2021-11-21, 21:29
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur många procent av de allmänt friska ovaccinerade blir inte allvarligt sjuka eller avlider?
Problemet för sjukvården är ju att de "få" som ändå blir allvarligt sjuka belastar sjukvården i "onödan".
Citera
2021-11-21, 21:31
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Tänk om flockimmunitet är det enda som hjälper? I så fall är lagoma restriktioner bäst. Man undviker kraftig smittöverföring men tillåter måttlig. Det minskar risken för allvarlig sjukdom. Nolltolerans leder bara till intolerans.

Nolltolerans mot Delta-varianten av SARS-COV2 är, dessutom, grymt ineffektiv, om man inte gör det i en diktatur med en enormt stor kontroll över befolkningen, som i Kina. Lockdowner kunde hejda smittspridningen av tidigare varianter, men inte ens Nya Zeeland kan hejda Delta-varianten. Dessutom sitter man nu med en befolkning som är oerhört sårbar för Delta-varianten. Dock är det ej högsäsong för SARS-COV2 på det södra halvklotet.

Våra milda restriktioner emot SARS-COV2 Delta-varianten är, naturligtvis, verkningslösa, förutom att ev. kunna minska sannolikheten för superspridningsevent. Nej, det handlar, främst, om att myndigheterna vill få fart på vaccineringen. Detta erkänner nästan både ansvariga politiker och FHM. Och det är bara bra att vaccinatiinstakten ökar! Om då de som redan haft en SARS-COV2 infektion vaccinerar sig samt om vaccinerade får en genombrottsinfektion, så ökar det hybridimmuniteten hos befolkningen. Och vi vet redan att vaccinerade som får en genombrottsinfektion får ett utmärkt immunrespons.

Det här, plus en jämn vaccintäckning hos befolkningen kan vara det som knäcker Delta-varianten. Länder som nu inför hårda restriktioner och lockdowner, skjuter bara problemet framför sig. Visst, jag kan förstå att man inför desperata åtgärder om vården håller på att braka ihop, men det knäcker inte Delta-varianten av SARS-COV2. Tvärtom så lämnar det befolkningen sårbar för framtida smittvågor.

Har vi tur så prickade vi alldeles rätt i Sverige. En hyfsad hybridimmunitet hos befolkningen som grundlades våren 2020 och som kunnat fullbordas tack vare vaccinet. Visst, vi har fått betala ett högt pris för den smittspridningen, men massor av länder i Europa får, ändå, betala det priset, nu. Dessutom kan vår jämna vaccintäckning hos befolkningen försvåra att smittkluster uppstår som sedan kan spridas vidare i samhället.
Senast redigerad av Ola Schubert 2021-11-21 kl. 21:36.
Citera
2021-11-21, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Skyddet för "allmänt friska" individer är ca 90%. För äldre multisjuka lär det vara betydligt sämre.

Så att 1 av tio yngre ändå kan hamna på IVA är ju tyvärr en del av vaccinets begränsningar.

Dom där siffrorna är ju dock spekulativa. Man testar ju inte antikroppar efter vaccinet givits så man vet egentligen inte hur mycket skydd folk får. Möjligen kan det kanske vara en ganska stor variation.
Citera
2021-11-21, 21:35
Medlem
thebroffessors avatar
Citat:
Problemet för sjukvården är ju att de "få" som ändå blir allvarligt sjuka belastar sjukvården i "onödan".
Hur kan endast några få belasta sjukvården?

Hur många är dessa ”få”?
(Av friska unga ovaccinerade människor)
Citera
2021-11-21, 21:36
Medlem
Citat:
Runt 3 miljoner som inte är vaccinerade x 2 = 6 miljoner samt att man inte visst att man kunde få ut 2 fler doser ur varje flaska. Så kanske inte helt fel räknat från statens sida.

3 miljoner varav många är under ålder som var godkända för vaccin när beställning lades antar jag.
Ändå nästan 50% fel.
Och detta är doser som går ut och vi redan givit bort, hur många doser finns det förutom dom?
Citera
2021-11-21, 21:37
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Skyddet för "allmänt friska" individer är ca 90%. För äldre multisjuka lär det vara betydligt sämre.

Så att 1 av tio yngre ändå kan hamna på IVA är ju tyvärr en del av vaccinets begränsningar.
Om man med yngre räknar upp till 50 år, så har hittills betydligt mindre än 2000 "yngre" hamnat på IVA. Hittills har alltså bra mycket mindre än 1 på 5000 under 50 hamnat på IVA.

Så vad sjutton menar du med att 1 på 10 yngre ändå kan hamna på IVA?
Citera
2021-11-21, 21:41
Moderator
OYs avatar
Citat:

Min fråga handlar inte om sjukvårdens problem. Jag vet inte varför du svarar på en fråga jag inte har ställt?

Citat:
Hur många procent av de allmänt friska ovaccinerade blir inte allvarligt sjuka eller avlider?

Har du ett svar på min fråga?
Citera
2021-11-21, 21:55
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Min fråga handlar inte om sjukvårdens problem. Jag vet inte varför du svarar på en fråga jag inte har ställt?

