2021-11-21, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Borde inte den friande domen mot Rittenhause med automatik innebära att Gaige Grosskreutz nu åtalas för mordförsök? Han mer eller mindre erkände väl detta när han vittnade i rättegången? Grosskreutz och Rittenhouse kan väl inte båda ha agerat i självförsvar i deras konfrontation? Inte heller tror jag att det kan betraktas som en förmildrande omständighet att Grosskreutz själv skadades under mordförsöket.

Lägg till att hans tillstånd att bära vapen inte längre var giltigt. De som ville få Kyle fälld var så jävla på att han inte hade rätt att bära vapen (vilket var helt fel). Så med andra ord så tycker man att Mr Biceps borde ligga risigt till.
Senast redigerad av stifmeister89 2021-11-21 kl. 13:09.
2021-11-21, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Det här är en sidodiskussion, men det du säger här är den moderna tolkningen av 2A, det var inte man såg på det i minst 150 år. Så det är liksom tvärtom, numera har man bestämt att det måste varit så de menade då, men förr, närmare tiden då det skrevs, uppfattade man det helt annorlunda.

det är ju skrivet som det är skrivet. militia är ju en beväpnad civilbefolkning. Det är ju gansk grundläggande i denna diskussionen, egentligen borde det ganska relevant, för den som itne fattar detta kommer aldrig att fatta att kyle inte gjorde något fel.
2021-11-21, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti
Så underbart när vänstern kallar folk för rasister och det slår helt fel. Alla är rasister enligt vänstern. Men då är det egentligen så att dom projicerar. Dom är själva stora rasister. Jag som invandrare har även jag blivit kallad för rasist och högerextrem när jag tyckte att Trump gjorde rätt ifrån sig. Dom är inte vettiga helt enkelt. Och därav så lämnar invandrare vänstern hela tiden. Jag tillhörde själv vänstern en gång i tiden. Tills att jag upptäckte vilka idioter dom egentligen är och hur vi invandrare bara används som brickor i deras hat gentemot högern, som är deras största fiende.

Ont: Mycket gott att han friades. Det är det enda rätta. Han försvarade sitt liv och skall frias. Bonus att han fick ta kål på en pedofil och ett annat skräp till människa. Och ja, han är en hjälte.
Gratulerar till ditt upppvaknande! Jag känner verkligen för de invandrare som vänstern utnyttjar och vars tillvaro de förstör med sin sinnessjuka politik. Du har helt rätt i att vänstern är totala idioter, åtminstone i politiskt avseende. En del kan i o f s vara mycket dugliga inom sina specialområden, men deras världsuppfattning är fullständigt infantil och alltid baserad på okunskap och de är djupt auktoritetstroende trots att de inbillar sig att de är så öppna och fördomsfria.

Tyvärr är det alltför många invandrare som inte bara sväljer vänsterns galenskaper utan dessutom frestas att göra sig till professionella offer enligt dessa riktlinjer.
2021-11-21, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Borde inte den friande domen mot Rittenhause med automatik innebära att Gaige Grosskreutz nu åtalas för mordförsök? Han mer eller mindre erkände väl detta när han vittnade i rättegången? Grosskreutz och Rittenhouse kan väl inte båda ha agerat i självförsvar i deras konfrontation? Inte heller tror jag att det kan betraktas som en förmildrande omständighet att Grosskreutz själv skadades under mordförsöket.
100%.

Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Lägg till att hans tillstånd att bära vapen inte längre var giltigt. De som ville få Kyle fälld var så jävla på att han inte hade rätt att bära vapen (vilket var helt fel). Så med andra ord så tycker man att Mr Biceps borde ligga risigt till.
Videofilmen blev Mr Biceps fall, hade den inte funnits skulle Mr Biceps ha blivit en rik man och Kyle hade fått livstids fängelse. Jag anser att Mr Biceps bör åtalas för vapenbrott och för att han angrep Kyle.
2021-11-21, 23:12
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
det är ju skrivet som det är skrivet. militia är ju en beväpnad civilbefolkning. Det är ju gansk grundläggande i denna diskussionen, egentligen borde det ganska relevant, för den som itne fattar detta kommer aldrig att fatta att kyle inte gjorde något fel.

Men "well regulated" då? Det är ju detaljen man alltid ignorerar.
2021-11-21, 23:20
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Men "well regulated" då? Det är ju detaljen man alltid ignorerar.

Hurdå?

