2021-11-19, 15:15
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shageki
Kommer domen att överklagas?
Sannolikt av båda sidor.
Citera
2021-11-19, 15:18
Medlem
konstapels avatar
Ovanligt "hårt" straff med tanke på att lag och praxis i Sverige i princip ger straffimmunitet åt kriminella under 18.
Tyvärr finns det en överhängande risk att hovrätten sänker straffsatsen om domen överklagas.
Citera
2021-11-19, 15:21
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negerhjon
Precis. Blir ju hur lätt som helst att få ihop några 100k för att låta nån Zoomalier klippa några snutar..

Om beställningarna istället gick för att knappa några lagstiftare eller byråkrater i maktposition så skulle du få se hur snabbt det juridiska systemet kan skärpa till sig om bara viljan finns.
Citera
2021-11-19, 15:23
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Glöm inte att alla hjärnforskare här inne var fullt övertygade om att mördaren skulle släppas ut efter saft och bulle medan vi var ett fåtal som hävdade att fängelse var sannolikt. Nu är det helt glömt och det gnälls istället på att straffet är för litet.

Tycker du själv straffet är rimligt?
Citera
2021-11-19, 15:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Expressen hade en vettigare take än Aftonbladet på det här https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/strafflogiken-bakom-atta-ars--fangelse-for-polismordaren/

Om det går ända till HD kan de få upp det till max 10 låtsas-år med lite politisk vilja. Dvs drygt ett riktigt år till jämfört med nuvarande straff. Det som behövs, om inte mycket hårdare straff vore möjligt rakt av, är väl en flummig farlighetsparagraf för unga som gör att de kan hållas kvar tills vidare år efter år om de bedöms utgöra en fara.

Precis
Fel person och ung eller ej.
Slöddret skiter i vilket
Citera
2021-11-19, 15:30
Medlem
Studsbolls avatar
Sorgligt att det svenska rättsväsendet fortsätter sända ut signalen att det lönar sig att skicka fram minderåriga att göra grovjobbet. Lagen måste ändras så dessa yrkeskriminella, oavsett ålder, kan dömas fullt ut. Denna kallblodiga mördare kommer ut snart nog och då har han maxat sin status bland babbeluringflocken och kan återuppta sitt kriminella liv med ännu större framgång.
Citera
2021-11-19, 15:31
Medlem
Negerhjons avatar
Om fallet hår upp i HD så sker det nog inte förrän 2023 i såfall.. Då är ju negern långt över 18år.. Finns det några juridiska hinder mot att döma honom till utvisning då om åklagaren eller riksåklagaren skulle propsa på detta..
Citera
2021-11-19, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
"Artbrott" används som benämning på brott som har minimistraff som är lägre än ett år. Eftersom presumtionen för brott med mindre straffmätningsvärde än ett år är icke frihetsberövande påföljd så har man valt att kategorisera vissa av dem brotten som artbrott för att man anser att de förtjänar fängelsestraff trots det låga straffvärdet. Om straffmätningsvärdet är över ett år så är det i princip alltid fängelse som gäller om man är fullt straffmyndig.
Poängen är att en 17-åring kan få fängelse för ett artbrott, exempel på fängelse för mened finns, men inte för allvarligare brottslighet, som i detta fall. Motbevisa mig gärna.
Citera
2021-11-19, 15:54
Medlem
Mysigt att mamsen skyller på rasist-sverige.

Citat:
– Ända sedan han gick i sjuan har jag haft långa samtal med skola och socialtjänst, men de har inte gjort så mycket. Jag tror att jag hade fått bättre hjälp om jag hade varit född i Sverige, säger mamman till den misstänkte 17-åringen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/mamman-till-den-misstankte-17-aringen-talar-ut
Citera
2021-11-19, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negerhjon
Om fallet hår upp i HD så sker det nog inte förrän 2023 i såfall.. Då är ju negern långt över 18år.. Finns det några juridiska hinder mot att döma honom till utvisning då om åklagaren eller riksåklagaren skulle propsa på detta..
Nej. Man dömer utefter den ålder personen befann sig i när brottet begicks. Och man kan inte lägga till nya yrkanden vid överklagan så vitt jag förstår. Låg ett sådant yrkande i stämningsansökan till tingsrätten?
Citera
2021-11-19, 15:56
Medlem
Negerhjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nej. Man dömer utefter den ålder personen befann sig i när brottet begicks. Och man kan inte lägga till nya yrkanden vid överklagan så vitt jag förstår. Låg ett sådant yrkande i stämningsansökan till tingsrätten?

Men om riksåklagaren lägger sig i då kan det väl prövas eller?
Citera
2021-11-19, 16:05
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plogbil
Mysigt att mamsen skyller på rasist-sverige.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/mamman-till-den-misstankte-17-aringen-talar-ut

Dra mig baklänges på en rostig osthyvel, om inte statliga SVT faktiskt ställer en kritisk fråga!

Citat:
– Ända sedan han gick i sjuan har jag haft långa samtal med skola och socialtjänst, men de har inte gjort så mycket. Jag tror att jag hade fått bättre hjälp om jag hade varit född i Sverige, säger mamman till den misstänkte 17-åringen.

Det låter som att du skyller mycket på samhället, vad har du själv gjort som mamma?

– Jag har försökt vara överallt och hålla koll, när han började umgås med äldre killar. Jag har tagit kontakt med skola, polis och socialtjänst. Men jag har inte fått hjälp för honom. Jag har känt mig väldigt ensam, säger mamman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in