Citat:
Ursprungligen postat av
nantale
Jag håller inte med, när det gäller detta fall. Visst kan man låta bli att anmäla ett tafsande, från en kompis. Men om det är så att den som tafsat inte är en kompis utan en partikamrat som sitter på en högre post och om partiet utövarpåtryckningar för att släta över det hela, så är det inte OK. Alla som sett filmklippet från SD där tafsaren mötte kvinnan som han tafsat på kan dra egna slutsatser. Och om man löper linan ut, när det gäller att brott kan lösas på privat väg, så kan vi även tolerera våldtäkt och misshandel så länge offren och gärningsmännen löst ut situationen privat.
Man behöver inte hårddra allt.
Ja, man kan lösa brott genom ursäkt och kanske finansiell kompensation. Är inte syftet med rättsväsendet, att ge brottsoffer upprättelse? Då måste ju för det första brottsoffret ha ett behov av det.
Visserligen är det uppenbart att det svenska rättsväsendet inte har till syfte att ge brottsoffer upprättelse och att våra kriminologer och övriga inom rättsväsendet gör vad de kan för att det ska förbli som det är.
För övrigt kan jag mycket väl tänka mig att även misshandel skulle kunna lösas mellan parterna själva. Varför inte? Om Gustav slagit Olle och sedan ger Olle en ny bil, varför ska jag då kräva att Gustav ska bestraffas ytterligare? Alla är ju nöjda, utom våra kriminologer och övriga inom rättsväsendet kanske, de vill väl inte bli arbetslösa. De enda som tjänade på den här rättegången är, som så ofta, advokaterna.