2021-11-23, 09:32
Medlem
Lagerthas avatar
Vill man skapa sig en uppfattning kring Ryssland så ska man inte hämta sin fakta i Svensk MSM.
Citera
2021-11-23, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Men ryssland är stort, så för usa att verkligen vinna behöver de slå ut mycket ryska enheter och förband. Och ju värre det blir för ryssland, dest mer kommer de fundera på att använda sina supervapen.

Ja Ryssland är stort usa också. Båda har supervapen! Men i hangarfartyg, ubåtar, drönare, stealth flyg och precis allting annat ligger usa ljusår före alla andra. För att inte tala om ekonomi och satelliter som styr supervapnen. Knock out i första ronden det här vet Ryssland annars hade dom startat krig för längesen nu när dom är betydligt starkare säg 90 talet. Glöm inte att hela sojvet unionen kollapsade på 80 talet och ekonomin helr körs i botten länge. Dom hamnade ljusår efter där och kommer aldrig ikapp så länge vi lever åtminstone!
Citera
2021-11-23, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunt-fornuft
Det har de gjort sedan 2003. Nolla.
Det tog NATO ett par veckor att ta över Afghanistan. Att talibanerna nu återigen har makten är för att USA misslyckades med att skapa en hållbar politisk struktur där afghanerna själv skötte landet samt att de tröttnade på att betala för kalaset. Ingen militär förlust med andra ord.
Citera
2021-11-23, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ryssland har framför allt bra flygvapen och missilförsvar. Deras kryssningsmissiler verkar vara de bästa i världen just nu. Så detta med miljonarméer på slagfält tillhör en svunnen tid. Det är inte så krig utkämpas idag.
Ryssland har framför allt varit inblandade i 2 krig under Putin. Tjetjenien och Syrien. Båda har varit hyfsat framgångsrika till skillnad från USAs ständiga förluster. Man tog också över Krim utan att någon blev dödad.
Så Ryssland skall definitivt inte underskattas även om deras resurser är klart mindre än USAs.
Rysslands utveckling av flygplan går inte särskilt bra sist jag kollade - SU-57 saknar rätt motor, adekvat beväpning och de utlovade smygegenskaperna. Vad får dig att tro att ryska "kryssningsmissiler" är bäst i världen?
Citera
2021-11-23, 09:52
Medlem
MsPa1nTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieMartel
Jag brukar aldrig överdriva men nu verkar det riktigt jävla allvarligt. Nato har onödigt petat på den ryska björnen med en käpp

Hur bör väst agera för att stoppa den ökande oundvikligheten som Diesen uttrycker det?

Kan det vara så att Putin faktiskt hellre ser ett krig nu när man är överlägsen? Han oroar sig för västs upptrappning i Polen etc

Andra tankar om hur man politiskt kan gjuta olja på vågorna?

https://www.express.co.uk/news/world/1525077/vladimir-putin-news-russia-nato-ukraine-black-sea-joe-biden-update

Ryskt troll eller bara en vanlig källar-incel här är ju frågan.

Kan man något om Putin och hans historia så vet man att han inte går in i regelrätta krig mot motståndare som kan sätta hårt mot hårt. Han använder sig av asymetrisk krigsföring där proxyn snarare är regel än undantag, vilket visat sig enormt effektivt i sin makropolitiska påverkan e.g USA-valet , Brexit men även bombning av Syriska sjukhus och infrastruktur som drivit på flyktingströmmarna till EU.

Men hans strategi innefattar även pr-tendenser, där det gäller att få omvärlden att tro att Ryssland är en stormakt, vilket jag antar att även här har incel-OP gått rakt i fällan, men förväntar mig inget annat av ett lågbegåvat får.
Senast redigerad av MsPa1nT 2021-11-23 kl. 09:55.
Citera
2021-11-23, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Rysslands utveckling av flygplan går inte särskilt bra sist jag kollade - SU-57 saknar rätt motor, adekvat beväpning och de utlovade smygegenskaperna. Vad får dig att tro att ryska "kryssningsmissiler" är bäst i världen?

