2021-11-19, 14:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Det sista är fel om man får tro Oshin Cuntwell i Aftonbladet. Fanns 17-åring som blev dömd till 9 år häromåret.

Men polismördaren är ute igen när han är 23. Det känns inte helt tryggt. Jag tror det är många som inte delar din entusiasm inför det här. Om det här är det bästa systemet förmår för att skydda sina medborgare så är det inte värt mycket.

Detta kommer väl åtminstone ta sig till Hovrätten också, så man kan ju hoppas på påökning till slöddret.

Kan väl inte vara helt ovanligt att polismord kommer till HD också..
Citera
2021-11-19, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomas5547
Finns FUPen ute någonstans?

Jag lade upp den här.

Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Här är FUP i målet.

Göteborgs tingsrätt:
Citera
2021-11-19, 14:26
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Detta kommer väl åtminstone ta sig till Hovrätten också, så man kan ju hoppas på påökning till slöddret.

Kan väl inte vara helt ovanligt att polismord kommer till HD också..

Expressen hade en vettigare take än Aftonbladet på det här https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/strafflogiken-bakom-atta-ars--fangelse-for-polismordaren/

Om det går ända till HD kan de få upp det till max 10 låtsas-år med lite politisk vilja. Dvs drygt ett riktigt år till jämfört med nuvarande straff. Det som behövs, om inte mycket hårdare straff vore möjligt rakt av, är väl en flummig farlighetsparagraf för unga som gör att de kan hållas kvar tills vidare år efter år om de bedöms utgöra en fara.
Citera
2021-11-19, 14:28
Medlem
Citat:
Det sista är fel om man får tro Oshin Cuntwell i Aftonbladet. Fanns 17-åring som blev dömd till 9 år häromåret.

Men polismördaren är ute igen när han är 23. Det känns inte helt tryggt. Jag tror det är många som inte delar din entusiasm inför det här. Om det här är det bästa systemet förmår för att skydda sina medborgare så är det inte värt mycket.

Jo, men han var närmare 18 än 17 år vid gärningen och då kan man döma ut 9 års fängelse. Denna gärningsmannen var ju 17 år och 3 månader vid gärningen, så 9 års fängelse hade inte varit möjligt för honom.

Jag har ingen entusiasm över detta överhuvudtaget. Däremot har jag hjärnceller och därför förstår att man inte kan skrika efter strafflängder/påföljder som inte finns eller är möjliga. Ni skall också veta att politikernas reform just nu är att sänka åldern, för fullt straffrättsligt ansvar, till 18 år istället för 21 år. Med andra ord kommer man efter den lagändringen FORTFARANDE inte kunna döma en 17-åring till livstids fängelse. Så det ni gapar över just nu finns inte ens i planerna!
Citera
2021-11-19, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Nej, man har dömt 17-åringar ännu hårdare.
17-åringen som sköt en man på en parkbänk i Biskopsgården nov 2018 fick nio års fängelse av TR och HR. Även i det fallet mördades "fel" person av misstag.

(FB) En person skjuten i biskopsgården (avliden), 14/11-2018

TR-Dom mordet 2018

Åklagaren i det aktuella polismordet hade yrkat på minst 10 år. Hade varit rimligt om det hade landat på nio år, med tanke på att han redan är straffad för knivattacken på spårvagnen. Hoppas straffet skärps i HR.

Jo, men han var närmare 18 än 17 år vid gärningen och då kan man döma ut 9 års fängelse. Denna gärningsmannen var ju 17 år och 3 månader vid gärningen, så 9 års fängelse hade inte varit möjligt för honom.
Citera
2021-11-19, 14:46
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag

Jag har ingen entusiasm över detta överhuvudtaget. Däremot har jag hjärnceller och därför förstår att man inte kan skrika efter strafflängder/påföljder som inte finns eller är möjliga. Ni skall också veta att politikernas reform just nu är att sänka åldern, för fullt straffrättsligt ansvar, till 18 år istället för 21 år. Med andra ord kommer man efter den lagändringen FORTFARANDE inte kunna döma en 17-åring till livstids fängelse. Så det ni gapar över just nu finns inte ens i planerna!

Jag förstår inte din poäng. Du/Jag/Vi i tråden har lika lite inflytande över domare och nämndemän i domstolar som vi har över lagstiftande politiker så det är knappast en påverkanskampanj i vilket fall. Finns ingen anledning till att folks upprördhet måste hålla sig inom ramarna för en undermålig lagstiftning eller undermåliga planer på att förbättra den.
Citera
2021-11-19, 14:52
Medlem
Citat:
Jag förstår inte din poäng. Du/Jag/Vi i tråden har lika lite inflytande över domare och nämndemän i domstolar som vi har över lagstiftande politiker så det är knappast en påverkanskampanj i vilket fall. Finns ingen anledning till att folks upprördhet måste hålla sig inom ramarna för en undermålig lagstiftning eller undermåliga planer på att förbättra den.

Hade du vetat vad jag jobbar med så hade du inte skrivit så ;-)

Jag har ingenting emot åsikterna som sådana. Men däremot opponerar jag mig mot när man pekar på att man hade viljat ha ett hårdare straff, när detta i princip var maxstraffet. Eller när man säger att denna domen inte var att "statuera exempel" - För om inte maxstraffet är att statuera exempel (vare sig det är 1 år, 18 år eller livstids fängelse) så vet jag inte vad det skulle vara.

I övrigt känner jag mig ganska klar med just denna diskussionen :-)
Citera
2021-11-19, 14:57
Medlem
Imagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smegma
Ett hån. Åtta år och ute efter fem. Inget statuerat exempel direkt. Skulle varit intressant att veta vad Råttungen fått för straff i Somalia om han hade knäppt en polis där?

Ingen rättegång i Somalia. Likvidering så snart som möjligt.
Citera
2021-11-19, 15:08
Medlem
MyJustices avatar
fritt fram att betala för mord .
straffsatsen i förhållande till betalning kommer att locka fler till att ta på sig såna jobb
Citera
2021-11-19, 15:10
Medlem
Negerhjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
fritt fram att betala för mord .
straffsatsen i förhållande till betalning kommer att locka fler till att ta på sig såna jobb

Precis. Blir ju hur lätt som helst att få ihop några 100k för att låta nån Zoomalier klippa några snutar..
Citera
2021-11-19, 15:12
Medlem
Enterprises avatar
Glöm inte att alla hjärnforskare här inne var fullt övertygade om att mördaren skulle släppas ut efter saft och bulle medan vi var ett fåtal som hävdade att fängelse var sannolikt. Nu är det helt glömt och det gnälls istället på att straffet är för litet.
Citera
2021-11-19, 15:14
Bannlyst
Kommer domen att överklagas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här