2021-11-19, 22:25
Medlem
Sesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Menar du att han stod på sin tomt och skyddade sitt hus?

Antingen är du ett troll eller så är du ignorant.
2021-11-19, 22:25
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
"Det var den lättklädda kvinnans fel att hon blev våldtagen". - Sir Dwains logik.

Nej det är en värdelös liknelse, jag kan ge dig en bättre. I Arberyfallet så hävdar skytten självförsvar, och det är fullt rimligt att han var rädd för sitt liv när han sköt, precis som Kyle. Men, i det fallet finns det inget tvivel om att han själv provocerade fram situationen, lagen ger dig rätt att bära vapen hipp som happ, men inte att jaga folk och hota de med vapen. Moraliskt sett är det inte jättestor skillnad på situationerna, men juridiskt sett är det väldigt stor skillnad.
2021-11-19, 22:26
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Du ljuger märker jag? Han hade inget automatvapen.

Han hade all rätt att vara på plats om han så ville, och all rätt att bära vapen, och framförallt så hade han all rätt att skydda sig själv och egendom.

Det finns ingen mer grundläggande rättighet än den att få skydda sig själv och egendom.

Kyle har inte gjort något fel överhuvudtaget, och bör hyllas som den hjälte han är.

OK ett semi-automatiskt vapen. Det handlar inte om nåt jaktvapen.

Jag har inte ifrågasatt hans rätt att vara på plats eller hans rätt att försvara sig. Jag tycker bara det är trams att hylla någon som dödat två personer helt i onödan.
2021-11-19, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Jag har svarat på det här många gånger. Han blev attackerad för att han var beväpnad. Hade han inte beväpnat sig så hade ingen känt något behov av att attackera honom, det gjorde de med syfte att försvara sig själva eller andra.

Men, givet att man har lagar som tillåter folk att gå runt med gevär så där, så kan ju inte lagen samtidigt bedöma det som en provokation, så domslutet är korrekt.

Det stämmer inte, vilket framkom under rättegången. Han blev attackerad för att han släckte en brand i en större soptunna. "WHY DID YOU DO THAT!?" "GET HIM!" Allt finns på video.
2021-11-19, 22:27
Medlem
Sesuss avatar
Citat:
Nej det är en värdelös liknelse, jag kan ge dig en bättre. I Arberyfallet så hävdar skytten självförsvar, och det är fullt rimligt att han var rädd för sitt liv när han sköt, precis som Kyle. Men, i det fallet finns det inget tvivel om att han själv provocerade fram situationen, lagen ger dig rätt att bära vapen hipp som happ, men inte att jaga folk och hota de med vapen. Moraliskt sett är det inte jättestor skillnad på situationerna, men juridiskt sett är det väldigt stor skillnad.

Kyle varken jagade eller hotade någon.
Har du inte hängt med i fallet?
2021-11-19, 22:28
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ja det är tragiskt att folk ser honom som en hjälte. Men det är nog mest för att de inte tänkt igenom det så noga, och för att han är på "deras" sida. Eller fåniga försök att provocera.

Jag håller med om domen, men hur vettigt är det liksom av en 17åring och beväpna sig och låtsas vara polis. Poliser är i regel slödder de med, men där har vi åtminstone några minimala krav på kompetens.

Kyle verkar lite utvecklingsstörd, eller åtminstone godtrogen och manipulerad av högermedia. Han borde inte fällas för mord för han försvarade sig. Det var hans eget fel att han behövde försvara sig, men så som lagen ser ut spelar det ingen roll, han begick inget brott.

Jag ifrågasätter inte domen men jag ifrågasätter alla nötter som hyllar honom som hjälte. Händelsen kan bara betraktas som sorglig. Det var inte nåt jävla hjältedåd.
2021-11-19, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
OK ett semi-automatiskt vapen. Det handlar inte om nåt jaktvapen.

Jag har inte ifrågasatt hans rätt att vara på plats eller hans rätt att försvara sig. Jag tycker bara det är trams att hylla någon som dödat två personer helt i onödan.

AR plattformen är det vanligaste jaktvapnet i USA.
2021-11-19, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nighap
Det stämmer inte, vilket framkom under rättegången. Han blev attackerad för att han släckte en brand i en större soptunna. "WHY DID YOU DO THAT!?" "GET HIM!" Allt finns på video.
Bevis väger inte tyngre än personal beliefs för alla dessa faktaresistenta människor.
2021-11-19, 22:30
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Men han försökte väl hjälpa folk enligt vad jag sett? :S

Det kunde han väl gjort utan att ta med sitt semi-automatiska militärgevär?
2021-11-19, 22:32
Medlem
det hänger väl fortfarande två st begäran om "dismiss with predjudice" och dismiss without predjudice" som domaren inte har uttalat sig om? som inkom på försvarets begäran?

eller är dessa automatiskt void, då han not guilt fullt ut och kan inte bli åtalad igen??
Medlem
Citat:
Nej det är en värdelös liknelse, jag kan ge dig en bättre.

Nej, en mycket bra liknelse. Du anser att brottsoffren är de som får skylla sig själva på grund utav ett speciellt beteende. I Kyles fall är det beteendet att han bar ett vapen och ens befann sig på platsen du ogillar och därmed anser du att han får skylla sig själv att han blev attackerad av tre stycken dömda psyksjuka brottslingar och AFA-terrorister.

Således bör du också anse att det är den våldtagna kvinnan som får skylla sig själv genom hennes beteende att klä sig utmanande och genom att befinna sig på en viss plats, till exempel ensam utomhus.

Båda beteenden kan uppfattas "provocerande" av brottslingar. Det förstår du väl? AFA-terroristerna uppfattar den laglydiga medborgaren Kyle som har ett laglydigt beteende som provocerande, och våldtäktsmannen uppfattar den laglydiga lättklädda kvinnan som har ett laglydigt beteende som provocerande.

Simpel logik.

När ska du erkänna för dig själv att du anser att våldtagna kvinnor får skylla sig själva eftersom att de provocerade våldtäktsmannen med sin klädsel och beteende?
Senast redigerad av Reiwa 2021-11-19 kl. 22:35.
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Väldigt glad och nöjd över att Kyle frias. Hade inte idioter attackerat honom hade inget dött, alla hade kunnat komma hem och ingenting hade hänt. Om man attackerar någon med ett draget vapen, samtidigt som man själv avser att skada eller själv har ett vapen är det inte mer än rätt att man själv blir skjuten. Den Stackars 17-åringen har fått sitt liv förändrat på många vis, och det minsta som kunde ha hänt är att han blir friad.

Praise Kyle, säger jag!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in