2021-11-23, 15:12
  #26209
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timeisbackwards
Nä, många många år senare. Då kan man lika gärna se det som fastslaget att ett flertal vittnen identifierat Christer Pettersson som GM, om vi kan se genom fingrarna med att det i ursprungsmaterialet inte finns något som pekar mot honom alls och att alla bevis läggs till i efterhand.

Grandmannen signalementet direkt från 1/3 1986 stämmer däremot väl in på Stig Englund, och hur han brukade klä sig. Likaså stämmer YNs första vittnesmål väl in på Stigs välkända bögslunga.

YN = nej, för den ”väska” hon såg någon stopppa ner något i var hård. Hennes beskrivning i övrigt stämmer inte heller på SE.
Citera
2021-11-23, 15:44
  #26210
Medlem
Sobrilbils avatar
Enligt TP berättade SE för sina kollegor på Skandia att han sprungit efter GM uppe på DBG. Finns det belägg för det här? Kan man läsa vad kollegorna sagt?
Citera
2021-11-23, 15:51
  #26211
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Enligt TP berättade SE för sina kollegor på Skandia att han sprungit efter GM uppe på DBG. Finns det belägg för det här? Kan man läsa vad kollegorna sagt?

Det är Expressen som publicerar ett referat dagen efter Rapports inslag med SE. I referatet av inslaget i Rapport dagen efter i Expressen påstås att SE sprungit uppe på åsen.

Dessvärre är detta en tidningsanka då det är lätt att verifiera att denna uppgift saknas i Rapportinslaget.

Efter detta är det väl mest troligt att uppgifterna från anställda på Skandia härrör från vad de läst i Expressen, vilket var en verifierbar tidningsanka.

SE själv var aldrig öster om Luntmakargatan (/Bohemia) enligt honom själv i sina förhör.
Citera
2021-11-23, 15:55
  #26212
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
YN = nej, för den ”väska” hon såg någon stoppa ner något i var hård. Hennes beskrivning i övrigt stämmer inte heller på SE.

Förutom att väskan är fel tycker YN att SE har fel kroppslängd och att rocken inte heller stämmer.
Citera
2021-11-23, 16:03
  #26213
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det är Expressen som publicerar ett referat dagen efter Rapports inslag med SE. I referatet av inslaget i Rapport dagen efter i Expressen påstås att SE sprungit uppe på åsen.

Dessvärre är detta en tidningsanka då det är lätt att verifiera att denna uppgift saknas i Rapportinslaget.

Efter detta är det väl mest troligt att uppgifterna från anställda på Skandia härrör från vad de läst i Expressen, vilket var en verifierbar tidningsanka.

SE själv var aldrig öster om Luntmakargatan (/Bohemia) enligt honom själv i sina förhör.
Det finns alltså inga belägg för detta? Inget dokumenterat att fd kollegor sagt det som TP påstår att de sagt?
Citera
2021-11-23, 16:55
  #26214
Medlem
Förhör med Skandiaanställda tyvärr är de så censurerade att det är svårt att få ut något av dem.

https://drive.google.com/file/d/1s05hk67M45WPhyUiywQwobLnX7k63X5i/view
Förhör med tidigare anställd på Skandia 20181015 E 63-33

https://drive.google.com/file/d/11zgSgILIsx98DJDUDsKz7FzYnYcQXarX/view
Förhör med tidigare anställd på Skandia 20190806 E 63-56
Citera
2021-11-23, 17:17
  #26215
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
YN = nej, för den ”väska” hon såg någon stopppa ner något i var hård. Hennes beskrivning i övrigt stämmer inte heller på SE.

Förutom väskan så kan hon ju inte ge mycket av ett signalement. Det är väl typ: hon tror att personen var etnisk svensk, inte hade skägg, var mörkt klädd, satt & grov, grov över axelpartiet, mörk rock som var oknäppt och "fladdrade" Han haltade eventuellt / var utmattad / halkade på snön / av någon anledning hade svårigheter att springa. 35-45 år. Ansiktet såg hon inte alls.

Väskan beskrivs:
Förhör 1: "Väskan var i storlek ca 20x15 cm. Nieminen såg inte till någon rem eller liknande som fladdrade. Väskan var mörk till färgen"

Förhör 2: GM var "upptagen med att öppna eller stänga blixlåset till den mindre väska 20x15 cm som han höll i sin vänstra hand. Väskan påminner om en handledsväska, men hon såg ingen rem. Hon fick uppfattningen att väskan var stabil - hård i sin form."

Väskdelen stämmer väl överens med SEs bögslunga. Att hon inte ser någon rem och karaktäriseringen att den är "stabil - hård i sin form" är ju långt ifrån något som diskvalificerar SEs väska, givet att det är snabba ögonblicksbilder av något som är över på ett par sekunder.
Citera
2021-11-23, 17:31
  #26216
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Det finns alltså inga belägg för detta? Inget dokumenterat att fd kollegor sagt det som TP påstår att de sagt?

Jag har inte sett någon källa från Skandia som hävdar att SE sprungit uppe på DBG utan tror att uppgiften kommer direkt från TP, men honom vill inte jag kalla "källa" då han ljuger som en häst travar i sin Guldspadeförnedrade bok.

Däremot återfinns uppgiften i referatet i Expressen dagen efter inslaget i Rapport där SE springer i gränden och "hånar polisen". Att uppgiften att SE springer uppe på DBG inte finns med i Rapport hindrar inte Expressen att trycka detta i sin artikel ändå.

Uppgiften om SE uppe på DBG är en tidningsanka, som de på Skandia kan ha läst sig till via tidningen.

