 19:02
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jag skulle ha varit tydligare. 5B som ni refererade till visar på dödsfall.

Jag åsyftade att de ej längre står för flertalet. Med viss variation,
verkar de ej stå för mer än "ca 1/10 del" av aktuella dödsfall.
(Utrensningen var brutal 2020. Då SARS enligt statistik dödar ca 50% utan vård i grupp,
verkar utrensning redan skett)

Problemet är nu i någon annan åldersgrupp.
Önskar att man kunde hitta riktig rådata. FHM rapporter är alldeles för oexacta.

Just nu kan man misstänka att det "bara" är de med komprometterat immunförsvar/multipla diagnoser
som dör, vilket i och för sig, är hur det varit hela tiden.........

Rådata finns där någonstans på hemsidan.
Citera
2021-11-23, 19:07
Moderator
OYs avatar
Citat:
Fritt ur minnet:

Som jag förstår det, rätt mig gärna om jag har fel, så är det en mutation på spikproteinet som binder lättare till ACE2 receptorn, därmed kan fler virus ta sig in i cellerna snabbare. Ju fler virus som är igång samtidigt och producerar virus ju större load får du innan kroppen hinner ta hand om det, alternativt du avlider.

Jag har läst någonstans runt 1000 kopior sen orkar cellen inte mer och dör. Dessa tusen kan då infektera ytterligare 1000 som kan infektera ytterligare 1000 vardera osv. Exponentiell tillväxt.

Tack för svaret. verkar vara rimligt att det är så det fungerar.

Vet någon varför man inte tillverkar nytt vaccin som motsvarar deltavariantens spikprotein, det tjusiga med mRNA vaccin påstås ju vara att det är flexibelt och kan snabbt utvecklas.

Finns det ingen anledning att ha ett väl anpassat vaccin eller avlider acceptabelt många och man nöjer sig med det?
Citera
2021-11-23, 19:21
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tack för svaret. verkar vara rimligt att det är så det fungerar.

Vet någon varför man inte tillverkar nytt vaccin som motsvarar deltavariantens spikprotein, det tjusiga med mRNA vaccin påstås ju vara att det är flexibelt och kan snabbt utvecklas.

Finns det ingen anledning att ha ett väl anpassat vaccin eller avlider acceptabelt många och man nöjer sig med det?

Det verkar ju som en boosterdos drar upp effektiviteten över 90% igen och jag tror man är ganska nöjda med det. Jämför man med influensavaccinen som bara har en effektivitet på 50-60% så är det ju mycket bra, WHO hade ju satt målkravet som minst 50% effektivitet för att få godkänt. Jag skulle tro att om det kommer en riktigt jävlig variant så uppgraderar de det ganska snabbt. Kanske är det som du säger att förlusterna är acceptabla, jag vet faktiskt inte.
Citera
2021-11-23, 19:32
Medlem
LeeVans avatar
Den tyske hälsoministern Jens Spahn uttrycker sig ”hyfsat” tydligt.

"By the end of this winter everyone in Germany will either be vaccinated, recovered or dead."

Ord att begrunda, när vi nu går in i vinterns virussäsong.
Citera
2021-11-23, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WagathaChristie
Andra länder har infört lockdown 3-5 gånger. De har misslyckats, inte FHM
Folkhälsomyndigheten har misslyckats kritiken från coronakommisionen säger väl allt.
Citera
2021-11-23, 19:40
Medlem
JetSocietys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Den tyske hälsoministern Jens Spahn uttrycker sig ”hyfsat” tydligt.

"By the end of this winter everyone in Germany will either be vaccinated, recovered or dead."

Ord att begrunda, när vi nu går in i vinterns virussäsong.

Vaccinated = äldre och riskgrupperna.
Recovered = friska yngre människor.
Dead = äldre och riskgrupperna utan vaccin.

Är väl mer tydligt då.
Citera
2021-11-23, 19:43
Medlem
Nya åtgärder ska presenteras imorgon vad kan det tänkas vara?
Citera
2021-11-23, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Folkhälsomyndigheten har misslyckats kritiken från coronakommisionen säger väl allt.
Nej eftersom Coronakommisionen verkar vara ett politiskt skämt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in