2021-11-23, 16:09
Medlem
GoranPongs avatar
Coronafallen i Västra Götaland har ökat med 63 procent sedan föregående vecka. Det är rätt mycket men folk beter ju sig som att pandemin är över och smittar ner varandra.
https://www.expressen.se/gt/coronafallen-okar-hogsta-smittotalet/
Citera
2021-11-23, 16:14
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Ja, det är väl ok att vara så rädd för influensa, om man är gammal, sjuk eller i väldigt dålig form. Annars verkar det lite neurotiskt, och då lär det vara svårt att leva ett fullgott liv hur som. Om man är så fokuserad på att riskminimera sitt liv, så finns det ju många lågt hängande frukter, men att stilla sin oro med några sprutor man egentligen inte behöver är ju simpelt.
Handlar inte om risk utan om bekvämlighet. Samma för COVID. Rädd är jag inte på något sätt faktiskt för min egen del. Fick mot pneumokocker också. Förväntar mig definitivt inte att få lunginflammation men jag vet att jag har stor chans att slippa eländet.

Dö ska vi alla någon dag.

Så är mitt riskövervägande. Jag är helt obekymrad över de vacciner som finns och erbjuder någon mig något vaccin gratis tar jag nog det allt för att slippa bli sjuk om så lindrigt.
Citera
2021-11-23, 16:29
Medlem
GoranPongs avatar
Felet ligger inte i att det är en del ovaccinerade för vaccinerade sprider också smittan. Felet är att folk med symptom inte gör vad dom kan för att inte smitta andra. Folk med symptom bär ingen ansiktsmask, är dåliga på att stanna hemma, håller inte avstånd och hostar rakt ut. Jag tycker vissa restriktioner hade varit nödvändiga som distans undervisning och hemarbete samt krav på ansiktsmask i kollektivtrafiken men det ska absolut inte vara något vaccintvång och vaccinpass.
Citera
2021-11-23, 16:36
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Coronafallen i Västra Götaland har ökat med 63 procent sedan föregående vecka. Det är rätt mycket men folk beter ju sig som att pandemin är över och smittar ner varandra.

Verkar mest röra sig om barn och yngre människor, så inget problem för sjukvården och IVA på kort sikt. Men sprider sig smittan till 40 plusare och riskgrupper så får vi problem, igen! Dessutom har smittan ökat ganska mycket i landet som helhet.

Jävla Delta-variant, och min hypotes om hybridimmunitet kan, tyvärr, snabbt bli inaktuell om detta förvärras ytterligare!

Men jag tror inte på hårda restriktioner. De skjuter bara problemet framåt i tid, även, om, de, mot förmodan skulle vara verksamma emot den satans Delta-varianten!
Senast redigerad av Ola Schubert 2021-11-23 kl. 16:39.
Citera
2021-11-23, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Handlar inte om risk utan om bekvämlighet. Samma för COVID. Rädd är jag inte på något sätt faktiskt för min egen del. Fick mot pneumokocker också. Förväntar mig definitivt inte att få lunginflammation men jag vet att jag har stor chans att slippa eländet.

Så är mitt riskövervägande. Jag är helt obekymrad över de vacciner som finns och erbjuder någon mig något vaccin gratis tar jag nog det allt för att slippa bli sjuk om så lindrigt.

Inget är gratis bara så du vet
Citera
2021-11-23, 16:39
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Uppföljning av sekvele hos COVID19-patienter. Ett år efter sjukdom hade 24% av dem som haft milda symptom lungpåverkan fortfarande. Peer-reviewed artikel:

Assessment of Sequelae of COVID-19 Nearly 1 Year After Diagnosis
Background: A previous study has shown that 81% of the COVID-19 patients had mild or moderate symptoms. However, most studies on the sequelae in COVID-19 patients focused on severe cases and the long-term follow-up studies on the health consequences in non-severe cases are limited. The current study aimed to assess the sequelae of COVID-19 in patients nearly 1 year after diagnosis with a particular focus on the recovery of patients with non-severe COVID-19.

Methods: We enrolled 120 patients infected with SARS-CoV-2 discharged from Wuhan Union hospital west district (designated hospital for COVID-19) and Fangcang shelter hospitals between January 29, 2020 and April 1, 2020. All participants were asked to complete a series of questionnaires to assess their symptoms and quality of life and for psychological evaluation. Also, pulmonary function test, chest CT, 6-min walking test (6MWT), routine blood test, liver and kidney function tests, fasting blood glucose test, lipid test, and immunoglobulin G antibody test were performed to evaluate their health.

