2021-11-16, 22:24
Medlem
Negerhjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BT-kemi
Haha! Ja det var ju verkligen en liten tabbe.

Det var ju inte heller nån liten tabbe att polisen missade att kinesen låg nergrävd på utsidan av huset. Hade inte kärringens hund fått upp spår av lik så hade klantarna hos polisen troligtvis varit säkra på att den försvunna grannen var mördaren. Jag träffade på Veronica och sonen några dagar innan, men eftersom jag bara kände henne ytligt så hälsade jag bara.
Citera
2021-11-16, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negerhjon
Det var ju inte heller nån liten tabbe att polisen missade att kinesen låg nergrävd på utsidan av huset. Hade inte kärringens hund fått upp spår av lik så hade klantarna hos polisen troligtvis varit säkra på att den försvunna grannen var mördaren. Jag träffade på Veronica och sonen några dagar innan, men eftersom jag bara kände henne ytligt så hälsade jag bara.

Inte många rätt någonstans med andra ord.
Citera
2021-11-18, 09:12
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Det finns en hel del beskrivet av hennes bästa väninna Gunilla von Platen i hennes bok. Undrar om hon kommer att vara med i dokumentären på SVT?
Citera
2021-11-18, 13:33
Medlem
MissDecibellas avatar
Såg av en slump trailern till dokumentären häromdagen, och tyckte den lät jäkligt intressant.

Jag gillar SVT’s crimedokumentärer (och DOX), och blev inte besviken på denna heller.
Dock har jag bara sett första avsnittet så kan inte uttala mig om själva brottet än, jag tänker inte heller läsa tråden innan jag sett alla delar.

Jag hade inte en aning om att det fanns en tråd ens med tanke på att det är ett så pass gammalt brott, men tack till dig som ”puffade” upp den så jag kunde bokmärka den!
Citera
2021-11-21, 15:59
Medlem
Lian You anklagades 2013 för att ha dödat även fru nr 2 på Koh Samui i Thailand. Fru 2 är dotter till en kinesisk partimedlem från Dalian så nu börjar det bli hett om öronen...vet man var han är och när sågs han senast? Kan han åkt fast för det här mordet?
https://www.bangkokpost.com/thailand/general/1209752/chinese-family-seeks-new-inquiry-into-daughters-death
Citera
2021-11-21, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.9O01
Finns gm i sociala medier? Har kikat lite själv utan framgång

Nej. Inte under 林友 i alla fall...har kollat.

Citat:
Ursprungligen postat av djvlad
Hur blev han miljardör? Bransch?
Vilken stjärnadvokat anlitade han?

Han har varit anställd i Wanda group i Dalian.. Tror det är hans syster som är gift med grundaren så säkert ett bra jobb: https://kknews.cc/zh-sg/news/m52gkm2.html

Den eventuella systern verkar vara rik eftersom hon kunnat betala av Wandas och sin sons skulder med hjälp av sina smycken. Frågan om de pengarna kommer från Wanda i sig från början eller från hennes egen familj.

Med tanke på att de heter Lin och bor i Dalian så är det stor sannolikhet att familjen är etniska koreaner och därmed som mest släkt med någon kejsare på omväg...ungefär som att många här i Sverige på omvägar kan vara släkt med Gustav Vasa. Det finns ingen dynasti i Kina som bär efternamnet Lin i alla fall och Aisingioro-familjen brukar heta annat i efternamn om de inte bär sitt manchuiska namn öppet, t.ex. Jin, Pu och Zhao. (Det nämndes ju tidigare i tråden att han var kejsarättling)
Citera
2021-11-21, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yemenghua
Lian You anklagades 2013 för att ha dödat även fru nr 2 på Koh Samui i Thailand. Fru 2 är dotter till en kinesisk partimedlem från Dalian så nu börjar det bli hett om öronen...vet man var han är och när sågs han senast? Kan han åkt fast för det här mordet?
https://www.bangkokpost.com/thailand/general/1209752/chinese-family-seeks-new-inquiry-into-daughters-death

