2021-11-21, 16:45
Medlem
virvelbaggs avatar
Jag tänker på detta med vaccinationstvång och vad WHO:s Europachef Hans Kluge nu har sagt.
Som sista utväg för att få stopp på smittan lyfter han vaccinationstvång som ett alternativ.

– Men innan dess finns andra åtgärder, som covidpass.

– Detta är inte en frihetsbegränsning, utan ett verktyg för att vi ska behålla vår personliga frihet.

Han medger dock att de juridiska och sociala hindren för en sådan åtgärd är stora.

I veckan meddelade Österrikes förbundskansler Alexander Schallenberg att vaccinkrav ska införas i landet från den 1 februari 2022.
https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/who-vaccinationstv%C3%A5ng-en-m%C3%B6jlig-sista-utv%C3%A4g-1.59741051

På svts DIREKTRAPPORT kan man också läsa att han uppmanar till "juridisk och samhällelig debatt" om frågan.

Handlar det om att man nu vill se på om det är juridisk möjligt att införa detta i hela Europa om inte smittspridningen som i ett mirakel skulle minska. Eller handlar det om att se om det är egentligen lagligt vad Österrike har gjort?

Vi lever helt klart i en fascinerande värld när våra ledare ens överväger ett vaccinations tvång.

Vaccinations tvång ingen frihetsbegränsning? Hade det inte varit så oerhört komiskt hade det varit sorgligt.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-11-21 kl. 16:47.
Citera
2021-11-21, 16:46
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Självklart är det tvång.
Nej det är inget tvång att vaccinera sig. De som inte vill vaccinera sig får hitta på något annat.
Det är du som försöker förvrida verkligheten.

Dock är det fortfarande oklart om hur kravet på vaccinationsbevis kommer tillämpas. Men det kanske du inte visste.
Citera
2021-11-21, 16:50
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vi lever helt klart i en fascinerande värld när våra ledare ens överväger ett vaccinations tvång.

Hittills har jag bara sett att man funderar på detta i Österrike.
Är det samma som världens ledare överväger sådant?
Källa tack.

Du målar upp en bild på något som inte finns och kommer aldrig hända i Sverige och troligen inte i de flesta länderna och oklart om det överhuvudtaget kommer göras i Österrike.
Citera
2021-11-21, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Nej det är inget tvång att vaccinera sig. De som inte vill vaccinera sig får hitta på något annat.
Det är du som försöker förvrida verkligheten.

Dock är det fortfarande oklart om hur kravet på vaccinationsbevis kommer tillämpas. Men det kanske du inte visste.

Jo det är tvång
Om du dessutom lyfter blicken lite och ser förbi din egen näsa så förbereda förslag på att fängsla ej vaccinerade och WHO använder uttryckligen ordet tvång.

Och eftersom du inte förstår själv så är det frivilligt bara I teorin.
Självklart kommer effekten av att ej införa detta frivilliga riskera att sätta företag i konkurs
Citera
2021-11-21, 16:57
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Jo det är tvång
Om du dessutom lyfter blicken lite och ser förbi din egen näsa så förbereda förslag på att fängsla ej vaccinerade och WHO ambler uttryckligen ordet tvång.

Och eftersom du inte förstår själv så är det frivilligt bara I teorin.
Självklart kommer effekten av att ej införa detta frivilliga riskera att sätta företag i konkurs

Det sista du skriver är troligen orsaken till att man inte riktigt är klar med hur det ska användas.
Man vill inte det ska påverka för mycket ekonomiskt.
Men det kommer knappast sätta företag i konkurs för några antivaxxers inte kommer in.

Fortfarande inget tvång utan det är frivilligt att vaccinera sig eller inte.

Och försök inte dribbla bort det du tidigare skrev med skiten som WHO håller på med.
Nej jag är absolut inte för något vaccinations tvång som WHO är inne på, fullständigt idiotiskt.
Och du bör hålla dig till verkligheten.
Citera
2021-11-21, 17:08
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nej det är inte tvångsmedicinering. Känns lite som en offerkofta här, det är ingen som håller fast dig och ger dig sprutan.
Utpressning då. Finns lagar mot det med.

OK, villkor finns överallt, så frågan är väl snarast om det är motiverat. Är det verkligen ett rimligt villkor att kräva vaccination?

Plötsligt känner man sig som en medborgarrättskämpe om man inte tar vaccinet. Det handlar inte längre bara om ett litet vaccin, nu handlar det om grundlagskyddade rättigheter.