Har du ett svar på min fråga?
Har inte ens sett en sådan siffra i statistiken från FHM.
Citera
2021-11-21, 22:20
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Du har lite mer tilltro till vaccinerna en vad jag har. 80+, de som har störst risk att avlida, skyddade vaccinet bara till en viss del när det gällde alfan och det skyddar ju knappast bättre när det gäller deltan. Vill vi skydda de äldre är nog inte att vaccinera de som nåldynor lösningen.

Ja, vi kan behöva ge åldringarna fler doser. Vad är alternativet? Utifrån vad som sker i övriga Europa, kan man anta att vi oundvikligen kommer att få en stor mängd virus i omlopp under vintern.

Förra julen höll vi nere på julfirandet av omtanke mot farmor och farfar. Den här julen föreslår jag att vi tänker på barnen. Och det gör vi genom att vaccinera farmor och farfar. När farmor och farfar har fått nya doser vaccin, så minskar vi behovet av restriktioner, och det vinner barnen på.

Citat:
Av de (80+) som blev smittade första halvåret 2020 alltså med alfan avled 21%av de ovaccinerade och 15% av de vaccinerade.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/forekomst-av-covid-19-efter-vaccination/

Blir de som är 80 år smittade av covid minskar inte risken att avlida ens med hälften och det var med alfan. Skyddar vaccinet 80+ mot deltan överhuvud taget?

Vi såg ju under våren, hur åldersfördelningen på intensivvården ändrades, utifrån vilka åldersgrupper som hade vaccinerats. Så helt klart hade vaccinet stor effekt.

Att skyddet är mindre nu, beror det på Delta-virusets ankomst, eller att skyddet har minskat med tiden?

Citat:
Jag kan inte se något som tyder på att vaccinera äldre skulle kunna skydda de.
För vecka 43 har hittills 30 bekräftade fall rapporterats avlidna. Av dessa var 4 ovaccinerade, vilket motsvarar 13 procent.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/covid-19-veckorapporter/senaste-covidrapporten/

Om 87% av alla som avlider är fullvaccinerade och vi har drygt vaccinerat 68,68% av befolkningen, fungerar vaccinet då?

Ja. Istället för att jämföra med vaccinationstäckningen i hela befolkningen, så är det rimligare att jämföra med vaccinationstäckningen i riskgrupperna. Men helt klart är att vaccinernas skydd behöver fyllas på.

Citat:
Om det fungerar, för jag skriver om, fungerar det bra, kan vi lita på at det kan skydda oss?

Nej. Vi kan inte lita på att vaccinerna skyddar oss fullständigt. Men vaccinerna ger en viss grad av skydd.

Citat:
Eller är vaccinet en stor jävla besvikelse?

Däremot verkar vaccinet ha en viss effekt på medelålders personer, så vi kan minska belastningen på sjukvården en del med vaccinet. Kanske nästan halvera belastningen.
Hittills har 21 nya intensivvårdade patienter med bekräftad covid-19 rapporterats under vecka 45, föregående tre veckor var medeltalet 15 patienter per vecka. Utav dessa var 9 personer ovaccinerade, vilket motsvarar 43 procent.
Citera
2021-11-21, 22:20
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Har inte ens sett en sådan siffra i statistiken från FHM.

Folkhälsomyndigheten analys säger att 3,5 procent av de smittade kommer vara i behov av sjukhusvård under höst ..
Citera
2021-11-21, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Den där sk "matematiken" har inte fungerat någon gång under pandemin. Rörande dödstalen så ligger de allra flesta länder i Europa högre än oss när man räknar med allt de missat registrera. Syns i överdödligheten.

Finns många faktorer som vilka vaccin som använts, hur lång tid det gått mellan första och andra dosen. De vet inte ens om de som valt att inte vaccinera sig eller bara tagit en dos gjort så för att de redan haft covid-19. Kan också vara andra ändringar i folks beteende, som att vara allmänt noggrannare med att inte trängas i onödan och stanna hemma vid minsta tecken på symtom. Sedan kan det dessutom vara så att de flesta utlandsfödda som har andra sociala strukturer och beteenden haft covid vid det här laget. 30% seropositivitet i maj 2020 i Järva säger en del.

Dessutom coronavirus är vinter/vår-virus och toppen kan komma allt mellan december och april.

Så du menar att läget är sämre här än vad som redovisas? Hur vet du det?
Du skriver ändå att du tror att smittan vart utbredd bland utlandsfödda, det gäller en väldigt stor del av befolkningen och mörkertalet är stort. Det har även visat sig att en enormt stor andel barn och ungdomar har antikroppar genom vanliga blodprov. (Länk kan ordnas om du vill)

Varför slår du då bort tanken och vill hitta förklaringar till att det INTE är så? Förstår nog inte riktigt vad du vill säga här.

Du tror alltså att en av anledningarna är att svenskar är noggranna och inte trängs i onödan? Låt mig gissa att du bor i skogen eller på mindre ort.
Välkommen att besöka kollektivtrafiken i Stockholm mellan 7-18, även utelivet.

Du låter otroligt naiv i ditt resonemang.
Citera
2021-11-21, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Folkhälsomyndigheten analys säger att 3,5 procent av de smittade kommer vara i behov av sjukhusvård under höst ..
Vilken höst? Vi närmar oss december. Det är vinter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in