2021-11-22, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Är det jag som krånglar till det? Hela SE-teorin är ju tillkrånglad! Det jag skrev tycker jag visar även att ett impulsdåd är osannolikt.

Menade att du krånglar till impulsdåd..

Ett impulsdåd är ju svåra att hitta förklaring på o tidsmarginlerna är ju alltid knappa..

Om Engström kom ut samtidigt som Palme går förbi är ju en tillfällighet.

Men om man sen försöker 35år senare genom att säga att det är osannolikt att dom möttes just utanför Skandias port på just den sekunden så låter det osannolikt...
Citera
2021-11-22, 18:18
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, förvisso är det ju så.
Frågan om varför SE (i rollen som GM) inte hör Lisbeth skrika blir kanske märklig utifrån det faktum att LJ som står längre in hör henne skrika.
Men ska vi vara korrekta här så vet vi inget om vad SE hörde eller inte hörde här, varken som GM eller vittne. Det vi vet är att vi inte har några uppgifter om det.

Kan bero på att han var sen till brottsplatsen utan att vilja erkänna det eftersom han vill ha cred för sin insats, som egentligen inte var någon insats att tala om.
Citera
2021-11-22, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Om man tänker sig SE som gm, hur tror ni att mordet har gått till?

Har SE gått i motsatt riktning som paret Palme , så att SE mött paret Palme och sedan vänt och gått efter paret Palme

Har SE kommit ut från Skandia i princip samtidigt som paret Palme så att SE hann se att det var Olof Palme med fru.

Kom SE ut bakom paret Palme men gick så fort så att han hann ikapp paret Palme?

Tänker att dessa 3 liknar varann rätt mkt men tror mest på dom 2 sista...
Citera
2021-11-22, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Menade att du krånglar till impulsdåd..

Ett impulsdåd är ju svåra att hitta förklaring på o tidsmarginlerna är ju alltid knappa..

Om Engström kom ut samtidigt som Palme går förbi är ju en tillfällighet.

Men om man sen försöker 35år senare genom att säga att det är osannolikt att dom möttes just utanför Skandias port på just den sekunden så låter det osannolikt...

Men om SE kom ut samtidigt måste ju LP ha sett det. Jag har inte skrivit att det är osannolikt att de möttes just där.
Citera
2021-11-22, 18:23
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Ungefär samtidigt gör en cheva-van och en taxibil en u-sväng och parkerar längs trottoaren.
Jeppsson står inne på Tunnelgatan en bit från bruset på Sveavägen Lisbeth mot sig. Är yngre. Och vet att han bevittnar ett brott.

Det saknas inbland en sorts inlevelse för hur olika människor reagerar och vad de lägger märke till. Det blir lätt digitala pappersresonemang som kan leda fel. (Se t ex GW vs Aner i svt, var det 89-90?, när Aner fastnar i detaljer kring vilken ambulans som körde när)

Jag tror mycket väl SE kan ha skarvat (givet hans person) när han ville få det till att han var så nära och höll på att snubbla över kroppen samt att ingen tog initiativ - men han minsann gjorde det. (Att "han inte såg någon som tog initiativ" kan absolut tolkas som att det var andra på plats. ) Han berättar att han minsann haft utbildningar i första hjälpen på Skandia!

Vi har nog alla träffat på en sådan karaktär i föreningar eller på jobbet.

Tidsmässigt kan dessutom mycket flyta ihop när det återberättas.

Ja människor reagerar helt olika på stimuli runt omkring. Jag säger inte att SE var autist, men kanske något av en mes. Och sådana har jag träffat många i mina dagar. Tänk Stig-Helmer Olsson. Hade han märkt att något händer 40 meter framåt? Eller hade han gått i egna tankar? Förmodligen det senare.
Citera
2021-11-22, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Kan bero på att han var sen till brottsplatsen utan att vilja erkänna det eftersom han vill ha cred för sin insats, som egentligen inte var någon insats att tala om.

Så sen att han missar LJ ?
Citera
2021-11-22, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Men om SE kom ut samtidigt måste ju LP ha sett det. Jag har inte skrivit att det är osannolikt att de möttes just där.

Jag vet inte hur det är att leva med Sveriges mest kända människa 1986 o kanske mest hatade..

Lisbeth vad hon ser o inte ser är en gåta..

Jag tycker allt med Lisbeth stinker.
.
Citera
2021-11-22, 18:34
Medlem
Jag skulle vilja lära mig mer om Bohemia-teorin, dvs vad det finns för uppgifter som talar för att Stig smet in på Bohemia efter mordet. Finns det postat länkar till förhör eller annat kring detta?
Citera
2021-11-22, 18:35
Medlem
Citat:
Jag vet inte hur det är att leva med Sveriges mest kända människa 1986 o kanske mest hatade..

.

Men varför skulle hon hålla inne med att ha sett SE?
Citera
2021-11-22, 18:37
Medlem
quggels avatar
Citat:
Så sen att han missar LJ ?

En bil som gör en fuling i form av en U-sväng i centrala Sthlm är ju verkligen inte någon ovanlighet. Absolut inget som behöver väcka någon direkt uppmärksamhet.
Citera
2021-11-22, 18:42
Medlem
quggels avatar
Citat:

.

Tror inte du har fattat vad som händer med en människa som är med om något sådant. Tänk att den du älskar mest blir skjuten så blodet forsar, mitt framför näsan på dig. Klart att det blir inte bara chock. Tror faktiskt att det kan leda till psykiska besvär också. Det är ju så inåt he*vete brutalt gjort.
Citera
2021-11-22, 18:46
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timeisbackwards
Jag skulle vilja lära mig mer om Bohemia-teorin, dvs vad det finns för uppgifter som talar för att Stig smet in på Bohemia efter mordet. Finns det postat länkar till förhör eller annat kring detta?
Läs inlägg av ursprungligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in