2021-11-21, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogga
Ja rent krasst så sker ju förseelsen före bollen skulle hamnat i mål. Men det hade ju aldrig blivit omstraff om den gått i mål...

Så frågan är hur man ska tolka hela historian. Sker förseelsen när han gör entre i straffområdet eller när han drar nytta av det och tar bollen?

Som försvarande lag i det läget så känns det ju extremt surt då straffen räddas och får tas om pga ett fel från laget som slår straffen.
Oavsett vilket så är ju även försvarare i straffområdet när straffen slås. VAR blir ju väldigt stelbent men det blir svårt att titta på det och sen blunda för att även försvarare är inne. Tycker hela grejen är löjlig - spelare är inne i straffområdet varenda straff vilket innebär att i princip alla ska gå om.
Citera
2021-11-21, 17:07
Avstängd
PommesOchKebabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Du nämnde Uniteds dåliga beslut att förlänga med Ole: 7,5m£ som plåster på såren väntar Ole när han boardar flighten till något varmt ställe inom kort. Visst, en piss i Nilen för ett lag som United, men det är ju 7,5m£ man kunde använt på roligare saker.

Ett annat konstigt beslut. Att inte sälja Lingard för 30m det ryktades om och nu istället låta honom gå gratis. Bra jobbat!

Såg tidigare (igår) att du skrev om Alisson. Det är ju ingen tvekan om att Chelsea, Liverpool och City har bland de bästa målvakterna i världen just nu. (Även om jag skulle vilja se Mendy under en lite längre tid). Alisson och Ederson är grymt olika men ändå bäst på det dom har som sina styrkor. Kan det vara så att Alisson går före hos Brasilien och även hos fans för att man får se mer utav honom? Väldigt många matcher hos City får Ederson något att göra.

// PoK
Citera
2021-11-21, 17:15
Medlem
Boggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Som jag förstått det ska VAR vara hårdare med encroachment (som det heter) på straffar, även om målvakten kliver ut från sin linje.

Sen är detta en av grejerna som retar mig mest: domare som skiter i reglerna because of "det spelar ju ingen roll". Detta gäller särskilt encroachment. Den domare som tvingar straffen att gå om för att en anfallare klev in för tidigt i boxen, eller låter en missad straff gå om för encroachment, kommer få mängder skit lassade på sig. För att han följer regelboken.

Du tycker United ska ha indirekt frispark istället för att straffen går om, eftersom Sarr missade och Femenia tjuvade?

Kollar du reprisen så ser du att ingen United-spelare satt foten i straffområdet förrän Sarr träffar bollen. Kika är däremot ett o ett halvt steg in i kontaktögonblicket. Ja om man nu inte ska räkna bröst och armar som man gör vid VAR-repriser... för Maguire, Bissaka och en till Watford-spelare lutar sig över linjen i kontaktögonblicket...

Så ja, absolut tycker jag det. Samtidigt var Watford värdiga vinnare av matchen ifråga och vad som hände i samband med resultatet gläder mig trots att jag inte direkt tycker att det är skoj att se United förlora.

Citat:
Ursprungligen postat av LaStupenda
Oavsett vilket så är ju även försvarare i straffområdet när straffen slås. VAR blir ju väldigt stelbent men det blir svårt att titta på det och sen blunda för att även försvarare är inne. Tycker hela grejen är löjlig - spelare är inne i straffområdet varenda straff vilket innebär att i princip alla ska gå om.

Inte i detta fall... har kollat reprisen flertalet gånger i repris. Men ska man kolla var på allt möjligt, huruvida målvakten är utanför linjen osv så kanske man ska kolla på om försvarare eller anfallare som i högsta grad påverkar ett eventuellt efterspel.

I just detta fall så var det ju väldigt påtagligt. DDG räddar en straff, deras spelare gör ett lagbrott som resulterar i att de får slå om straffen. Om han (Kiko) skjutit utanför hade inte straffen slagits om...
Senast redigerad av Bogga 2021-11-21 kl. 17:17.
Citera
2021-11-21, 19:27
Avstängd
PommesOchKebabs avatar
Väldigt få straffar denna säsong. Överraskad att både Liverpool och Manchester United fått en varsin. Fast min hjärna som spökar och får det att kännas som det gått över halva säsongen.

// PoK
Citera
2021-11-21, 19:39
Medlem
Straffområdeslinjen anses tillhöra straffområdet och halva United-laget står i princip på straffområdeslinjen.
Har för mig att när jag kollade igår så var det samma sak vid andra straffen.

Tycker man borde använda VAR och varna varenda jävel som satt sin fot i straffområdet, inkl dem som hade den på linjen, och straffen går om, händer det igen så varnar man återigen alla som brutit mot regeln.

Tycker det är lojt att man inte vill ta tag i problemet, förstår inte varför vissa skall slippa straff när man har begått samma förseelse.
Är det fem spelare som efter en avblåsning sparkar bort bollen får fem spelare varsitt gult kort, om fem slår en motståndare i ansiktet är det fem spelare som får rött kort så det enda rimliga vore ju att varna fem spelare om det är fem spelare som tjuvar.
Citera
2021-11-21, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Straffområdeslinjen anses tillhöra straffområdet och halva United-laget står i princip på straffområdeslinjen.

