2021-11-22, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sigmarsson
Kom att tänka på joggingmördaren Kristoffer Andersson. Han är i 25-årsåldern och dömd till sluten rättspsykiatrisk vård för ett oprovocerat strypmord på en okänd kvinna 2015 då han bara var 19 år gammal. Kristoffer satt tidigare på Helix i Huddinge men har också varit skriven på St Sigfrid i Växjö. Nu hittar jag inte honom på Ratsit längre. Kan det vara han?
Precis vad jag tänkte direkt, Kristoffer är född 96 och har vistats på Helix för strypmordet på Ida.
(FB) Upplands Väsby 2015-08-05: Ida Johansson mördad vid motionsspår
Citera
2021-11-22, 10:09
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Kom att tänka på joggingmördaren Kristoffer Andersson. Han är i 25-årsåldern och dömd till sluten rättspsykiatrisk vård för ett oprovocerat strypmord på en okänd kvinna 2015 då han bara var 19 år gammal. Kristoffer satt tidigare på Helix i Huddinge men har också varit skriven på St Sigfrid i Växjö. Nu hittar jag inte honom på Ratsit längre. Kan det vara han?

Min första tanke också. Det är mordet på Ida i joggingspåret, för dom som inte vet.

Det skulle ju vara anmärkningsvärt om det är han, då det här med promenad och avsaknad av polislarm om rymning känns väldigt felhanterat allra redan.
Det skulle vara ännu mer felhanterat, om det visar sig vara Kristoffer.

Oavsett vem det är;
Här kan säkert en del kommentarer om läkarutlåtanden och vård etc etc komma. Att man bedömt honom si eller så, att han ändrats genom åren / Alla dom vanliga flosklerna.

En person som sitter på låst psyk, i synnerhet en som kanske våldsverkat för att ens hamna på låst psyk, kan aldrig och under inga omständigheter, släppas tyglar på.
Främst pga ett allmänintresse. En sådan individ skall vara och förbli inlåst dygnet runt, oavsett läkarexpertisens chansningar/experimenterande med honom.

Hos en våldsverkare är spärren redan borta, och den går aldrig att återinföra även om man vårdar honom livet ut.
Citera
2021-11-22, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Framförallt så bör rimligtvis inte en uppenbart galen människa gå på promenad utanför inlåsta områden med bara en jävla vårdare.
Vad sägs om tre vårdare, och två 20-kgs kettlebells fastbojade runt benen på den som promenerar..

OPMP med två personal är en riskbedömning som bör granskas av chefsöverläkaren, dvs Ola Broström. Stod på Expressen att det krävdes flera poliser för att hålla fast mannen. Förstår deras upprördhet gällande hans friförmån och kan gå utanför den slutna vårdinrättningen. Helix bör få kritik av IVO efter detta.
Senast redigerad av michael1844 2021-11-22 kl. 10:10. Anledning: Rättelse
Citera
2021-11-22, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av michael1844
Rymde när han hade promenad / OPMP utanför Helix. Hoppas kvinnan klarar sig. Personalen får inte springa efter en patient när han eller hon avviker. Regelverket / riktlinjerna är föråldrade och bör fan förnyas så skötarna FÅR springa efter och hålla fast patienten tills polisen anländer på plats.

jaha, så det är lågaffektivt bemötande som gäller även här, så går det med ett samhälle som styrs av feminister och "experter" inom den sociokulturella forskningen

Svärje, Svärje stackars Svärje
Citera
2021-11-22, 10:15
Medlem
Jockemannen75s avatar
Citat:
Rymde när han hade promenad / OPMP utanför Helix. Hoppas kvinnan klarar sig. Personalen får inte springa efter en patient när han eller hon avviker. Regelverket / riktlinjerna är föråldrade och bör fan förnyas så skötarna FÅR springa efter och hålla fast patienten tills polisen anländer på plats.

