2021-11-19, 22:39
Medlem
Slints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Socialstyrelsen räknar avlidna som har covid som dödsorsak.

För 2020 ger socialstyrelsen 9 441st avlidna av covid.
https://sdb.socialstyrelsen.se/if_dor/resultat.aspx

FoHM räknar avlidna inom 30 dagar efter positivt test. Men när det kommer till deras kännedom dom att personen avlidit av andra orsaker tar de bort dem, därför tas det bort avlidna regelbundet.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/bekraftade-fall-i-sverige/

Man kan också titta på överdödligheten. Men nu har vi ju haft typ noll döda i influensan förra vintern då den nästan var utrotad.

Det finns några platser där man kan se överdödlighet, men denna sidan är bra då man slipper räka själv och det är enkelt att se.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-09-27..2021-11-15&facet=none&uniformYAxis=0&pickerSort=asc&picker Metric=location&Metric=Excess+mortality+%28count%2 9&Interval=Weekly&Relative+to+Population=false&Ali gn+outbreaks=false&country=~SWE

Som man kan se så var överdödligheten för 2020 nästan 8000.

Den 24 oktober som är så långt man kan se för 2021 har vi en normal dödlighet eller en liten överdödlighet på ca 600 personer.

Tack för svar. Med andra ord vet man alltså inte det verkliga antalet som har dött av covid.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nu är ju detta med noll influensa väldigt fishy. Men kanske inte så konstigt när det länge faktiskt inte testades alls eller bara för convid!!

Det har testats hela tiden för influensa, det görs via sentinelövervakningen. Om jag inte missminner mig så hittade de ett fall förra året.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
En spruta med läkemedel som permanent förändrar din kropp är ju ett kroppsligt intrång. Det kan psykologiskt jämföras med att någon stoppar en snopp i en.

Om man älskar snoppar behöver det inte vara en grej. Men om man ogillar snoppar är det ett övergrepp. Det kan också vara så att man tycker om snoppar, men inte just den här snoppen, och det är också ett övergrepp.
Jag hoppas det kommer att finnas möjlighet att överklaga dessa planerade övergrepp innan de sker, så att det inte blir som med de vidriga tvångssteriliseringarna under rashygienens tidevarv.
Citera
2021-11-19, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Ja, jag menade tvärtom. Proportionellt sett blir det iofs fler ovaccinerade, men ändå anmärkningsvärt många vaccinerade.

Inom Region Värmland så är det nästintill uteslutande ovaccinerade som blir inlagda och behöver vård.
De som är vaccinerad och behöver vård är gamla personer (80+).
Citera
2021-11-19, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det har testats hela tiden för influensa, det görs via sentinelövervakningen. Om jag inte missminner mig så hittade de ett fall förra året.
Tack för att du bekräftade just hur fishy den myten är!
Citera
2021-11-19, 22:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Tack för att du bekräftade just hur fishy den myten är!

Det är ingen myt bara för att du inte förstår hur det fungerar.
Citera
2021-11-19, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slint
Tack för svar. Med andra ord vet man alltså inte det verkliga antalet som har dött av covid.
Precis och det är ju galet med tanke på hur många som slänger ur sig ovett mot Sverige för att det dött så många här, när det i själva verket dött betydligt färre och många andra länder räknar och registrerar annorlunda.
Citera
2021-11-19, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är ingen myt bara för att du inte förstår hur det fungerar.
Jag förstår hur det ska fungera och jag förstår också att det inte har fungerat! Kom ihåg att i början kunde de och vågade inte ens testa för corona. Sen testade de nästan bara för corona!
Citera
2021-11-19, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av granskottet80
Och du är vaccinerad eller? Vad är du rädd för?
Och vad menar du med sitta jämte? I kollektivtrafiken kommer du garanterat göra det och där finns inga tvång på pass än så länge. Så det kan hon knappast syftat på.

Nej jag är inte besprutad. Nej jag är inte rädd. Bara upprörd av Fhm och myndigheternas tomma slag i luften.

Förstår inte varför hon oroar sig för dom vaccinerade, är hon rädd att det visar sig att vaccinet inte funkar.

Det är dom ovaccinerade som borde skyddas om det fanns nån logik.
Citera
2021-11-19, 22:52
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleAk
Inom Region Värmland så är det nästintill uteslutande ovaccinerade som blir inlagda och behöver vård.
De som är vaccinerad och behöver vård är gamla personer (80+).
Så nästan alla av alla 2 patienter på IVA i Värmland just nu är ovaccinerade? Eller är de två vaccinerade 80-plussare, eller en av varje?
Senast redigerad av outoftheblue 2021-11-19 kl. 23:00.
Citera
2021-11-19, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Nej jag är inte besprutad. Nej jag är inte rädd. Bara upprörd av Fhm och myndigheternas tomma slag i luften.

Förstår inte varför hon oroar sig för dom vaccinerade, är hon rädd att det visar sig att vaccinet inte funkar.

Det är dom ovaccinerade som borde skyddas om det fanns nån logik.
Precis. Helt upp och ner.
Citera
2021-11-19, 22:56
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Det som det sällan pratas om när det gäller ovaccinerade är att många av de ovaccinerade som hamnar på IVA är så skröpliga och sjuka att de inte ens tål att vaccineras! Inte underligt att dessa som står vid vägs ände hamnar på sjukhusakuten eller palliativa avdelningen..

Är du så skröplig kommer inte iva på fråga din pajas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in