2021-11-19, 16:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej JA pekar ut SE.

Du tänker inte ruttet, du låter bli att tänka. Om SE är på västra sidan så blir mordplatsen en plats mn passerar på väg tillbaka till Skandia.

Nu får du sluta. Läser man förhöret, pekar han ut ett par (och snarlika) GLASÖGON, inte personen som faktiskt bär dem, han tycker sig känna igen glasögonen från fotot. En jävla skillnad. Från min horisont, är det troligare att det är JÅS. Men, jag kan så klart ha problem med att inte tänka. Gott så.

Absolut. SE kan ha passerat förbi omkring avspärrningen på väg till Skandia, det är rent av troligt. Någonstans vid klockan 23:35-40 gissar jag. Men då har JA och LL redan hunnit dra från platsen, tänker jag. De drog väl i det närmaste på en gång efter att ambulanserna åkt. De ville ju dra innan media kom, och hade ärenden.

Men jag respekterar så klart din ståndpunkt.
Citera
2021-11-19, 16:04
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Nu får du sluta. Läser man förhöret, pekar han ut ett par (och snarlika) GLASÖGON, inte personen som faktiskt bär dem, han tycker sig känna igen glasögonen från fotot. En jävla skillnad. Från min horisont, är det troligare att det är JÅS. Men, jag kan så klart ha problem med att inte tänka. Gott så.

Absolut. SE kan ha passerat förbi omkring avspärrningen på väg till Skandia, det är rent av troligt. Någonstans vid klockan 23:35-40 gissar jag. Men då har JA och LL redan hunnit dra från platsen, tänker jag. De drog väl i det närmaste på en gång efter att ambulanserna åkt. De ville ju dra innan media kom, och hade ärenden.

Tack. Då kan vi helt avfärda att YN pekar ut SE på DBG också. Äntligen visar du att du också klarar av att bedöma vittnesmål på ett realistiskt sätt.
Citera
2021-11-19, 16:06
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

"Att inte tänka" syftade på din egen kommentar och det hade med SE på västra sidan att göra. Inte något annat.

Ja, och SE kan ha gått från mordplatsen kanske 23:32.
Citera
2021-11-19, 16:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Tack. Då kan vi helt avfärda att YN pekar ut SE på DBG också. Äntligen visar du att du också klarar av att bedöma vittnesmål på ett realistiskt sätt.

Absolut. YN har aldrig med bestämdhet pekat ut SE. Hon ser en person iklädd ett rockliknande plagg, som fipplar med något, som verkar jagad. That's it. Om man ska hårdra det. Den personen kan vara SE, men det kan å andra sidan vara vem som helst.

Dessutom tycker jag inte ens man kan hugga i sten, att det ens var GM hon ser. Men det är en annan femma.
Citera
2021-11-19, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Det är du som missförstår eftersom du utgår från att teorin är sann. Vi vet inte om teorin är sann. Därför måste teorin besitta egen styrka. Var finner man styrka i teorin om SE som GM? Det enda är att han befann sig i närheten och är svagt utpekad av vittnen som varande på platsen efter mordet (ett utpekande) samt ett signalement som till viss del stämmer överens. Allt utöver det är fantasier.

Ja såklart jag måste utgå från att Engström är misstänkt...

Jag trodde du också utgick från att Engström är GM o testade tillfälligheterna därifrån...

Annars behöver man ju inte ens diskutera Engström öht...
Citera
2021-11-19, 16:12
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
YN såg inte mannens skor. Hon tyckte att han halkade till någon gång. KP fick detta till att mannen måste haft kontorsskor på sig, eftersom man annars kan inte halka när man springer i snömodd. YN såg inte med säkerhet en handledsväska. Hon säger att hon såg en väska. Om det var en väska, eller kanske t ex ett hölster eller en WT, vet vi inte. Hon säger att väskan var mörk och hård i sin form. En långpipig revolver får inte plats i en handledsväska, och det var en långpipig (fd vapensamlarens) som PU misstänkte att SE använt. YN tyckte inte att klädseln stämde överens med mannen på DBG när hon fick den en bild på SE. Varför är YN det bästa vittnet?

KP är mycket "smartare " än så. KP kan eftersom den förmodade GM som YN mötte halkade till på isen/snön slå fast i sin Power Point "att GM kom ut från ett kontor".

Varje gång man halkar till på vintern i skor med hala sulor måste man nämligen kommit ut från ett kontor enligt KPs bakvända Filterlogik!

Detta gällde även i Stockholms innerstad 1986 på en löningsfredag i februari då inga människor hade släta sulor på krogen vid 23-tiden på mordkvällen, enligt samma guldspadehaltande logik!
Senast redigerad av ursprungligen 2021-11-19 kl. 16:18.
Citera
2021-11-19, 16:15
Bannlyst
Citat:
"Att inte tänka" syftade på din egen kommentar och det hade med SE på västra sidan att göra. Inte något annat.

Ja, och SE kan ha gått från mordplatsen kanske 23:32.

Absolut. Det finns många tänkbara varianter. Det troligaste är dock att han inte var på själva mordplatsen alls, i den rollen som han uppger. Utan någonstans i periferin, kan finnas många orsaker. Men det gör honom inte nödvändigtvis till GM (eller ens inblandad). Men fullt begripligt, att man i efterhand kan misstänka honom.
Citera
2021-11-19, 16:17
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carltellin88
Ett handfull vittnen såg GM mer eller mindre tydligt under mordnatten, men inte ett enda pekar ut SE när han visar upp sig på bild i tidningar och TV dagarna efter. Där faller hela tanken på SE som GM för mig.

Kort, koncist och huvudet på spiken! Bra analys!

Tydligen klarar nästan 90% att göra denna analys korrekt om vi får tro en webbundersökning med ca 3000 deltagare.

10% vägrar att se ljuset och tror fortfarande på SE som GM.
Citera
2021-11-19, 16:17
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Är det sant att SE mördar Palme i blå jacka i Netflix-serien? Det var ju lustigt med tanke på hur svårt de SE-misstänkande i denna tråd hade att spekulera om SE i blå jacka.
Citera
2021-11-19, 16:20
Bannlyst
Citat:
Är det sant att SE mördar Palme i blå jacka i Netflix-serien? Det var ju lustigt med tanke på hur svårt de SE-misstänkande i denna tråd hade att spekulera om SE i blå jacka.

Har du inte sett serien?
Citera
2021-11-19, 16:22
Medlem
Citat:
Det är du som missförstår eftersom du utgår från att teorin är sann. Vi vet inte om teorin är sann. Därför måste teorin besitta egen styrka. Var finner man styrka i teorin om SE som GM? Det enda är att han befann sig i närheten och är svagt utpekad av vittnen som varande på platsen efter mordet (ett utpekande) samt ett signalement som till viss del stämmer överens. Allt utöver det är fantasier.

Han är på brottsplatsen vid tiden för mordet !

Han har viss signalement som stämmer på GM

Han ljuger troligen om en del saker..

Saknar alibi på brottsplatsen..

Räcker detta för att säga att han är GM ? Nej

Räcker detta för att han är misstänkt ? Ja

Håller du med ?
Citera
2021-11-19, 16:23
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Har du inte sett serien?

Nej. Får se om den kommer nånstans där jag kan se den. Men det verkar som Netflix förstått det vansinniga i förväxlingsscenariot och klätt SE i mer logisk blå jacka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in