"A well regulated Militia, being necessary to the security of a free State, the right of the people to keep and bear Arms, shall not be infringed."

"Well regulated militia" syftar på vad som behövs för att säkra en fri stat. Och därför, för att uppfylla detta: the right of the people to keep and bear Arms, shall not be infringed.
2021-11-21, 23:29
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Hurdå?

"A well regulated Militia, being necessary to the security of a free State, the right of the people to keep and bear Arms, shall not be infringed."

"Well regulated militia" syftar på vad som behövs för att säkra en fri stat. Och därför, för att uppfylla detta: the right of the people to keep and bear Arms, shall not be infringed.

Alltså, jag har inte koll på det juridiska här, men jag vet att det är en modern tolkning att det här handlar om en individuell rätt att bära vapen.

Det spelar ju naturligtvis ingen roll i det här fallet eftersom den här moderna tolkningen är den som är rådande, men i över hundra år såg man annorlunda på det hela.
2021-11-21, 23:36
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Alltså, jag har inte koll på det juridiska här, men jag vet att det är en modern tolkning att det här handlar om en individuell rätt att bära vapen.

Det spelar ju naturligtvis ingen roll i det här fallet eftersom den här moderna tolkningen är den som är rådande, men i över hundra år såg man annorlunda på det hela.

Vem har lärt dig något så dumt? Tvärtom består en milis av civila som tidigare konstaterat, och anledningen till att just milis och inte armé skulle användas var just för att makthavare inte skulle kunna förtrycka folket med soldater, folket själva skulle istället försvara sig. Arméer bestående av yrkessoldater fick bara rekryteras, tränas och användas i krig.

Så det ursprungliga syftet har hela tiden varit att tillåta individen att beväpna sig, just för att det är individen som ska försvara sig och landet mot fienden och andra som söker skada dem.
2021-11-21, 23:50
Medlem
Sinclairs avatar
Citat:
Hurdå?

Nja, egentligen är innehållet i andra tillägget taget från engelska Bill of Rights från 1689. Där står det:

” That the raising or keeping a standing army within the kingdom in time of peace, unless it be with consent of Parliament, is against law;

That the subjects which are Protestants may have arms for their defence suitable to their conditions and as allowed by law;”
2021-11-21, 23:54
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclair
Nja, egentligen är innehållet i andra tillägget taget från engelska Bill of Rights från 1689. Där står det:

” That the raising or keeping a standing army within the kingdom in time of peace, unless it be with consent of Parliament, is against law;

That the subjects which are Protestants may have arms for their defence suitable to their conditions and as allowed by law;”

Jag ser inte relevansen, kan du omformulera dig?
2021-11-22, 00:08
Medlem
Sinclairs avatar
Citat:
Jag ser inte relevansen, kan du omformulera dig?

Rättigheten att bära vapen till självförsvar är något som inte hittades på i USA när konstitutionen skrevs.
Det har varit det normala i västerlandet sedan mycket länge. (Tacitus undrade över svearna där han påstod att kungen höll vapnen inlåsta när det inte var krig, vilket framstod som vanvettigt för romarna kring Kristi födelse. Förmodligen var det också bara en skröna, bara något senare fanns de gott om vapen i Sverige.)

Skillnaden är ju då att rätten varit stabilare i USA på grund av konstitutionen. Däremot är det rätt att det fanns utslag från senare delen av 1800-talet som går i annan riktning.
Delvis för att man antar att konstitutionen bara skyddar mot ingrepp från den federala nivån.
2021-11-22, 00:11
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclair
Rättigheten att bära vapen till självförsvar är något som inte hittades på i USA när konstitutionen skrevs.
Det har varit det normala i västerlandet sedan mycket länge. (Tacitus undrade över svearna där han påstod att kungen höll vapnen inlåsta när det inte var krig, vilket framstod som vanvettigt för romarna kring Kristi födelse. Förmodligen var det också bara en skröna, bara något senare fanns de gott om vapen i Sverige.)

Skillnaden är ju då att rätten varit stabilare i USA på grund av konstitutionen. Däremot är det rätt att det fanns utslag från senare delen av 1800-talet som går i annan riktning.
Delvis för att man antar att konstitutionen bara skyddar mot ingrepp från den federala nivån.

Ok, då förstår jag. Och ja, helt riktigt, och det var inte meningen att implicera att rätten att bära vapen först kom med den amerikanska konstitutionen. Tack för tillägget!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in