Results: The mean age of the study population was 51.6 ± 10.8 years. Of the 120 patients, 104 (86.7%) were cases of non-severe COVID-19. The follow-up study was performed between November 23, 2020 and January 11, 2021, and the median time between the diagnosis and the follow-up was 314.5 (IQR, 296–338) days. Sleep difficulties, shortness of breath, fatigue, and joint pain were common symptoms observed during follow-up and nearly one-third of the non-severe cases had these symptoms. A total of 50 (41.7%) and 45 (37.5%) patients reported anxiety and depression, respectively. And 18.3% of the patients showed negative results in the IgG test at the follow-up, which correlated with the severity of the infection (R = 0.203, p = 0.026), and the proportion of IgG negative cases in non-severe COVID-19 patients was higher than that in the severe cases (20.2 vs. 6.3%). Pulmonary diffusion impairment was reported in 30 (26.1%) out of 115 patients, and 24 (24.2%) out of the 99 non-severe cases. The values of forced vital capacity (FVC), forced expiratory volume in 1 s (FEV1), FVC/FEV1, vital capacity (VC), total lung capacity (TLC), and residual volume (RV) were less than the normal range in 1.7, 8.6, 0.9, 11.2, 7.0, and 0.9% of the patients, respectively. A total of 55 (56.7%) out of the 97 patients showed abnormal CT findings, including ground-glass opacities (GGO), bronchiectasis, nodules, lines and bands, and fibrosis. Furthermore, there was a correlation between all the SF-36-domain scores and the duration of hospitalization, pulmonary function, and a 6MWT.

Conclusions: At the nearly 1-year follow-up, COVID-19 survivors still had multi-system issues, including those in the respiratory functioning, radiography, quality of life, and anxiety and depression. Moreover, non-severe cases also showed some sequelae and the proportion of IgG negative cases in the non-severe patients was higher than that in severe cases. Therefore, conducting follow-ups and preventing the reinfection of SARS-CoV-2 in this group is necessary.
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fmed.2021.717194/full

Det är bara början.

Citat:
The study found that in 2007, almost 88 per cent of patients were below average for measures of general health, compared with about 49 per cent three years earlier.
https://www.thestar.com/life/health_wellness/2010/09/02/sars_survivors_struggle_with_symptoms_years_later. html

Ser ut som att skador av spikprotein förvärras med tid.
Vi kommer se verkligt utfall inom 4-5 år.
Citera
2021-11-23, 16:42
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:

Lätt att jag tar min bosterdos när jag blir erbjuden. Hoppas dock att den skyddar lite bättre än de två första. Jag har iof en genomgången SARS-COV2 infektion i botten också, men man kan, aldrig, få för mycket skydd emot Delta-varianten av SARS-COV2.
Citera
2021-11-23, 16:45
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong

I år blir det en COVID jul ;-)
Citera
2021-11-23, 16:45
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Det är bara början.

Ja det gäller verkligen att undvika infektion om man kan.
Citera
2021-11-23, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
För er som tjatar om att situationen i Europa visar att vaccinen inte fungerar.
Kolla denna karta från OWID som visar vaccinationstäckningen, ju grönare desto bättre.
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?tab=map&zoomToSelection=true&region=Europ e&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric=new_case s_smoothed_per_million&Metric=People+fully+vaccina ted&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=~Europe

Sen använder ni samma karta men ändrar "metric" till "confirmed deaths", ju rödare desto sämre. Det är fan ett 1-till-1-förhållande.

Jag lade kartorna bredvid varandra i nedanstående skärmklipp för er bekvämlighet.
http://www.bilddump.se/bilder/20211123131255-85.188.73.4.png (tillgänglig i 48 timmar)

Ser bra ut tills man tänker till. Dödsfallen skedde innan folk räknades som vaccinerade.
Citera
2021-11-23, 16:49
Medlem
Citat:
Det är bara början.

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja det gäller verkligen att undvika infektion om man kan.

Och vaccin........... Spikprotein som spikprotein.
Citera
2021-11-23, 16:50
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ser bra ut tills man tänker till. Dödsfallen skedde innan folk räknades som vaccinerade.

Gick inte så bra när du tänkte till. Det är dödsfall 7-day average jag visar där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in