2021-11-20, 19:00
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Massiv kritik mot vaccinationsbevis: ”Helt galet”

Citat:
I onsdags meddelade Folkhälsomyndigheten att vaccinationsbevis kan införas vid tillställningar inomhus med över 100 deltagare.

Över 150 JO-anmälningar har hittills inkommit mot förslaget.

– Det är emot grundläggande mänskliga rättigheter att kräva vaccinationspass på oprövade vaccin, anser Martina Lundin.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/z79R3q/massiv-kritik-mot-vaccinationsbevis-helt-galet
Citera
2021-11-20, 19:01
Medlem
LegendenLarsVilkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Vaccinpass kommer inte att hjälpa alls.

https://checkfact.org/fullvaccinerade-ar-de-nya-superspridarna-vaccinationspass-meningslost/

Rubriken:
Citat:
Fullvaccinerade är de nya superspridarna

Exakt detta skrev jag för någon månad sedan, ordagrant.

Verkar dock inte som att staten inför dessa åtgärder för att stoppa smittan, i så fall vägrar dem att ta till sig fakta och se verkligheten runtomkring. Antikroppar via infektion talas det inte om alls, det finns liksom inte. Att länder med hög vaccination har flest smittade tas inte alls i beaktande.

Lite Einstein's galenskapsteori hos våra ledare just nu.
Citera
2021-11-20, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen
Min poäng är att detta inte handlar om individer. Du måste se det ur ett samhällsperspektiv.
För att svara på din fråga så skulle jag personligen inte bry mig om ifall jag stod vid A eller B.

Ett scenario där en fullt vaccinerad smittar förekommer naturligtvis, ingen har sagt något annat. Sannoliikheten minskar dock. En fullt vaccinerad har högre sannolikhet att vara smittsam en kortare tid och smitta med mindre virusmängd.
För en oskyddad individ är detta mycket dåligt i ett samhälle som inte har restriktioner.
Därav införadet av vaccinpass.
Hur kan detta vara så svårt att förstå?
Friska individer (negativt pcr test) smittar inte.

Om syftet är att bromsa smittan så är det bättre att kräva del 2 av coronapasset(negativt test) av alla som ser Djurgården-Leksand på plats, än att kräva del 1(vaccindelen).

Om Hovet fylls av vaccinerade åskådare, så finns det potentiellt hundratals smittade individer som kan sprida smitta till andra.
Om alla är testade innan matchstart, så finns inte det problemet?

Inte är det diskriminerande heller, men det verkar som det är segregeringen man önskar sig.

Är man naiv, så tror man det här är sista steget, om man någonsin har öppnat en historiebok, så ser man snabbt att det här bara är steg 1.

Människor ondska mot andra människor har ingen gräns när man menar sig stå på ”de godas sida”.

De goda har aldrig använt tvång som maktmedel..
Citera
2021-11-20, 19:12
Medlem
Inför istället att de som inte är vaccinerade måste gå runt med en röd mössa så vet man enklare vilka idioter som ska undvikas och portas.
Citera
2021-11-20, 19:13
Medlem
Paris24s avatar
Informativ artikel, efter att vaccinpass diskuterats.
Citat:
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/hade-hoppats-att-det-skulle-skydda-annu-mer/
Enligt Folkhälsomyndigheten är det tydligt att vaccination skyddar mot både smitta, svår sjukdom och död.

Samtidigt smittas flera som blivit vaccinerade, 2 563 personer den senaste veckan. Det motsvarar 44 procent av alla bekräftade fall.
Bara några månader efter att 82% vaccinerats i Sverige så utgör de nästan hälften av alla sjuka. Om jag får gissa som matematiker med tanke på den utvecklingskurvan så kommer inom några få månader 82% av smittade att vara vaccinerade, dvs exakt deras proportion av alla svenskar.

Det ser nästan så illa ut så att det kan sluta med att en vaccinerad har större sannolikhet att bli sjuk om något år?

Med tanke på dessa siffror så skulle jag vilja höra motiveringen till att använda vaccinpass. Det kan inte heller vara antalet dödsfall eller IVA, båda är nästan noll i Sverige just nu.
Senast redigerad av Paris24 2021-11-20 kl. 19:15.
Citera
2021-11-20, 19:14
Medlem
mjohan84s avatar
Typisk Sverige detta... ingen vet vad som ska hända efter 1 december och människor har bokat saker och ting men som
Vanligt... ingen vet något och när journalisterna försöker fråga politikerna och andra på presskonferensen så får de inga svar

Har själv bokat ett rum på ett ställe för att äta julbord (allt kostar 5000:-) och jag vet inte ens om vi kan komma in där efter 1 december...