Edit: Att Netflix undviker att ta med det i sin "hittepåserie" tyder nog på att källor faktiskt saknas till att kollegor till SE sagt detta på Skandia.
__________________
Senast redigerad av ursprungligen 2021-11-23 kl. 17:52.
Citera
2021-11-23, 17:45
  #26217
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timeisbackwards
Förutom väskan så kan hon ju inte ge mycket av ett signalement. Det är väl typ: hon tror att personen var etnisk svensk, inte hade skägg, var mörkt klädd, satt & grov, grov över axelpartiet, mörk rock som var oknäppt och "fladdrade" Han haltade eventuellt / var utmattad / halkade på snön / av någon anledning hade svårigheter att springa. 35-45 år. Ansiktet såg hon inte alls.

Väskan beskrivs:
Förhör 1: "Väskan var i storlek ca 20x15 cm. Nieminen såg inte till någon rem eller liknande som fladdrade. Väskan var mörk till färgen"

Förhör 2: GM var "upptagen med att öppna eller stänga blixlåset till den mindre väska 20x15 cm som han höll i sin vänstra hand. Väskan påminner om en handledsväska, men hon såg ingen rem. Hon fick uppfattningen att väskan var stabil - hård i sin form."

Väskdelen stämmer väl överens med SEs bögslunga. Att hon inte ser någon rem och karaktäriseringen att den är "stabil - hård i sin form" är ju långt ifrån något som diskvalificerar SEs väska, givet att det är snabba ögonblicksbilder av något som är över på ett par sekunder.

1. Hur starkt i procent räknat tycker du YNs "utpekande" av SE är? 0-100?
2. Tror du det hållit i en domstol? (Tips, det tror inte KP heller att det skulle ha gjort, det är KP tydlig med på pressträffen.) Ja eller Nej?
Citera
2021-11-23, 17:52
  #26218
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
1. Hur starkt i procent räknat tycker du YNs "utpekande" av SE är? 0-100?
2. Tror du det hållit i en domstol? (Tips, det tror inte KP heller att det skulle ha gjort, det är KP tydlig med på pressträffen.) Ja eller Nej?

1. Inte starkt alls
2. Det hade, i sig självt, inte varit i närheten av att döma honom. Tillsammans med Grandmannen vittnesmålen och Englunds myckna ljugande och frånvaro av alibi hade det fortfarande inte varit nog för att döma honom.

Men han är utan konkurrens den mest trovärdige mördaren som finns på kartan. Hade det varit April 1986 idag hade det varit en no-brainer att plocka in honom, och hade han hamnat i line-ups så som skedde med CP...
Citera
2021-11-23, 17:52
  #26219
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag har inte sett någon källa från Skandia som hävdar detta utan tror att uppgiften kommer direkt från TP, men honom vill inte jag kalla källa då han ljuger som en häst travar i sin Guldspadeförnedrade bok.

Däremot återfinns referatet i Expressen dagen efter inslaget i Rapport där SE springer i gränden och "hånar polisen". Att uppgiften att SE springer uppe på DBG inte finns med i Rapport hindrar inte Expressen att trycka detta i sin artikel ändå.

Uppgiften om SE uppe på DBG är en tidningsanka, som de på Skandia kan ha läst sig till via tidningen.
SE har berättat för kollegor att han sprungit efter mördaren. Någon eller några av dessa kollegor har då tolkat det som att SE sprang uppför trapporna och vidare på DBG, helt naturligt eftersom det stod om det i tidningen. När TP frågar dem om detta förstår även han att det kan röra sig om feltolkning eller missförstånd, men han vill inte veta, han nöjer sig med det. Om SE verkligen hade berättat för flera kollegor att han sprungit in i en gränd, uppför 89 trappsteg, korsat en gata och fortsatt springa på exakt den gata där den förmodade GM sprang, då hade det inte varit något som TP bara nämnt i förbifarten. Men det är det han gör, TP har inte uppmärksammat detta, åtminstone inte vad jag vet.

TP borde sälja sin bok på Malmskillnadsgatan i ett stånd.

"På måndagen dök Stig Engstöm upp i Skandiahuset – med en ny version av händelseförloppet.

– Han gör en vända in på måndagen. Och säger då att han sprungit efter gärningsmannen upp för Tunnelgatans trappor, korsar Malmskillnadsgatan och vidare. Det var den historien som han berättade för sina kolleger på Skandia och som levde kvar bland kollegerna. Vittnet som jag pratat med minns väldigt distinkt att Stig sagt så här, det finns en praktikant som vittnat om att han sprungit efter gärningsmannen och det finns fler.
"

https://www.expressen.se/nyheter/palme-forfattaren-darfor-ljog-engstrom-om-jakten/
Citera
2021-11-23, 17:59
  #26220
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timeisbackwards
1. Inte starkt alls
2. Det hade, i sig självt, inte varit i närheten av att döma honom. Tillsammans med Grandmannen vittnesmålen och Englunds myckna ljugande och frånvaro av alibi hade det fortfarande inte varit nog för att döma honom.

Men han är utan konkurrens den mest trovärdige mördaren som finns på kartan. Hade det varit April 1986 idag hade det varit en no-brainer att plocka in honom, och hade han hamnat i line-ups så som skedde med CP...
Han heter Engström och han har alibi. Allt han berättat från mordplatsen som stämmer överens med verkligheten innebär alibi. Sedan kan man ifrågasätta ett alibi, men det är en annan sak. SE har även alibi från HO som säger att de pratade ett par minuter. Och JA har gett SE alibi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in