Är dom 2 st vårdare på en patient då får de väl jaga efter men är det bara 1 st vårdare med patienten så får denne inte springa efter?
Citera
2021-11-22, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jockemannen75
Är dom 2 st vårdare på en patient då får de väl jaga efter men är det bara 1 st vårdare med patienten så får denne inte springa efter?

Så vitt jag vet så får de inte springa efter patienten även om de är två som följer med. Vet ej om det skiljer sig från klinik till klinik, men det bör vara samma för alla rättspsykiatriska sjukhus.
Citera
2021-11-22, 10:29
Medlem
Citat:
Så vitt jag vet så får de inte springa efter patienten även om de är två som följer med. Vet ej om det skiljer sig från klinik till klinik, men det bör vara samma för alla rättspsykiatriska sjukhus.

Då kan man ju lika gärna skita i att ha med vårdarna...vafan ska dom göra om dom INTE får kuta efter?
Citera
2021-11-22, 10:30
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jockemannen75
Hörde också på radion nu att han stack under en promenad från sina 2 vårdare!

Dessa jävla ”permissioner”, inlåst ska va inlåst å inget annat!!!! Inte glida runt i samhället med vårdare som inte har kapacitet att förhindra flykt

Men får de ens ingripa då?

Citat:
OPMP med två personal är en riskbedömning som bör granskas av chefsöverläkaren, dvs Ola Broström. Stod på Expressen att det krävdes flera poliser för att hålla fast mannen. Förstår deras upprördhet gällande hans friförmån och kan gå utanför den slutna vårdinrättningen. Helix bör få kritik av IVO efter detta.

Åh fan, men ändå lyckades kvinnans anhöriga hålla fast honom. Klena poliser eller kraftiga anhöriga?
Senast redigerad av halaltarzan 2021-11-22 kl. 10:36.
Citera
2021-11-22, 10:31
Medlem
”Hoppsan.”

Vilken himmelsk tur att anhöriga kunde ingripa. Annars hade de ansvariga haft ett strypmord på sitt samvete. Jag mötte ett sånt här sällskap hos Folktandvården: manlig vältränad fånge i 30-årsåldern flankerad av två mindre vältränade kvinnliga vårdare i pensionsåldern som hade haft 0 möjlighet att jaga ikapp honom ens om de fick. Det kändes ju… säkert. Någon måste styra upp Kriminalvården och rättspsykiatrin.
Citera
2021-11-22, 10:37
Medlem
Svettiga-babbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Hur vet du att det är en neger?

OK, jag vet inte att det är det, jag bara utgår ifrån det givet de 99,99 % av fallen av vansinnesdåd då förövaren har en annan hudfärg än vit.
Citera
2021-11-22, 10:37
Medlem
KanDuInteCyklaElrs avatar
Citat:
Du hittar inte honom eftersom att han bytt namn till Torleif. Står fortfarande skriven på ”särskild adress” på rättspsyk i Växjö.
https://www.ratsit.se/19960601-Torleif_Andersson_/44EGHQnQIIwqoWsusHobFALdgqeQKShHyPRzIN4ieAI
Citera
2021-11-22, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nagellack
”Hoppsan.”

Vilken himmelsk tur att anhöriga kunde ingripa. Annars hade de ansvariga haft ett strypmord på sitt samvete. Jag mötte ett sånt här sällskap hos Folktandvården: manlig vältränad fånge i 30-årsåldern flankerad av två mindre vältränade kvinnliga vårdare i pensionsåldern som hade haft 0 möjlighet att jaga ikapp honom ens om de fick. Det kändes ju… säkert. Någon måste styra upp Kriminalvården och rättspsykiatrin.

Kan tyvärr bara hålla med, Sverige styrs av idioter som inte förmår att se konsekvenserna av att inte sätta hårt mot dem som går över gränsen och medborgarna offras istället. Myndigheterna har inget ansvar och innan något hänt kan man alltid hoppas att det ska gå bra, så inga konsekvenser går att förutse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in