Då var det jävligt länge sedan du kollade SU-57 och dess motor.
Citera
2021-11-23, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Det tog NATO ett par veckor att ta över Afghanistan. Att talibanerna nu återigen har makten är för att USA misslyckades med att skapa en hållbar politisk struktur där afghanerna själv skötte landet samt att de tröttnade på att betala för kalaset. Ingen militär förlust med andra ord.

Inte? Hur många amerikanska soldater har nu inte dött eller blivit lemlästade av Talibanerna?! Det är fler Talibaner idag än det var 2003, låter som en lyckad invasion. Lika lyckad som Vietnam. 🤣
Citera
2021-11-23, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Vill man skapa sig en uppfattning kring Ryssland så ska man inte hämta sin fakta i Svensk MSM.

Helt rätt. 99% av ”experterna” här har inte ens varit i landet. Men de ”vet” så vi låter idioterna fortsätta att tro. De mår bäst då.
Citera
2021-11-23, 09:59
Medlem
Man talar sällan om hur svagt Ryssland är ekonomiskt. Rysslands BNP är ungefär hälften av Frankrikes och lägre än Italiens.
Har de verkligen råd att sätta igång ett krig mot Nato?
Men Putinmåste demonstrera styrka för att få sitta kvar. Dessutom lider ryssarna av personlig fattigdom och en grasserande covidepidemi. En yttre fiende behövs
Citera
2021-11-23, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Jag tror inte det blir någon körnvapenattack.

Alla sidor förstår vad det skulle innebära. Detonationerna skulle vara illa nog, men den efterföljande världsomspännande atomvintern, föroreningarna, strålningen hade slagit ännu hårdare. Förlorade skördar över hela klotet, massvält, massdöd, slutet på världen så som vi känner den. Welcome to hell.. Mad Max world.

Snacka om att vara naiv. Varför tror du dom tillverkat dessa bomber? För att som han du svarade på sa detonera ifall man är körd. Om Nato och USA pressar in Ryssland i ett hörn och putin inte har något annat val tror du verkligen inte han kommer försöka spränga så mycket av fienden som möjligt? Om Hitler hade haft tillgång till kärnvapen i sina sista dagar tror du inte han hade gjort skada med det? Nu vill jag inte jämnföra Putin med Hitler för tycker inte han är så illa men du förstår min poäng.
Citera
2021-11-23, 10:14
Bannlyst
Jag tror att Ryssland inte behöver attackera någon. Europeiska unionen och USA är mycket ömtåliga strukturer och kommer själva att falla samman förr eller senare. Se på Sverige. Den sista tunnelbanestationen i Stockholm byggdes 1994. Sedan 1994 har cirka 100 nya stationer byggts i Moskva. Svenskarna har glömt hur man bygger broar (Bara idag "Delar av Hisingsbron måste rivas"). Det räcker för mig att gå ut och promenera till floden Neva för att med egna ögon se konstruktionen av en ny nukleär isbrytarar. Svenska isbrytare är väldigt gamla, så svenskarna måste be Finland om hjälp. I Europa pratar man inte längre om den ryska maffian. Nu är fokus på svensk brottslighet, gatuskott och bombdåd. Det är synd om detta land, som var välmående förr. Tusentals exempel. Fakta är att Ryssland utjämnar och bygger, medan EU och Sverige successivt faller isär. Antalet motsättningar i samhället växer – LHBTQ, BLM, massinvandring.
Ryssland behöver inte krig. Endast USA och EU behöver krig. Det behövs en fiende för att förena samhället och intressen. I själva verket, utan en gemensam fiende, så olika länder har ingen gemensam idé för enande.
Citera
2021-11-23, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dento
Man talar sällan om hur svagt Ryssland är ekonomiskt. Rysslands BNP är ungefär hälften av Frankrikes och lägre än Italiens.
Har de verkligen råd att sätta igång ett krig mot Nato?
Men Putinmåste demonstrera styrka för att få sitta kvar. Dessutom lider ryssarna av personlig fattigdom och en grasserande covidepidemi. En yttre fiende behövs

Åk till Moskva eller Sankt-Petersburg och återkom sedan angående fattigdom. Det finns inga städer där jag ser så mycket lyxbilar i som just där. De har likt Italien större svart ekonomi än vi tror och så jävla fattiga är de definitivt inte. Landsbyggden är betydligt fattigare, men de stora städerna där merparten bor har en stark medelklass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in