2021-11-18, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Hur motbevisar det alla tänkbara andra former?

Förstår hur eet motbevisar vissa (läs platt). Men alla tänkbara?
Tills någon kan visa en bättre formel på solens upp och nedgång anser jag att hypotesen beskriver jordens form.
Citera
2021-11-18, 17:23
Medlem
Citat:
Du lägger betoningen på det jag skriver fel.

Bevisen är flera. Det finns inte ett ensamt bevis som täcker alla plattjordarnas frågor.
Bilder från rymden är ju hyfsat definitiva. Plattisarna viftar bort dem som fake, utan något i ryggen givetvis.
Citera
2021-11-18, 17:28
Medlem
Citat:
Du lägger betoningen på det jag skriver fel.

Bevisen är flera. Det finns inte ett ensamt bevis som täcker alla plattjordarnas frågor.

Jag förstår inte vad det tillför att svara på plattjordarnas alla idéer med ett enda bevis. Favoriter i deras tankemodell är "perspektiv" och "densitet". Lycka till att hitta nått gemensamt.

Kanske kan 42 vara svaret du söker, men redan där börjar det bli för mycket information att ta in för plattjordarna.
Citera
2021-11-18, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gargamel-2k
Bilder från rymden är ju hyfsat definitiva. Plattisarna viftar bort dem som fake, utan något i ryggen givetvis.

När globebusters skulle bevisa den stationära plattjorden med ett ringlasergyro och kom fram till att jorden är en roterande sfär känns också hyfsat definitivt.

Thanks Bob!
Citera
2021-11-18, 19:02
Medlem
Finns ett fenomen som samtliga piloter vet om existerar och det är att vinden vrider sig när man kommer upp på höjden.

Så om jag startar mot 360-grader och vinden kommer från 270-grader så kommer jag att när jag lyft ha motvind vilket jag som pilot vill ha. Sämre blir det om vinden kommer 90-grader för då får jag medvind istället vilket är oerhört otrevligt och mindre bra när man startar och landar.

Så med eran tro, teori eller vad ni nu vill kalla det, vad är det som sker här och varför sker det just som så att vinden vrider medurs på vår sida jorden? Nu snackar vi inte om jordens form i sig utan just detta fenomen som är rätt viktigt för piloter att känna till.
Hur skulle man förklara detta med ert sätt att förklara? Fenomenet är mätbart, beräkningsbart och definitivt kännbart som pilot.
Citera
2021-11-18, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scientific-method
När globebusters skulle bevisa den stationära plattjorden med ett ringlasergyro och kom fram till att jorden är en roterande sfär känns också hyfsat definitivt.

Thanks Bob!

Är det denna du menar?
https://www.youtube.com/watch?v=7vrP8EplfP0

I så fall så bevisar de precis med det experimentet att jorden snurrar, dock inte formen på den men resterande påståenden blir svårt att förklara efter den upptäckten

Sen finns ju denna rätt underhållande https://www.youtube.com/watch?v=JDy95_eNPzM där han använder det som FE:are använt för att bevisa felet i deras modeller. Dessutom innehåller den lite exempel på lättgjorda experiment som alla kan utföra.
Citera
2021-11-18, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Är det denna du menar?
https://www.youtube.com/watch?v=7vrP8EplfP0

I så fall så bevisar de precis med det experimentet att jorden snurrar, dock inte formen på den men resterande påståenden blir svårt att förklara efter den upptäckten

Sen finns ju denna rätt underhållande https://www.youtube.com/watch?v=JDy95_eNPzM där han använder det som FE:are använt för att bevisa felet i deras modeller. Dessutom innehåller den lite exempel på lättgjorda experiment som alla kan utföra.

Där får man inte hela historien. Det var inte Bob som köpte gyrot utan en annan snubbe i gruppen med en egen youtubekanal. Ägaren av gyrot var så ärlig att han publicerade rådatat från gyrot och det visar sig att gyrot loggar rörelser i 3 dimensioner. Plottar man dessa rörelser så bildas en båge som matchar latituden där gyrot var placerat.

Tror det var FTFE som avslöjade detta för nått år sedan men kan minnas fel.
Citera
2021-11-18, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scientific-method
Där får man inte hela historien. Det var inte Bob som köpte gyrot utan en annan snubbe i gruppen med en egen youtubekanal. Ägaren av gyrot var så ärlig att han publicerade rådatat från gyrot och det visar sig att gyrot loggar rörelser i 3 dimensioner. Plottar man dessa rörelser så bildas en båge som matchar latituden där gyrot var placerat.

Tror det var FTFE som avslöjade detta för nått år sedan men kan minnas fel.

Ah, jag slog bara på det och det var den första jag hittade
Har du den andra så tittar jag gärna på den med.
Men det är som i dokumentären på Netflix när de misslyckas med ljusstrålen genom hålen tills han höjer ficklampan ovanför huvudet.
Citera
2021-11-18, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Ah, jag slog bara på det och det var den första jag hittade
Har du den andra så tittar jag gärna på den med.
Men det är som i dokumentären på Netflix när de misslyckas med ljusstrålen genom hålen tills han höjer ficklampan ovanför huvudet.
Det är våra två favoritcitat: "Interessting", sagt av Jeran vid ficklampstestet och "A 15 degree per hour drift" (Thanks Bob). De är driftiga ibland. De plattjordare som stör mig mest är Nathan Oakley, Nathan Thompson för att de gör det för pengarna. Adam LEO och co är bara mindre begåvade. Men underhållande.
Citera
2021-11-19, 03:36
Medlem
jeranisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AztecCrystal
Förstår att båten som dyker upp i vy med zoom förvirrar globjordarna. De har ju trots allt blivit indoktrinerade att tro att båten försvinner längs en osynlig krökning.

Ingen båt har någonsin zoomats tillbaka i vy. Det är en total lögn och ingen kan producera en video som visar det.

Om det fungerade skulle man kunna zooma tillbaka solen i vy efter solnedgång. Det kan man inte!
Citera
2021-11-19, 08:39
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AztecCrystal
Förstår att båten som dyker upp i vy med zoom förvirrar globjordarna. De har ju trots allt blivit indoktrinerade att tro att båten försvinner längs en osynlig krökning.

Ändå kan du inte ”zooma tillbaka” halva Turning Torso när halva nedre delen är bakom horisonten. Märkligt va…
Citera
2021-11-19, 08:40
Avslutad
Men är månen också platt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här