2021-11-22, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Japanska forskare menar att deltavarianten muterat sönder sig själv i Japan.

https://www.rt.com/news/540895-japan-delta-covid-extinction/

Återstår att se om det håller i sig, men bra nyheter för Japan.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/japan/

Intressant. Lite mer: But the chief reason may be related to the genetic changes that the coronavirus undergoes during reproduction, at a pace of around two mutations per month. According to a potentially revolutionary theory proposed by Ituro Inoue, a professor at the National Institute of Genetics, the delta variant in Japan accumulated too many mutations to the virus’s error-correcting, non-structural protein called nsp14. As a result, the virus struggled to repair the errors in time, ultimately leading to “self-destruction.”

https://www.japantimes.co.jp/news/2021/11/18/national/delta-variant-self-destruction-theory/

Kanske samma i Sverige - hoppas.
Citera
2021-11-22, 14:04
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Intressant. Lite mer: But the chief reason may be related to the genetic changes that the coronavirus undergoes during reproduction, at a pace of around two mutations per month. According to a potentially revolutionary theory proposed by Ituro Inoue, a professor at the National Institute of Genetics, the delta variant in Japan accumulated too many mutations to the virus’s error-correcting, non-structural protein called nsp14. As a result, the virus struggled to repair the errors in time, ultimately leading to “self-destruction.”

Kanske samma i Sverige - hoppas.

https://www.japantimes.co.jp/news/2021/11/18/national/delta-variant-self-destruction-theory/

Man kan ju hoppas, det vore ju väldigt snopet om smittan helt plötsligt klingar av och det är över. Men fanken vad skönt det hade varit.
Citera
2021-11-22, 14:22
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, det är jättebra att så många unga vuxna har någon form av "naturlig" immunitet pga genomgången SARS-COV2 infektion. Ännu bättre är om de, dessutom, vaccinerar sig, så hybridimmuniteten blir ännu mer utbredd i Sverige.

För vi vet att vaccinerade som får en genombrottsinfektion får en utmärkt immunrespons. Förmodligen gäller samma sak för de som genomgått en SARS-COV2 infektion och sedan vaccinerar sig. Mer forskning om detta, tack!
Uppriktigt sagt sänker det bara trovärdigheten när alla, oavsett behov, ska prackas på vaccinet i tid och otid. Det verkar inte balanserat utan fanatiskt. Har noll förtroende för läkaridioter som beter sig så. Ett vaccinfanatiskt beteende som ingen vid sunda vätskor vill se hos en läkare. Det inger inget förtroende alls.
Citera
2021-11-22, 14:28
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Uppriktigt sagt sänker det bara trovärdigheten när alla, oavsett behov, ska prackas på vaccinet i tid och otid. Det verkar inte balanserat utan fanatiskt. Har noll förtroende för läkaridioter som beter sig så. Ett vaccinfanatiskt beteende som ingen vid sunda vätskor vill se hos en läkare. Det inger inget förtroende alls.

Du tycker samma sak om vaccinen i det allmänna vaccinationsprogrammet också? Jag menar, mässlingen har en dödlighet på 1-3/1000 så varför ska vi vaccinera alla mot det.
Citera
2021-11-22, 14:29
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Vi har inte låg smittspridning.
Vi har låg testning (i syfte att kunna hävda låg smittspridning och spara pengar).

Tänk lite längre än näsan räcker.
Att vården räcker till precis just nu spelar ingen roll om två månader.
Ju fler åtgärder som används desto större säkerhetsmarginal framöver.
Då måste man kanske fråga sig om man vill ha en vård som inte klarar av ett fluktuerande vårdbehov. Förbjud rökning och alkohol så kanske covidpatienterna får plats. Ska vi ha restriktioner kan vi väl ha dem där de ger effekt.
Citera
2021-11-22, 14:30
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Varför går det så fruktansvärt segt med att få ut en tredje dos vaccin till befolkningen? Vi är många som väntar.Det är ju så uppenbart att den behövs när man gör en utblick ut över Europa. Vaccinets effekt avtar med tiden och det behövs påfyllning.
Det fanns ju stor kapacitet att vaccinera under våren och sommaren. Nu är många av desss tidigare vaccinationscentra nedlagda.

