2021-11-13, 06:06
Bannlyst
Här skulle faktisk myndighets Sverige kunna vara ett föredöme, att t.ex ha egen topdomän för samhällstjänster. T.ex Stockholm stad har .Stockholm som topdomän, då kan man lägga t.ex http://komvux.stockholm eller http://badhus.stockholm.

I USA har myndigheterna .gov.

Det är väl svårt fejka t.ex skatteverkets hemsida, sedan lämna oftast bara information där.

Problemet som jag ser det är att domänen är inte alltid garant, t.ex SL erbjuder nu folk att byta till det grön SL kortet eftersom Blåa SL kortet sluta fungera vid nyår.

Då kan man få SL kortet hemskicka, men inmatning av persondata sker inte på SL hemsida utan på någon annans hemsida, någon adminsitratör på SL tyckte väl detta var "smart". Här är som klippt och skren att någon kan sätta upp en fejkad datainsamlingar för lura den som vill ha ett grönt SL persondata och sedan sprida detta socialmedia. Eftersom SL inte uppträder enhetliga emot användare och inte håller sej inom sin domän, utan även länka till externa aktörer.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
I stort sett alla tjänster och myndigheter kräver att man loggar in med bank-id. Vårdcentral/1177, Skatteverket, banker, Transportstyrelsen och det mesta annat. Hur vet jag om det verkligen är Transportstyrelsens sida jag är på? Nån listig hackare kan ha styrt om det så att jag i själva verket hamnar på en sida som ser ut som Transportstyrelsen men egentligen innehas av hackaren, som då kommer över mina inloggningsuppgifter.
De flesta av oss vanliga medborgare är inga dataexperter, vi kan inte avgöra om en sida är äkta eller ej.
Senast redigerad av 31G350125 2021-11-13 kl. 06:17.
Citera
2021-11-13, 12:04
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123....
Rätta mig om jag har fel här, men som steg fyra lyder här uppdrag att förnya eget bankid kräver väl att vederbörande måste vara inloggad på aktuell bank på ditt konto för att banken ska skicka en begäran för en sådan signering?
Ovanpå det krävs väl rätt aktuell kod för att använda nya bank id:n?

Det verkar som att något fattas här ....
Det är ju enkelt att luras, man kan skicka ut ett meddelande från "swedbank2" och i hastigheten tänker inte den som är stressad på att det ju inte är swedbank. Det måste naturligtvis ske i samband med att den bedragne är helt fokuserad på objektet och inte kollar fakta så noga.
Citera
2021-11-19, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det är ju enkelt att luras, man kan skicka ut ett meddelande från "swedbank2" och i hastigheten tänker inte den som är stressad på att det ju inte är swedbank. Det måste naturligtvis ske i samband med att den bedragne är helt fokuserad på objektet och inte kollar fakta så noga.
Regeln är ju dock att du aldrig ska godkänna saker på BankID om du inte är den som aktivt ringer om det hela.

Swedbank kommer aldrig ringa dig och be dig verifiera dig. Ingen tjänst i världen kan förhindra en idiot från att ge bort alla sina pengar till första bästa lurendrejare.
Citera
2021-11-19, 15:04
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komplexare
Regeln är ju dock att du aldrig ska godkänna saker på BankID om du inte är den som aktivt ringer om det hela.

Swedbank kommer aldrig ringa dig och be dig verifiera dig. Ingen tjänst i världen kan förhindra en idiot från att ge bort alla sina pengar till första bästa lurendrejare.
Det är svår ny kunskap för äldre. Den kommer så småningom att sippra ner till alla användare av bankid, men då har skurkarna kommit på något nytt sätt.
Citera
2021-11-19, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det är svår ny kunskap för äldre. Den kommer så småningom att sippra ner till alla användare av bankid, men då har skurkarna kommit på något nytt sätt.
Varför komma på något nytt sätt när ringa på måfå till idioter uppenbarligen fungerar? Sker ju kapningar varje vecka i princip, så uppenbarligen är folk hjärndöda nog för det.
Citera
2021-11-19, 15:16
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Varför komma på något nytt sätt när ringa på måfå till idioter uppenbarligen fungerar? Sker ju kapningar varje vecka i princip, så uppenbarligen är folk hjärndöda nog för det.
De är varken hjärndöda eller idioter. De är bara hjälpsamma och okunniga. Man är inte idiot för att man öppnar dörren för en tjuv. Det är tjuven som är idiot.
Citera
2021-11-19, 16:10
Medlem
Blåtås avatar
Lösningen är väl två konton osv. Men sätt ditt de kriminella ordentligt och preventivt. Hårdare straff
Citera
2021-11-19, 16:28
Medlem
Tammers avatar
Citat:

Förr oss äldre är det obegripligt hur någon kan tömma ens konto genom ett telefonsamtal. Vi är uppväxta med kontanter, bankböcker och att behöva gå till banken för att kunna ta ut pengar. Att genom att tala om sin kod har man medgett att någon kan gå in och ta alla ens pengar. Ska det inte behövas mer än så? Finns inga spärrar alls? När det gäller att förhindra "penningtvätt" har man ordnat med alla möjliga spärrar. Det går varken att sätta in eller ta ut större kontantbelopp utan vidare, men att flytta hundratusentals kronor från ett konto är tydligen inga problem. Att förhindra att gamla luras är totalt ointressant för myndigheter och banker, det är betydligt viktigare att hindra penningtvätt.
Citera
2021-11-19, 16:35
Medlem
Det är vårt "moderna" samhälle det är fel på. För att kunna fungera i samhället tvingas i princip alla människor skaffa sig smartphone med swish och BankId. Klart som korvspad att många 75+ inte har riktigt koll på hur och när det är säkert att göra transaktioner. Dessutom har barnbarnen varit framme och laddat in alla möjliga och omöjliga appar på deras telefoner så de blir yra i huvudet av att bara se alla ikoner. Låt de som vill hantera sin legitimering på gammalt hederligt sätt och utföra sin ekonomiska transaktioner med kontanter och besök på bankkontor när man behöver fylla på plånboken. Varför skulle det inte fungera nu när det gjort det sedan urminnes tider? Helt oförklarigt att vi accepterat den utveckling som skett. Motivet sägs vara att det är säkert med BankId. Jo, tjenare.
Senast redigerad av kaReri182 2021-11-19 kl. 16:40.
Citera
2021-11-19, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Förr oss äldre är det obegripligt hur någon kan tömma ens konto genom ett telefonsamtal. Vi är uppväxta med kontanter, bankböcker och att behöva gå till banken för att kunna ta ut pengar. Att genom att tala om sin kod har man medgett att någon kan gå in och ta alla ens pengar. Ska det inte behövas mer än så? Finns inga spärrar alls? När det gäller att förhindra "penningtvätt" har man ordnat med alla möjliga spärrar. Det går varken att sätta in eller ta ut större kontantbelopp utan vidare, men att flytta hundratusentals kronor från ett konto är tydligen inga problem. Att förhindra att gamla luras är totalt ointressant för myndigheter och banker, det är betydligt viktigare att hindra penningtvätt.
Problemet är ju som du säger att intresset från myndigheter och bankers sida att informera om detta är i princip noll. Att genomsnittliga människan sen är hjärndöd försvårar ju ytterliggare. Det är helt valfritt att läsa den info som inkommer, nämligen.

Som den där bruden i den andra tråden. Hon fick meddelandet om att "någon skapat ett BankID med ditt personnummer" och hon går och lägger sig istället för att ringa spärrnumret.
https://www.flashback.org/find_posts_by_user.php?p=72601795
Citat:
Då fick hon en pushnotis från Nordea i mobilen. Ett nytt bank-id hade skapats i internetbanken.

– Jag tyckte det var konstigt, men kundtjänst hade stängt och jag tänkte att ”jag får ta itu med det under morgondagen”, säger hon.
Senast redigerad av komplexare 2021-11-19 kl. 17:13.
Citera
2021-11-19, 17:35
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Problemet är ju som du säger att intresset från myndigheter och bankers sida att informera om detta är i princip noll. Att genomsnittliga människan sen är hjärndöd försvårar ju ytterliggare. Det är helt valfritt att läsa den info som inkommer, nämligen.

Som den där bruden i den andra tråden. Hon fick meddelandet om att "någon skapat ett BankID med ditt personnummer" och hon går och lägger sig istället för att ringa spärrnumret.
https://www.flashback.org/find_posts_by_user.php?p=72601795
Tyvärr så får jag nog erkänna att jag hade reagerat likadant. "Någon skapat ett BankID med ditt personnummer". Vad betyder det? Måste jag göra något?
Det är ungefär samma fenomen som när någon tar över ens adress. Vem som helst kan skriva sig på min adress och få posten dit och få alla rättigheter. Helt plötsligt är det någon annan som äger och disponerar min bostad i myndigheternas ögon. Varför är detta tillåtet? Inga kontroller alls? För det mesta är allting så genomkontrollerat och övervakat, men i vissa funktioner litar myndigheterna helt på allt man säger. Sjukt.
Man kan t ex dödförklara en person på nätet och därmed spärra alla dennes tillgångar:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/enkelt-att-dodforklara-nagon-falskt-myndigheterna-skyller-pa-varann

https://www.mitti.se/nyheter/skuldsatt-bolag-tog-over-adressen/lmlip!293173/
Citera
2021-11-19, 18:44
Medlem
2021 å vi läser fortfarande om dessa människor. Ja vad ska banken ha för system som ser att just du är idiot?

Men Aftonbladet och Expressen säljer bra med lösnummer med jämna mellanrum om hur farligt det är med bankid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in