Och det är inte bara på Flashback det protesteras:
Över 500 JO-anmälningar mot FHM:s besked om vaccinbevis
Sverige
Under onsdagen gav Folkhälsomyndigheten besked om att man vill införa vaccinationsbevis från 1 december för evenemang som överstiger 100 personer.
Nu har myndigheten och regeringen blivit JO-anmälda av mer än 500 personer.

10:01 - 19 nov, 2021

"Ett vaccinationspass blir grundlagsstridigt då det kan anses införas i syfte att förmå människor att tåla ett påtvingat kroppsligt ingrepp mot deras vilja", skriver en person bland anmälningarna till Justitieombudsmannen, JO
.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/%C3%B6ver-500-jo-anm%C3%A4lningar-mot-fhm-s-besked-om-vaccinbevis-1.59573134

Hur ska värden vägas mot varann? Ska viruset, som ändå inte går att stoppa, bekämpas till varje pris, hur ineffektivt det än är? Det är fanatism.

Hur många IVA-patienter är en grundlagskyddad rättighet värd? Ge en siffra.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-11-21 kl. 17:14.
Citera
2021-11-21, 17:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, regeringen vill att man ska reagera precis som du. Man ska låtsas som att sjukdomen inte existerar. Man ska leva precis som vanligt. Sköta sitt arbete, handla, konsumera, resa, leva som vanligt. Det skapar mest stabilitet i samhället och kulorna kommer in till statskassan. Människor som blir sjuka och i värsta fall avlider ersätts med nya. Fri import.

Grejen är att det finns inga länder som stängt ned under någon längre tid. Kan du nämna ett enda land i Europa som "stängt ned" under ett års tid. Vad har man stängt ned då?

Jag fattar att samhällsbygget skulle falla om man införde lockdown under lång tid. Dvs, riktig lockdown. Lockdown där man i princip inför utegångsförbud, annat än för att handla mat. Vad jag däremot inte fattar är varför man inte använder sig av de verktyg som faktiskt finns för att på medicinsk väg hindra smittan från att sprida sig.

Smittan drabbar främst de som redan är sköra. De borde skyddas mer.

Vaccin ska skydda de som har vaccinerat sig. Tvångsvaccinering är något fruktansvärt, då är vi inne på områden som i glidande skala kan leda till mycket värre saker. Mycket etiskt tveksamt.

Jag lever absolut inte som vanligt. Skulle till exempel aldrig komma på tanken att resa utomlands just nu oavsett vaccinering eller inte. Varför ska man sätta sig på ett flygplan med munskydd i flera timmar för att springa omkring i ett land där man inte vet om sjukvården klarar av att bära ens sjukdom om man blir sjuk mot all förmodan och då menar jag inte bara covid. Jag försöker hålla avstånd, vilket jag tycker borde vara naturligt för vaccinerade och ovaccinerade. Förstår inte riktigt folk som måste kunna åka till Thailand och semestra eller trängas på en stor konsert när vi VET vad det kan ställa till med i den situation vi befinner oss i och ingen vet hur länge vaccinen skyddar eller om vi blir smittade av en variant som blivit resistent mot vaccinen.
Citera
2021-11-21, 17:18
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Utpressning då. Finns lagar mot det med.

OK, villkor finns överallt, så frågan är väl snarast om det är motiverat. Är det verkligen ett rimligt villkor att kräva vaccination?

Plötsligt känner man sig som en medborgarrättskämpe om man inte tar vaccinet. Det handlar inte längre bara om ett litet vaccin, nu handlar det om grundlagskyddade rättigheter.

Och det är inte bara på Flashback det protesteras:
Över 500 JO-anmälningar mot FHM:s besked om vaccinbevis
Sverige
Under onsdagen gav Folkhälsomyndigheten besked om att man vill införa vaccinationsbevis från 1 december för evenemang som överstiger 100 personer.
Nu har myndigheten och regeringen blivit JO-anmälda av mer än 500 personer.

10:01 - 19 nov, 2021

"Ett vaccinationspass blir grundlagsstridigt då det kan anses införas i syfte att förmå människor att tåla ett påtvingat kroppsligt ingrepp mot deras vilja", skriver en person bland anmälningarna till Justitieombudsmannen, JO
.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/%C3%B6ver-500-jo-anm%C3%A4lningar-mot-fhm-s-besked-om-vaccinbevis-1.59573134

Hur ska vården vägas mot varann? Ska viruset, som ändå inte går att stoppa, bekämpas till varje pris, hur ineffektivt det än är? Det är fanatism.