Det hade kanske varit en fördel ifall Folkhälsomyndigheten hade godkänt påfyllnadsdoserna redan innan den storskaliga vaccinering hade hunnit avvecklas.

Det som händer i andra delar av Europa, utgör ett varsel vad som kan hända i Sverige, ifall det fortsätter att gå trögt med påfyllnadsdoserna. Ifall Sverige drabbas av samma sak som andra delar av Europa, så ligger skulden på Folkhälsomyndigheten, för att dom fördröjde påfyllnadsdoserna.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Har handlat om det på nyheterna och i tidningarna senaste dagarna.

FOHMs beslut att ändra från 6 månader till 5 månader gjorde att det helt plötsligt blev väldigt många fler än regionerna hade tänkt sig.

Annars verkar det snurra på med tredje dosen ganska bra.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/vaccinationstackning-dos-tre/

Det där är inte imponerande siffror.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag såg nu att de börjat med dropin-vaccinering runt om i Sverige i bussar vid köpcentrum osv vilket är bra.

Mitt intryck är att regionerna gör ett bra arbete. Problemet är Folkhälsomyndigheten. Folkhälsomyndigheten behagade uppfylla regionernas önsekmål om besked i god tid. Ifall ännu en jul förstörs av restriktioner, så ligger skulden på Folkhälsomyndigheten.
Citera
2021-11-22, 14:31
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Du tycker samma sak om vaccinen i det allmänna vaccinationsprogrammet också? Jag menar, mässlingen har en dödlighet på 1-3/1000 så varför ska vi vaccinera alla mot det.
Jag, liksom miljontals svenskar, har haft mässling och är således aldrig vaccinerad mot det. Och din poäng är?

Det har väl aldrig rekommenderat mässlingsvaccin för de som redan haft det?

Där är man inte lika fanatiska!
Senast redigerad av outoftheblue 2021-11-22 kl. 14:35.
Citera
2021-11-22, 14:34
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Japanska forskare menar att deltavarianten muterat sönder sig själv i Japan.

https://www.rt.com/news/540895-japan-delta-covid-extinction/
Återstår att se om det håller i sig, men bra nyheter för Japan.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/japan/

Jag la upp en separat tråd om detta igår, grejen med detta är att det är ett enzym inblandat som finns i den asiatiska befolkningen som orsakar denna "harakiri-mutation" som vi har mindre av i Europa/USA:

Studies have shown that more people in Asia have a defense enzyme called APOBEC3A that attacks RNA viruses, including the SARS-CoV-2 virus that causes COVID-19, when compared to people in Europe and Africa

Då hade alltså Alfa:n samma problem med detta enzym, och då kan man undra varför ett virus som "föds" i Wuhan, har detta handikapp. Påminner om Spanskan som egentligen kom från någon grisfarm i USA och följde med soldaterna över till Europa under 1:a världskriget. Ser vi en repris igen....?

Tråden: (FB) Delta muterar för snabbt i Japan - tar död på sig självt ? (ny teori).
Citera
2021-11-22, 14:37
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Läget i Sverige (eller kanske läget i övriga Europa) förbryllar mig just nu. I länder som Österrike, Belgien och Nederländerna ökar ju även sjukvårdsinläggningarna, om än så länge på beskedliga nivåer.

Antal smittade berör mig inte, det är oväsentligt sedan länge. Sverige ligger lägst där, vi testar också minst av alla i Europa för tillfället. Men Sverige ligger klart sist (positivt) även i sjukvårdsbelastning och det finns inga tendenser på att det är något uppåtgående här, tvärtom så minskar det kanske till och med (27 på IVA idag, 12 av 21 regioner har 0 på IVA)

Även gällande dödstalen ligger vi klart i botten (positivt) nu, bara Malta, Kosovo och Island har lägre döda/befolkning.

Vi har inte bättre vaccintäckning än de andra länderna i Västeuropa, tvärtom tycks vi ha en större andel ovilliga till vaccinet här.