Tala klarspråk så människor förstår någon gång ! Helt ok för mig att stanna hemma som ovaccinerad om jag inte får komma in på olika ställen pga beslut men bestäm er för hur ni ska ha det
Citera
2021-11-20, 19:16
Medlem
Petruccianis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shitz
Jag är vaccinerad och tagit 2 doser, men tycker fortfarande att detta är ganska skrämmande.
Folk ska få göra vad dom vill med sina kroppar som sagt, och ingen ska kunna tvinga dig till att göra något du inte vill.

Det här är ju någonting man lärt sig sen barnsben och därför är det ingenting jag står bakom - även om jag är vaccinerad.
Jag skulle heller inte behandla någon annan annorlunda beroende på om dom är vaccinerade eller inte. Jag har aldrig riktigt varit orolig för Covid heller om jag ska vara ärlig.

Kortfattat så skakar jag hand med vilken människa som helst, vaccinerad eller ej. Deras beslut och våra mänskliga rättigheter är någonting vi ska hålla väldigt väldigt hårt i, för detta är bara början på något värre om vi inte sätter ner foten.

Så. Ni vaccinerade som sitter här på FB och tycker att detta är ett helt fantastiskt beslut att stänga ute folk från diverse sammankomster och liknande för att dom inte är vaccinerade borde nog ta o rannsaka sig själv lite.

"Dom" har samma rättigheter som dig

Mycket viktigt inlägg, vaccinerad eller ej, vi måste våga bojkotta "vaccinpassen" om man tänker lite längre än näsan räcker... tyvärr verkar det vara rätt illa ställt i vårt land med det.
Citera
Medlem
mjohan84s avatar
Btw så dog 23 människor i Sverige av Corona.. 3 av dessa var ovaccinerade och resten (20) var vaxade..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/z79R3q/massiv-kritik-mot-vaccinationsbevis-helt-galet

En vaccinkritisk artikel i MSM. Man häpnar.

Men tack för det lilla Aftonbladet.
Citera
2021-11-20, 19:17
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Typisk Sverige detta... ingen vet vad som ska hända efter 1 december och människor har bokat saker och ting men som
Vanligt... ingen vet något och när journalisterna försöker fråga politikerna och andra på presskonferensen så får de inga svar

Har själv bokat ett rum på ett ställe för att äta julbord (allt kostar 5000:-) och jag vet inte ens om vi kan komma in där efter 1 december...

Tala klarspråk så människor förstår någon gång ! Helt ok för mig att stanna hemma som ovaccinerad om jag inte får komma in på olika ställen pga beslut men bestäm er för hur ni ska ha det
Att äta julbord med 100 andra ger bra mycket bättre immunitet än vaccinet. Se det som en hälsoresa. Läs i tråden om falska vaccinpass, restaurangen kommer inte att hårdkolla sina 1000-kronorskunder.
Citera
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norsk80
Friska individer (negativt pcr test) smittar inte.

Om syftet är att bromsa smittan så är det bättre att kräva del 2 av coronapasset(negativt test) av alla som ser Djurgården-Leksand på plats, än att kräva del 1(vaccindelen).

Om Hovet fylls av vaccinerade åskådare, så finns det potentiellt hundratals smittade individer som kan sprida smitta till andra.
Om alla är testade innan matchstart, så finns inte det problemet?

Inte är det diskriminerande heller, men det verkar som det är segregeringen man önskar sig.

Är man naiv, så tror man det här är sista steget, om man någonsin har öppnat en historiebok, så ser man snabbt att det här bara är steg 1.

Människor ondska mot andra människor har ingen gräns när man menar sig stå på ”de godas sida”.

De goda har aldrig använt tvång som maktmedel..

Vem ska betala för allt testande?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
kommer nog inte hända så mycket innan jul, litegranna kanske! Men efter nyår kan vi nog vänta oss en hel del tokigheter. Jag tippar på obligatoriskt pass för att vistas på allmän plats lagom till semestrarna i sommar

Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Det är klart som fan att det är galet.. Tex i detta fallet finns det en som inte kan ta vaccinet. Detta har inte ärthjärnorna i S tänkt på. Jag önskar dom all helvete och lidande för detta införandet av vaccinpass. Det är farligt att leka med elden och elden kommer dom smaka på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in