Citat:
Ursprungligen postat av
EnLitenFrys
Som jag förstått det ska VAR vara hårdare med encroachment (som det heter) på straffar, även om målvakten kliver ut från sin linje.
Sen är detta en av grejerna som retar mig mest: domare som skiter i reglerna because of "det spelar ju ingen roll". Detta gäller särskilt encroachment. Den domare som tvingar straffen att gå om för att en anfallare klev in för tidigt i boxen, eller låter en missad straff gå om för encroachment, kommer få mängder skit lassade på sig. För att han följer regelboken.
Du tycker United ska ha indirekt frispark istället för att straffen går om, eftersom Sarr missade och Femenia tjuvade?
Kollar du reprisen så ser du att ingen United-spelare satt foten i straffområdet förrän Sarr träffar bollen. Kika är däremot ett o ett halvt steg in i kontaktögonblicket. Ja om man nu inte ska räkna bröst och armar som man gör vid VAR-repriser... för Maguire, Bissaka och en till Watford-spelare lutar sig över linjen i kontaktögonblicket...
Så ja, absolut tycker jag det. Samtidigt var Watford värdiga vinnare av matchen ifråga och vad som hände i samband med resultatet gläder mig trots att jag inte direkt tycker att det är skoj att se United förlora.
Citat:
Ursprungligen postat av
LaStupenda
Oavsett vilket så är ju även försvarare i straffområdet när straffen slås. VAR blir ju väldigt stelbent men det blir svårt att titta på det och sen blunda för att även försvarare är inne. Tycker hela grejen är löjlig - spelare är inne i straffområdet varenda straff vilket innebär att i princip alla ska gå om.
Inte i detta fall... har kollat reprisen flertalet gånger i repris. Men ska man kolla var på allt möjligt, huruvida målvakten är utanför linjen osv så kanske man ska kolla på om försvarare eller anfallare som i högsta grad påverkar ett eventuellt efterspel.
I just detta fall så var det ju väldigt påtagligt. DDG räddar en straff, deras spelare gör ett lagbrott som resulterar i att de får slå om straffen. Om han (Kiko) skjutit utanför hade inte straffen slagits om...