Den enda förklaringen jag kan se är att vi har en högre total immunitet (infektion+vaccination). Har vi träffat så rätt att många av de ovilliga till vaccinationen redan har fått infektionen medan i andra länder är de ovilliga inte redan smittade pga att de har tryckt tillbaka smittan gång efter gång med nedstängningar?

Det kan vara så att det är fördröjd effekt och att vår femtioelfte våg (jävla larv att hålla på med vågor hit och dit) inte kommit än. Men varför skulle vi vara förskonade nu när våra grannar (Danmark, Norge) redan märker av det.

Jag har funderat i samma banor och jag skrev ungefär så här i ett annat inlägg.

Om man jämför Sverige med i princip alla andra länder så finns det 2-3 viktiga skillnader. Ingen nedstängning av samhället. Ingen nedstängning av skolan. Ingen frekvent användning av munskydd.

Att 42% av våra barn hade antikroppar i slutet av September tror jag visar att våran befolkning ligger långt före resten av världen när det gäller exponering av viruset.
Faktum att nog att vi har naturlig immunitet på nästan halva befolkningen, i alla fall fläckvis och i vissa områden säkert ännu högre. Dessutom har "rätt" människor fått den immuniteten dvs dom som rör sig ute och träffar mycket folk.

I utanförskapsområdena där dom är som mest kritiska till vaccinet har dom nog haft högst smittspridning och därmed störst andel med naturliga antikroppar.

Att bara vaccinering inte räcker för att stoppa detta borde väl alla inse snart utan främst syftar till att undvika allvarligt sjuka och dödsfall.

Jag tror det är den berömda flockimmuniteten som visar sig. En effekt av vaccinen plus en rejäl samhällsspridning. Det kanske exploderar här snart men någonting säger mig att så inte är fallet.
Citera
2021-11-22, 14:40
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Jag, liksom miljontals svenskar, har haft mässling och är således aldrig vaccinerad mot det. Och din poäng är?

Då tycker jag att vi verkar för att slopa det allmänna vaccinationsprogrammet och låter alla få naturlig immunitet av MPR istället. För visst är det så att du inte bara har överlevt utan också har "utvecklat din personlighet" genom att genomgå infektionen? Det är väl den allmänna filosofin hos antroposofer och andra jon som har en övertro till kroppens egna immunförsvar.

"Vaccinera de som riskerar att råka illa ut. Inte är det jag, för jag dricker mitt maskros-te"

Poängen är att man på förhand inte vet på individnivå vem som ska råka illa ut av en infektion. Riskgrupperna vet man har större risk och därför prioriteras de att få först, och även booster. Men utanför riskgrupper så kommer en del också råka illa ut, proportionerligt fler än vad som råkar illa ut av vaccineringen i sig (risk-nytta). De kan inte bara dö, de belastar sjukvården i onödan vilket gör att de i riskgrupp som trots vaccin råkar illa ut drabbas.
Citera
2021-11-22, 14:42
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:

Där är man inte lika fanatiska!

Ok, du editerade efter mitt förra svar så jag kommenterar editeringen också.
Nej eftersom med mässlingen har du ett bevisat livslångt skydd. Dessutom vaccinerar man numera innan någon får mässlingen varför det ofta är en icke-fråga.
Citera
2021-11-22, 14:45
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Jag la upp en separat tråd om detta igår, grejen med detta är att det är ett enzym inblandat som finns i den asiatiska befolkningen som orsakar denna "harakiri-mutation" som vi har mindre av i Europa/USA:

Studies have shown that more people in Asia have a defense enzyme called APOBEC3A that attacks RNA viruses, including the SARS-CoV-2 virus that causes COVID-19, when compared to people in Europe and Africa

Då hade alltså Alfa:n samma problem med detta enzym, och då kan man undra varför ett virus som "föds" i Wuhan, har detta handikapp. Påminner om Spanskan som egentligen kom från någon grisfarm i USA och följde med soldaterna över till Europa under 1:a världskriget. Ser vi en repris igen....?

Tråden: (FB) Delta muterar för snabbt i Japan - tar död på sig självt ? (ny teori).

Då var jag tvåa på bollen, missade din tråd. Synd att japantimes länken är låst, tack för wikilänken, intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in