Tycker man borde använda VAR och varna varenda jävel som satt sin fot i straffområdet, inkl dem som hade den på linjen, och straffen går om, händer det igen så varnar man återigen alla som brutit mot regeln.

Tycker det är lojt att man inte vill ta tag i problemet, förstår inte varför vissa skall slippa straff när man har begått samma förseelse.
Är det fem spelare som efter en avblåsning sparkar bort bollen får fem spelare varsitt gult kort, om fem slår en motståndare i ansiktet är det fem spelare som får rött kort så det enda rimliga vore ju att varna fem spelare om det är fem spelare som tjuvar.
Exakt. Spelarna har fötterna på linjen. Folk missar att linjen är straffområdet.
Citera
2021-11-21, 20:35
Medlem
SilviaNights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Hela kaoset i United är fansens fel. Ole var bara en vikarie, men när han vann några matcher så började fansen sjunga på läktaren. På vårkanten när Ole började sätta sin prägel på laget så försvann den tidigare spelglädjen och United föll in i den fotboll som sedan gällt under hela Oles tid.

Just då när det började bli tydligt att Ole inte var någon PL-manager så fick han sitt första kontrakt, och det var ett krav från fansen och alla pundits.

Om ledningen i United hade stått emot och följt sin ursprungliga plan att diskutera en eventuell fortsättning under sommaruppehållet så hade entusiasmen för Ole hunnit slockna och United hade kunnat få en riktig tränare. Ytterligare tre bortkastade år för Premiere Leagues mest vanskötta klubb.
Lite komiskt faktiskt då det var väldigt tydligt från början att Uniteds fotboll under Ole saknade permanent struktur och handlade mer om att släppa individuellt skickliga spelare väldigt fria. Funkade ett tag men varningsklockorna ringde ju redan första månaderna. Sjukt att han har varit tränare sedan 2018...
Citera
2021-11-21, 20:51
Avstängd
PommesOchKebabs avatar
Kan nästa tränare få Maguire att spela så som en sådan dyr värvning kostade eller kommer han för alltid ses som United största flopp värvning? Kom att tänka på en annan dunder flopp i Manchester, Mangala. Herregud.

Inte enkelt heller när Maquire sitter på kontrakt till 2025.

// PoK
Citera
2021-11-21, 20:55
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt

Eftersom dessa regler tycks så besvärliga att upprätthålla tycker jag man borde ändra reglerna. Bollen är död efter slagen straff. Antingen mål, inspark (utanför/stolpe) eller hörna (målvakten räddar). Ingen retur. Då slipper vi en spelarhjord som rusar mot bollen där någon kanske tjuvat på linjen, det enda domarna behöver bedöma är om straffsparken var korrekt utförd och om målvakten stod kvar på linjen.

Det känns förvisso lite skevt att ge hörna om målvakten klistrar straffen, men... annars får ju domarna börja upprätthålla reglerna. Straffen går om tills ingen bryter mot reglerna.
Citera
2021-11-21, 21:14
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DidierDrogba02
Under vår historia innan ryssen har vi tagit fler titlar i Europa än vad ni gjort sedan 1886.

Du kan klandra Roman hur mycket du vill, men det är fakta att ända sedan vi vann ligan 2005 var det börjar på er nedgång och början på vår erövring av London.
Du erkänner, dvs, att Chelsea bara är en fejkad plastklubb? Det är det verkligen inte många CFC fans som klarar av att erkänna, så cred till dig.
Citera
2021-11-21, 21:27
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Jag försöker inte skriva om Lazios historia så att den ska låta bättre än vad den är, vilket du hela tiden gör med din banterklubb. Istället är jag ödmjuk. Du som håller på en banterklubb borde definitivt sitta ner. Att som du påstå att ni varit bäst I Europa med noll CL vinster det är så patetiskt, lika patetiskt som dina bortförklaringar. Du fattar inte att det blir pinsamt när du hävdar saker som inte stämmer? Du vet Arsenals prisskåpr i Europa är en googling bort dumma fan.
Jag försöker absolut inte att överdriva AFCs historia e.l, jag förhåller mig till fakta. Och fakta är att Arsenal, allt i allt, var Europas bästa lag i tidsperioden mellan 2001-06, detta är baserat på vilket lag från Europas topp 3 ligor det var som totalt sett tog flest poäng under denna period. Att vi underpresterade i Europa på den tiden är en annan femma. Vilket lag i Europa är det som du menar var bättre än Arsenal mellan 2001-06?

Annars så får man ju tycka att det är rätt komiskt att se en Lazio fan kalla andra klubbar för banterklubb. Lol!
Citera
2021-11-21, 21:43
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilviaNight
Lite komiskt faktiskt då det var väldigt tydligt från början att Uniteds fotboll under Ole saknade permanent struktur och handlade mer om att släppa individuellt skickliga spelare väldigt fria. Funkade ett tag men varningsklockorna ringde ju redan första månaderna. Sjukt att han har varit tränare sedan 2018...
Precis så. Solskjaer har levt på inviduella skickligheter från spelarna under hans tid i Man Utd, de flesta andra tränare hade presterat bättre med Man Utd än vad Solskjaer har klarat av på 3 år. Man såg tydligt under Solskjaer’s tid med Cardiff att han inte är gjord för att vara manager på den här nivån. Den här sk ”framgången” som alla MU-fans pratar om att de har gjort under Solskjaer kan verkligen inte jag se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in