Hur många IVA-patienter är en grundlagskyddad rättighet värd? Ge en siffra.

Kämpa på du med dina orättvisor, jag kommer inte att stoppa dig. Vaccinpasset syftar väl mer till att utestänga potentiella smittbärare? Hundar kommer inte in i Sverige utan rabiespass, eller ut för den delen, är det diskriminering mot ägare som vägrar vaccinera sina hundar?

Nej jag tänker inte ge dig en siffra på antalet IVA-patienter då jag inte har någon sådan. Jag har inte heller varit med om att besluta om något vaccinpass.

Ni skriker om fanatism, tvång och verkar helt rabiata, vänta och se vad som händer istället för att gå helt bananas.
Citera
2021-11-21, 17:26
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Kämpa på du med dina orättvisor, jag kommer inte att stoppa dig. Vaccinpasset syftar väl mer till att utestänga potentiella smittbärare? Hundar kommer inte in i Sverige utan rabiespass, eller ut för den delen, är det diskriminering mot ägare som vägrar vaccinera sina hundar?

Nej jag tänker inte ge dig en siffra på antalet IVA-patienter då jag inte har någon sådan. Jag har inte heller varit med om att besluta om något vaccinpass.

Ni skriker om fanatism, tvång och verkar helt rabiata, vänta och se vad som händer istället för att gå helt bananas.
Att du börjar jämföra människor med hundar säger allt om dig.

Vad gäller tvång och vaccinpass handlar det om att stämma i bäcken hellre än i ån. I en demokrati bör man vara vaksam mot den typ av tvång och vaccinpass som nu diskuteras. Det är allas förbannade plikt.

F ö har jag personligen ingen lust att börja ränna på konserter eller dansställen, ett sånt pass skulle förmodligen varken göra till eller från för mig i den form det nu diskuteras. Däremot vet man aldrig hur det kan komma att utvecklas, och hur det kan komma att påverka attityden till ovaccinerade. Även om jag hade valt att ta vaccinet hade jag varit bestämt emot pass och tvång.

Men främst av allt så är även vaccinerade potentiella smittbärare, så syftet är inte alls att utestänga potentiella smittbärare. Det är att utestänga ovaccinerade.
Citera
2021-11-21, 17:36
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Vi har inte heller tryck på vården för tillfället, det kan inte förklaras av minskad testning.

Norden skiljer sig åt med att vi tillsätter d vitamin i matvaror. Kan vara en förklaring till lägre tryck på sjukvården.

Luftföroreningar, rökning, fetma, matvanor mm spelar också roll så finns många skillnader mellan Norden o andra drabbade regioner som kan påverka sjukhussiffrorna.
Citera
2021-11-21, 17:37
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men främst av allt så är även vaccinerade potentiella smittbärare, så syftet är inte alls att utestänga potentiella smittbärare. Det är att utestänga ovaccinerade.
Citat:
Syftet är att begränsa smittspridningen framför allt bland ovaccinerade genom att hindra dem från att samlas i större grupper.

På sjukhusen i Västra Götaland är en klar majoritet av de som vårdas för covid-19 inte fullvaccinerade. Enligt en undersökning som rör perioden 1 maj till 17 november handlar det om 95 procent av patienterna på iva och 87 procent bland samtliga inneliggande. Enligt de senaste siffrorna, från i onsdags, bestod den senare gruppen av 45 personer.
https://www.dn.se/sverige/87-procent-av-de-som-vardas-for-covid-inte-fullvaccinerade/

Rekommendation tidigare från FHM har ju varit att ovaccinerade ska hålla sig hemma och inte ranta runt i större sällskap. Eftersom de ovaccinerade struntar i detta så är ju vaccinationsbevis för att få komma in på dylika ställen ett måste.

Alternativet till vaccinationsbevis är ju att stänga ned krogar och restauranger för alla. Då är det ju bättre att de som har tagit ett samhällsansvar och vaccinerat sig får röra sig fritt i samhället.
Citera
2021-11-21, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Ja, det är ju för jävligt att sjukvården inte är perfekt, aldrig gör fel och botar alla sjukdomar.
Det är väl ingen som har begärt att sjukvården ska vara perfekt däremot failade den hårt 2020 när den istället för att behandla infektionspatienter med beprövade metoder så gjorde de något nytt dom failade hårt och patienter dog i stor mängd. Sen bytte de metod till gamla beprövade och färre patienter dog!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in