Läste detta också, Intressant !!! Och sjukt. Först trodde jag att han säkert var oskyldig men när fru nr 2 blir mördad så förstår jag det e you lin utan tvekan. Men vilken sjuk jävel, så fort giftemålet blir av blir han väl säkert mer kontrollerande och sen döda dom för dom går emot hans vilja... Bara att han verkar så «normal» enligt vittnen verkar skumt... duktig på att dölja din psykopat sida.. Jg tror verkligen han älskade sin svenska fru, men det jag reagera på att en man från hans miljö och bakgrund väljer inte en kvinna som
inte e kinesisk. Bara där skulle det väckas frågor .... Vet inte en enda etnisk kines eller korean i deras egna hemland som väljer och gifta sig med en kvinna i väst... Kanske älskarinnor men inget mer.. det e något fel i hans huvud uppenbarligen.... dödar sina fruar gång på gång
Citera
2021-11-21, 23:01
Medlem
StigHails avatar
Kan ju nämna att det låter kanske konstigt att hinna gräva en grav under balkongen under natten.
Bilderna från dokumentären så ser det ut att det är jord och svårt och gräva, men på den tiden var det sand och då gräver man rätt snabbt.

Sand var fel ordval, men typ jordsand för typ dränering, man gräver nog den graven på under en timme.
Det är inte som i skogen eller på en gräsmatta med rötter och skit, då hade det tagit mycket längre tid.
Senast redigerad av StigHail 2021-11-21 kl. 23:09.
Citera
2021-11-24, 01:22
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Fan Svt langar ändå dokumentärer i världsklass. Det får man faktiskt ge dom.

Jävligt synd om grabben, stackarn måste känna sig så förvirrad, jag hade iaf gjort det. Tur att han verkar ha en stabil mormor och farfar som tagit hand om honom. Önskar killen all lycka i framtiden och att han inte gräver ner sig allt för mycket i detta utan också blickar framåt.

Mvh
Lasse.
Citera
2021-12-05, 21:14
Medlem
PedoJoeBidens avatar
SVTs dokumentär om fallet är välgjord tycker jag.
Det mest intressanta är ändå att höra hur Marcus tänker om hela situationen.
Kan nog vara lätt för honom att dagdrömma om hur hans liv skulle ha varit om pappan fick med honom till Kina, att han skulle vara mångmiljonär och få leva ett drömliv.
Men i verkligheten hade nog den kinesiska staten sett till att han "försvann" permanent det ögonblick den svenska polisen började nosa runt i Kina efter ledtrådar, precis så som dom gör med alla andra problem.
Citera
2021-12-05, 21:23
Moderator
blomvattnares avatar
Aktuella brott och kriminalfall --> Kriminalhistoria
/Moderator
Citera
2021-12-15, 12:16
Medlem
Scientologys avatar
Sista ordet verkar inte vara sagt än
Citat:
I april 2022 väntas en ny runda i hovrätten men frågan är om rättvisa ska skipas och om mordgåtan Veronica och den kinesiske miljonären någonsin får ett slut.
"You Lin, jag är din son. Jag skulle personligen vilja skapa en bild av dig och har frågor som jag skulle vilja ställa. Jag skulle vilja sitta ned öga för öga för att få en chans en gång för alla att förstå vem du är"
https://www.femina.se/samhalle/darfor-ar-mordet-pa-veronica-lin-fortfarande-aktuellt/8034851
Citat:
– Han lyckades slingra sig ur det också, säger Stig som fortfarande hoppas att rättvisa ska skipas för dotterns död. Och hoppet lever. Den friande domen i tingsrätten är sedan länge överklagad till hovrätten. Nya förhandlingar är inplanerade till april 2022. Men problemet är, och har varit, att You Lin inte kunnat delges. Stig är inte övertygad om att han kommer att bli det denna gången heller
https://www.allas.se/samhalle/ny-dokumentar-om-mordet-pa-veronica-lin/8020866
Ett avsnitt kvar av den spännande och välgjorda dokumentären om Veronica och den kinesiske miljonären https://www.svtplay.se/veronica-och-den-kinesiske-miljonaren

Mord Veronica Lin & Qingzhong Tang FUP OCR.pdf
https://anonfiles.com/f188X8C5v1/Mord_Veronica_Lin_Qingzhong_TangFUP_OCR_pdf
Sökbar FUP 1771 sid 323 mb
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in