2021-11-21, 01:28
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, har han en mörkblå täckjacka så är frågan varför han ljuger om en förväxling kring mörk rock?
Det blir en rätt tursam chansning när vi nu sammanställer alla mordplatsvittnen och ser att majoriteten faktiskt uppger mörk rock...
Ingen på den direkt mordplatsen säger mörkblå täckjacka... (förutom Lisbeth)
Så hon har rätt medan alla andra har fel?

TP's förväxlingsteori handlar dock om att SE hade en mörk rock på sig... så han tar i.a.f. hänsyn till majoriteten av mordplatsvittnena.

När det kommer till väktarna så brukar det förövrigt hävdas att de förhördes så sent och att dom minns fel.

Det är så många veckodagar i en månad så väktarna kan ha rört ihop det rejält. Att SE bara jobbade över på mordnatten betyder inte att väktarna kommer ihåg rätt. Det känns däremot lite skumt att SEs signalement passar in både på mörkblå täckjacka och svart rock samtidigt. Men vittnen kan se fel också!
Citera
2021-11-21, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det tyder faktiskt på att SE beroende på vad han haft på sig passar in på massor av signalement!

Ja precis. Vilket är tur för massor av signalement är ju just vad som finns på GM! Och alla är dåliga Jag tror vi har identifierat vissa faktorer i hur det mänskliga minnet fungerar med bäring på hur man ska förhålla sig till vittnesuppgifter...

Finns det några särskilda skäl att placera Engström på Bohemia - snarare än tryckandes i en port eller under en bil eller tjuvrökandes i Skandia cykelrummet? Utom att han gillade att ta sig en sup och att det fanns supar på Bohemia då...
Citera
2021-11-21, 01:30
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timeisbackwards
Nja, det är inte så tursamt eller underligt tycker jag, då mörk rock alt mörk täckjacka torde vara utomordentligt vanligt en riktigt kall svensk vinternatt, och då inget vittne ser mördaren - i egenskap av mördare - mer än några få sekunder i en förvirrande situation. Med sådana omständigheter är det ganska rimligt att signalementet blir väldigt vagt och motsägelsefullt, som det var här.

Jeppson är ju den som är närmast, och säger första ggn "mörk dunjacka" och ändrar sen till "mörk rock eller jacka" då han är osäker...

Vem är TP?

Ja, och det är väl inte helt orimligt. Även om man skulle kunna hävda att de här Securitas vakterna var ganska vana vid att se SE springa där ensam på kvällarna, och därför hade en hyfsad chans att veta hur han brukade vara klädd. Och därmed lägga märke till om han plötsligt klädde sig annorlunda. De flesta människor går ju faktiskt inte runt på en sån himla stor garderob av ytterplagg, särskilt inte när det är riktigt kallt som här (-20)..

Men helhetsbilden är i min mening att det är högst oklart vad GM hade på sig på överkroppen utöver att det var ett mörkt, relativt ordinärt vinterplagg. Det är likaledes högst oklart vad SE hade på sig på överkroppen på mordnatten.

Det är därför jag tycker uppgifterna om kepsen med öronlappar på huvudet och hand[leds]väskan är intressanta, och graverande för SE. Därför att det är såna detaljer som sticker ut och är mycket lättare för det genomsnittliga vittnet att lägga märke till, än ett ordinärt mörkt vinterplagg som de ser hundratals gånger varje dag och filtrerar bort.

-20? Menar du Celsius? -7 grader utomhus ligger väl närmare sanningen?
Citera
2021-11-21, 01:35
Medlem
Citat:
-20? Menar du Celsius? -7 grader utomhus ligger väl närmare sanningen?

Jag läste -20 i en redogörelse nånstans.. Om du har uppgiften -7 från tillförlitligt håll så är det säkert rätt.
Citera
2021-11-21, 01:36
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
På en direkt fråga sa han "Nej, jag gick direkt ut". Det kan du läsa i förhöret med Roland Bergström, 860609.

Kan du förklara den där teorin lite mer utförligt?

Det är därmed konstaterat att detta är en andrahandsuppgift. Hur vet du att RB inte bara hittar på detta?
SE har aldrig sagt till polisen att han gick direkt ut utan att tala med väktarna.
Citera
2021-11-21, 01:43
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julgranslisa
Detta kanske redan nämnts, men om Stig hade varit framme vid Palme och lagt honom i framstupa sidoläge, borde ha då inte rimligen fått blod på sig, eftersom Palme verkade blöda rätt mycket? Men jag gissar att ingen gjorde någon grundligare undersökning av kläderna han hade på sig på mordkvällen…

När man vänder på liggande människor drar man i armar och kläder på sidorna av kroppen. OP var skjuten mitt i kroppen och det borde vara fullt möjligt att vända på honom utan att få blod på sig.

Som du påpekar saknas också all typ av undersökning av SEs kläder från mordnatten.
Citera
2021-11-21, 01:48
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Om han är sen och inte hör skotten måste han hitta på att han hört skotten (eller ett) och det är logiskt att han då är allmänt vag i sin berättelse i den delen.

Det är värt att notera att SE också missar när LP ropar på hjälp, så att SE är sent ut på Sveavägen är ganska tydligt.
Citera
2021-11-21, 01:49
Medlem
Citat:
När man vänder på liggande människor drar man i armar och kläder på sidorna av kroppen. OP var skjuten mitt i kroppen och det borde vara fullt möjligt att vända på honom utan att få blod på sig.

Som du påpekar saknas också all typ av undersökning av SEs kläder från mordnatten.

Kulan slet väl sönder stora kroppspulsådern? Mycket blod!
Citera
2021-11-21, 01:53
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
YN har ju sett en bögslunga, eller något mycket snarlikt.. LJ såg en keps. Det är väl två av de bästa vittnena om vi pratar mordplatsen? LP var ju hysterisk och i chock och ingen annan har väl sett mycket att tala om.

På vilket sätt tycker du LJ och YN bör räknas till vittnen från mordplatsen?
Citera
2021-11-21, 01:54
Medlem
Citat:
Det är värt att notera att SE också missar när LP ropar på hjälp, så att SE är sent ut på Sveavägen är ganska tydligt.

Men är det inte lite märkligt att Engström helt missar en hysterisk LP ?

Hon ska ju vara mkt högljudd runt 20sek efter skotten o då måste ju Engström vara utanför Skandias port annars missar han ju LJ I gränden !
Citera
2021-11-21, 01:59
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ja precis. Vilket är tur för massor av signalement är ju just vad som finns på GM! Och alla är dåliga Jag tror vi har identifierat vissa faktorer i hur det mänskliga minnet fungerar med bäring på hur man ska förhålla sig till vittnesuppgifter...

Finns det några särskilda skäl att placera Engström på Bohemia - snarare än tryckandes i en port eller under en bil eller tjuvrökandes i Skandia cykelrummet? Utom att han gillade att ta sig en sup och att det fanns supar på Bohemia då...

Två vittnen från Bohemia i två olika sällskap har noterat att en man som stämmer in i tid, klädsel och beteende har varit inne där strax efter mordet då SE påstår sig varit utanför dörren i korsningen. Inget annat vittne har hävdat att de varit i korsningen då och ingen har framträtt som mannen på Bohemia.

Det finns bara SE kvar att välja på för oss som lägger pussel.
Citera
2021-11-21, 02:01
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag läste -20 i en redogörelse nånstans.. Om du har uppgiften -7 från tillförlitligt håll så är det säkert rätt.

-7 grader och blåsigt känns närmare sanningen, men någon kalenderbitare i tråden kan säkert precisera bättre. -20 var det under alla omständigheter inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in