Citat:
Ursprungligen postat av
outoftheblue
Jag, liksom miljontals svenskar, har haft mässling och är således aldrig vaccinerad mot det. Och din poäng är?
Det har väl aldrig rekommenderat mässlingsvaccin för de som redan haft det?
Då tycker jag att vi verkar för att slopa det allmänna vaccinationsprogrammet och låter alla få naturlig immunitet av MPR istället. För visst är det så att du inte bara har överlevt utan också har "utvecklat din personlighet" genom att genomgå infektionen? Det är väl den allmänna filosofin hos antroposofer och andra jon som har en övertro till kroppens egna immunförsvar.
"Vaccinera de som riskerar att råka illa ut. Inte är det jag, för jag dricker mitt maskros-te"
Poängen är att man på förhand inte vet på individnivå vem som ska råka illa ut av en infektion. Riskgrupperna vet man har större risk och därför prioriteras de att få först, och även booster. Men utanför riskgrupper så kommer en del också råka illa ut, proportionerligt fler än vad som råkar illa ut av vaccineringen i sig (risk-nytta). De kan inte bara dö, de belastar sjukvården i onödan vilket gör att de i riskgrupp som trots vaccin råkar illa ut drabbas.