2021-11-22, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Nja, fullt så lika är inte fallen trots allt.
Främst fastnar man ju på den ganska stora skillnaden att det i TE:s fall inte ens är tydligt att det skett ett sexuellt ofredande, något alla var överens om avseende PL.

Men kvinnan tyckte väl det? Skillnaden är att Enroth är sosse. Det finns jävligt mycket skit i det partiet men tystnadskulturen är utbredd.
Citera
2021-11-22, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Jag förstår. Ja om inte den som blivit tafsad på tycker det är ett problem så håller jag med dig. Jag håller även med dig om att man kan lösa de flesta sådana situationer utan att blanda in rättsväsendet, på samma sätt som diverse andra brott av lättare slag kan hanteras genom att reda ut, be om förlåtelse och göra rätt för sig på olika sätt.
Jag håller inte med, när det gäller detta fall. Visst kan man låta bli att anmäla ett tafsande, från en kompis. Men om det är så att den som tafsat inte är en kompis utan en partikamrat som sitter på en högre post och om partiet utövarpåtryckningar för att släta över det hela, så är det inte OK. Alla som sett filmklippet från SD där tafsaren mötte kvinnan som han tafsat på kan dra egna slutsatser. Och om man löper linan ut, när det gäller att brott kan lösas på privat väg, så kan vi även tolerera våldtäkt och misshandel så länge offren och gärningsmännen löst ut situationen privat.
Citera
2021-11-22, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moppsen
Men kvinnan tyckte väl det? Skillnaden är att Enroth är sosse. Det finns jävligt mycket skit i det partiet men tystnadskulturen är utbredd.

Att någon uppfattar en viss beröring som ett sexuellt ofredande innebär naturligtvis inte per automatik att det är ett sexuellt ofredande.

Avseende PL stod det från början klart att han tagit kvinnan på brösten under kläderna hon hade på sig. Det är ett sexuellt ofredande om det saknas samtycke. Frågan som kvarstod var därför om detta skett med samtycke.

Avseende TE är det oklart vilken beröring som skett. En beröring på ländryggen kan naturligtvis vara sensuell men det är absolut inte lika klart ett sexuellt ofredande som att ta någon på brösten eller rumpan. Nu kan han naturligtvis ha tagit på rumpan men det är i dagsläget oklart. Frågan är således om någon gärning som kan utgöra sexuellt ofredande har begåtts.

Fallen är därmed knappast så lika som folk i tråden vill påskina.
Citera
2021-11-22, 19:48
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
I så fall skulle den pedofil i Norrland som lurade en femårig flicka att onanera åt honom också gå fri. (FB) 37-årige mannen lurade femåriga flickan att onanera åt honom. Döms till fängelse Att den brottsutsatte inte tycker att denne har blivit utsatt för ett brott betyder inte att ett brott inte har begåtts.

Nej det är inte samma sak, en sexuell handling mellan två vuxna skiljer sig avsevärt mot en sexuell handling mellan en vuxen och ett barn...

Enbart en pedofil saknar den grundläggande förståelsen...
Senast redigerad av guderi 2021-11-22 kl. 19:51.
Citera
2021-11-22, 19:58
Medlem
guderis avatar
Eftersom kvinnor själva inte är kapabla att inse huruvida de är utsatta för sexuella brott eller inte, är det tur vi har rediga åklagare som kan förmynda dessa stackars kvinnor...
Citera
2021-11-22, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag håller inte med, när det gäller detta fall. Visst kan man låta bli att anmäla ett tafsande, från en kompis. Men om det är så att den som tafsat inte är en kompis utan en partikamrat som sitter på en högre post och om partiet utövarpåtryckningar för att släta över det hela, så är det inte OK. Alla som sett filmklippet från SD där tafsaren mötte kvinnan som han tafsat på kan dra egna slutsatser. Och om man löper linan ut, när det gäller att brott kan lösas på privat väg, så kan vi även tolerera våldtäkt och misshandel så länge offren och gärningsmännen löst ut situationen privat.
Mitt resonemang avsåg inte Peters fall.
Citera
2021-11-22, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Då förväntar jag mig att infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) också blir åtalad och dömd då det är ett liknande fall, även om de båda inblandade tycker att det är utagerat. För alla är väl lika inför lagen?

Är det relevant för Peter Lundgrens domslut tycker du? Vad har du i det fallet som indikerar på ett lyckat åtal?
Citera
2021-11-22, 20:54
Medlem
Drapåtrissors avatar
En bild säger mer än tusen ord om hur sjukt vårt rättsväsende har blivit!
https://imgur.com/a/GgBBd8O
Citera
2021-11-22, 21:01
Medlem
Fullt av kriminella i SD
Citera
2021-11-22, 21:10
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Inte i ett normalt funtat samhälle. Om två vuxna människor gör någon form av sexuella närmanden som ingen av de två anser vara av brottslig karaktär, är det per definition inte ett brott i ett normalt samhälle

Det var inte två vuxna som gjorde sexuella närmanden. Det var en vuxen som utsatte en annan vuxen för en kränkning av sexuell natur. Hennes uttalanden ger stöd för att hon upplevde det så.

Däremot vet jag inte om hon sagt att hon gör bedömningen att handlingen inte var brottslig? Men om hon gjort den bedömningen så har hon fel.
Citera
2021-11-22, 21:13
Medlem
Inte förvånad - med deet utseendet o den figuren har han inte fått doppa mycket o i många
o inte heller fått klämma o dra särskilt många strutar heller
Citera
2021-11-22, 21:14
Medlem
Konstigt att en dömd Eu parlamentariker får vara kvar då han är dömd för sexbrott.
Kvinnan som berättade om detta fick ju sparken omedelbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in