2021-11-21, 23:29
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Förmodligen har du aldrig elittränat. Att elitträna innebär inte bara att göra sina träningstimmar utan man ska hela tiden pressa sin yttersta gräns för att tåla mer träning, tävling och bli hårdare. Att släppa upp träningen gör att man "får börja om igen" för att komma ner i sina smärtgränser. Vem gör det fler än 1 gång liksom.

Nej det har jag inte.

Du hör väl från varenda åkare i varenda landslag att de släpper upp träningen lite i nov-dec för att ha en formtopp light före jul?

Sen formtoppas det fullt ut till mästerskapen i feb.
Citera
2021-11-22, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Apropå ryssarna - Sorina vann fristilsloppet i Muonio idag, före Nepryaeva och Stepanova. Stupak bara 15:e, över 2 minuter efter Sorina. Nu spekuleras det om varför Stupak var så dålig bland ryska fans ...

Sorina däremot verkar vara i bra form, trots sin axelskada. Hon vann även lördagens klassiska lopp, precis för Nepryaeva och Stadlober.
Är Iksanovas segertid 24.52,1 struken/ändrad? Hon stod som segrare när de första resultatlistorna dök upp i sociala medier. Luktade feltidtaging där.
Citera
2021-11-22, 04:53
Medlem
Ser ut att bli temperaturer mellan -12 och -17 i Ruka nästa helg.

Om en åkare har klassisk sprint och distans som huvuddistanser tycker jag det är ok att avstå fristilsloppet på söndag om man anser att det sliter för mycket på luftrören
Citera
2021-11-22, 06:36
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Är Iksanovas segertid 24.52,1 struken/ändrad? Hon stod som segrare när de första resultatlistorna dök upp i sociala medier. Luktade feltidtaging där.

Jag har inte sett någon officiell resultatlista, bara vad som redovisas i ryska medier. Och där fanns inte Iksanovas tid med.
Citera
2021-11-22, 06:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Ser ut att bli temperaturer mellan -12 och -17 i Ruka nästa helg.

Om en åkare har klassisk sprint och distans som huvuddistanser tycker jag det är ok att avstå fristilsloppet på söndag om man anser att det sliter för mycket på luftrören

Varför?
Det finns ju värmeväxlare att använda, eller är dom inte tillåtna på tävling?
Citera
2021-11-22, 06:47
Medlem
FNLSs avatar
Hade jag varit diktator hade jag tillåtit typ Ribom Dyvik Häggström och Svensson att köra fredag och lördag men sen vaska jaktstarten om de är slitna. Lillehammer sprinten är viktig för dem, inte minst damerna
Citera
2021-11-22, 07:53
Medlem
Alkibiadess avatar
Fler och fler uppgifter kommer nu från Norge att Fossesholm har gått över gränsen under hösten. Dessutom har hon problem med luftrören och sliter med en förkylning vilket gjorde att hon inte åkte något i den norska premiären. Får se om hon kommer till start i Ruka.
Citera
2021-11-22, 08:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Diversifierat
Nej det har jag inte.

Du hör väl från varenda åkare i varenda landslag att de släpper upp träningen lite i nov-dec för att ha en formtopp light före jul?

Sen formtoppas det fullt ut till mästerskapen i feb.

Det är enorm skillnad på att "släppa lite på träningen" och att formtoppa.
Citera
2021-11-22, 08:42
Medlem
14ccKemiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Fler och fler uppgifter kommer nu från Norge att Fossesholm har gått över gränsen under hösten. Dessutom har hon problem med luftrören och sliter med en förkylning vilket gjorde att hon inte åkte något i den norska premiären. Får se om hon kommer till start i Ruka.

Norska truppen till Ruka presenteras idag kl 12:30:
Hoppas att Fosse kommer med, att Moseby får chansen och att åtminstone någon sprinttalang utanför elitlandslaget får komma med trots att de inte fick chans att visa upp sig i fredags.

Svenska truppen släpps kl 13:00:
Sjukt många osäkerhetsmoment: Ribom, Svensson, Sundling. Hur ska en åkare som Sömskar prioriteras ifall hon vill åka? Väldigt svårtippat uttag den hör gången.
Citera
2021-11-22, 09:01
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Det är enorm skillnad på att "släppa lite på träningen" och att formtoppa.

Nej.

Formtoppning beräknas ge en förbättrad prestationsförmåga på 1-2 %. Och inkluderar att släppa på träningen under de sista 2 veckorna.

Du säger ju emot dig själv. Ditt argument mot två formtoppar är att träning uteblir. Men du verkar vara fine med att man släpper lite på träningen i nov-dec.
Citera
2021-11-22, 09:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Diversifierat
Nej.

Formtoppning beräknas ge en förbättrad prestationsförmåga på 1-2 %. Och inkluderar att släppa på träningen under de sista 2 veckorna.

Du säger ju emot dig själv. Ditt argument mot två formtoppar är att träning uteblir. Men du verkar vara fine med att man släpper lite på träningen i nov-dec.

Var får du de 1-2 % ifrån?

Har man två formtoppar under en säsong missar man viktiga träningstimmar samt att den andra formtoppen får minskad effekt.

Att släppa lite på träningen är vanligt för att korrigera ev överbelastning och ansträngning efter tävling, det handlar såklart då inte om att ta bort timmar utan med justera belastningen och intensiteten i träningen.

Har du frågat Leo än?
Citera
2021-11-22, 09:22
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Var får du de 1-2 % ifrån?

Har man två formtoppar under en säsong missar man viktiga träningstimmar samt att den andra formtoppen får minskad effekt.

Att släppa lite på träningen är vanligt för att korrigera ev överbelastning och ansträngning efter tävling, det handlar såklart då inte om att ta bort timmar utan med justera belastningen och intensiteten i träningen.

Har du frågat Leo än?

Det jag skriver om dubbla formtoppar och 1-2% kommer främst från Eirik Myhr Nossum. Och stämmer helt överens med vad jag själv sett och hört under åren.

Var får du ditt svammel ifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in