Citat:
Ursprungligen postat av
Allaballawalla
Nej, jag bytte inte ämne.
Jag besvarade ditt inlägg och det är fortfarande samma diskussion.
Att det är en bred diskussion innebär inte att det är en obegränsad diskussion. Någonstans måste avgränsningen göras och det du vill diskutera är en så specifik del av ämnet att det lämpligen görs i en egen tråd.
Det du nu är inne på rörande masspsykos är dock inget som framgår av det varnade inlägget, då det handlar om totalitarism, vilket har en extremt stark koppling till politik. Jag ser inte problemet och hittills kan jag inte se att något du lagt fram visar på att varningen var felaktig.
Inlägget som varnades är ju taget ur sitt sammanhang av en diskussion... Om man läser hela diskussionen så var jag tydlig med vad jag menade. Jag menade att det skapats en osund miljö där folket autonomt kontrollerar det vetenskapliga samtalet för att försvara en kollektiv idé.
Jag har aldrig hävdat att det finns en politisk rörelse i det här. Jag försöker göra argumentet att det finns en helt spontant uppkommen folkrörelse runt en vetenskaplig idé som man inte kan släppa, nämligen den att "människan kan styra eller stoppa pandemin". Jag menar att det är en masspsykos, och att massan uppvisar en lång rad masspsykotiska försvarsbeteenden som bäst beskrivs som "totalitära". Exempel:
1) Kollektivet hyllar dålig vetenskap som ger stöd för munskydd.
2) Kollektivet ignorerar bra vetenskap som visar att munskydd inte fungerar.
3) Kollektivet nedvärderar forskare vars slutsatser hotar idén.
4) Man ignorerar att munskydden inte haft någon mätbar effekt på pandemin.
5) När munskydd inte fungerar så föreslår USA:s högsta smittskyddsexpert dubbla munskydd.
6) Man säger att munskydd skulle funka men bara om ALLA är med.
7) Man sätter munskydd på barn och spädbarn (ned till 2 år) nästan dygnet runt.
8) American Academy of Pediatrics ändrar sina tidigare riktlinjer för barnhälsa för att tillgodose munskyddet. Man anser inte längre att det är viktigt för barns mentala hälsa och språkutveckling att kunna se föräldrars ansiktsuttryck.
9) Man säger att vaccinerade också ska bära munskydd.
10) Man skyller pandemin på det lilla fåtal som inte bär munskydd.
Innan pandemin skulle var och en av dessa punkter orsakat ramaskri och kallats för ett övergrepp på vetenskapen, så
något har definitivt hänt. Jag förstår inte varför jag inte får diskutera den här avvikelsen ur perspektivet "kollektiv psykologisk ohälsa", och benämna ovanstående masspsykotiska försvarsbeteende som "totalitärt"? Det är det mest passande ordet jag känner till, men jag är öppen för förslag?