Citat:
Ursprungligen postat av
rrpiper
Det sista är fel om man får tro Oshin Cuntwell i Aftonbladet. Fanns 17-åring som blev dömd till 9 år häromåret.
Men polismördaren är ute igen när han är 23. Det känns inte helt tryggt. Jag tror det är många som inte delar din entusiasm inför det här. Om det här är det bästa systemet förmår för att skydda sina medborgare så är det inte värt mycket.
Jo, men han var närmare 18 än 17 år vid gärningen och då kan man döma ut 9 års fängelse. Denna gärningsmannen var ju 17 år och 3 månader vid gärningen, så 9 års fängelse hade inte varit möjligt för honom.
Jag har ingen entusiasm över detta överhuvudtaget. Däremot har jag hjärnceller och därför förstår att man inte kan skrika efter strafflängder/påföljder som inte finns eller är möjliga. Ni skall också veta att politikernas reform just nu är att sänka åldern, för fullt straffrättsligt ansvar, till 18 år istället för 21 år. Med andra ord kommer man efter den lagändringen FORTFARANDE inte kunna döma en 17-åring till livstids fängelse. Så det ni gapar över just nu finns inte ens i planerna!