2021-11-18, 17:07
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Jo, minst en guldring fanns det, den som försvann via Saida. Om det fanns ytterligare någon vet jag faktiskt inte.
Har du källa på det att det var en guldring?
Jag har bara läst att Saida helst ville ha en guldring, men om det var vad hon fick har jag inte läst någonstans.
Men såklart mest troligt att hon hade minst en guldring på sig.
Citera
2021-11-18, 17:13
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Varifrån kommer uppgiften om guldring/-ar? Står det i boken? Det har väl hela tiden talats om två silverringar?

I boken är det silverringar.

“Senare dyker hennes silverringar upp med hjälp av en metalldetektor vid den lekplats som skogen mynnar ut i.”

“Två av Helenas silverringar hittas senare av polisen med hjälp av metalldetektorer i gräset vid skogsstigen, nära lekplatsen.

“Pelle Jenvén “berättar att Helenas lilla ryggsäck aldrig har återfunnits. Men hennes båda silverringar som var nya från Grekland, låg i skogsbrynet i närheten.”
Citera
2021-11-18, 18:05
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Har du källa på det att det var en guldring?
Jag har bara läst att Saida helst ville ha en guldring, men om det var vad hon fick har jag inte läst någonstans.
Men såklart mest troligt att hon hade minst en guldring på sig.

Det står i Pelle Vingmutter att en polis åkte upp med en gulring till Saida och att den sedan dess är försvunnen.
Citera
2021-11-18, 18:10
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Jag tror inte heller hon tog av sig ringarna och lade dem löst i ryggsäcken.
Varför skulle hon det?

Leif GW talar om att Helenas fingrar svullnat. Jag som förlorat en hel del i vikt tror att det tvärtom är så att Helena var rädd att tappa ringen och därför tog av sig den. Jag gör själv så med en fet guldring som är för stor för höger långfinger. Av foton framgår att Helena förlorat i vikt.

Hon kan givetvis ha tappat eller tagit av sig ringarna också. Men skulle hon då även riva i ryggsäcken för att plocka fram en tub cerat?

Ingen viktig sak egentligen.
Citera
2021-11-18, 18:18
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Det står i Pelle Vingmutter att en polis åkte upp med en gulring till Saida och att den sedan dess är försvunnen.

Guldringen kanske var en annan än de två silverringar som hittades vid lekplatsen, en som hon inte hade på sig den kvällen och som var kvar hemma? Saida kanske ville ha en ring av guld, för att den skulle "funka" bättre? (Den kanske "fungerade" så bra att Saida behöll den..?)
Citera
2021-11-18, 18:24
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Påminner lite om uppgifter i en programtablå som tidigare i tråden nonchalant sparkades undan.
Menar du skjutjärnsjournalisten som har fel på det mesta men vägrar erkänna det och anklagar alla som inte tycker som hen att vara inblandade?
Citera
2021-11-18, 18:27
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Guldringen kanske var en annan än de två silverringar som hittades vid lekplatsen, en som hon inte hade på sig den kvällen och som var kvar hemma? Saida kanske ville ha en ring av guld, för att den skulle "funka" bättre? (Den kanske "fungerade" så bra att Saida behöll den..?)

Det kan även vara så att Leif GW minns fel.

Jag har kikat på lite foton och det verkar som om hon bär två silverringar varav den ena är slät och kanske 4-5 mm bred och den andra är s-formad som på studentfotot:

http://static-cdn.sr.se/images/3103/60dba38c-075f-4c98-85d2-5f48649d09ff.jpg?preset=1024x576

Studentfotot ovan är svartvitt, men andra lite sämre foton i färg verkar visa samma ring och då silverfärgad.

Här är den bredare ringen och en tredje ring:
https://static.cdn-expressen.se/images/c9/87/c987aec11e45437fa1962e0adc25f487/annan/640@60.jpg
Citera
2021-11-18, 18:45
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Tror hon behövde en av ringarna som hittades?
Hon ville dock helst ha en ring av guld sa hon.
Dessutom har det klagats på varför Saida fick bevisföremål.
Och då kan det ju knappast ha varit en ring som H ej bar på kvällen/natten som hon förvann?
Citera
2021-11-18, 18:49
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Det kan även vara så att Leif GW minns fel.

Jag har kikat på lite foton och det verkar som om hon bär två silverringar varav den ena är slät och kanske 4-5 mm bred och den andra är s-formad som på studentfotot:

http://static-cdn.sr.se/images/3103/60dba38c-075f-4c98-85d2-5f48649d09ff.jpg?preset=1024x576

Studentfotot ovan är svartvitt, men andra lite sämre foton i färg verkar visa samma ring och då silverfärgad.

Här är den bredare ringen och en tredje ring:
https://static.cdn-expressen.se/images/c9/87/c987aec11e45437fa1962e0adc25f487/annan/640@60.jpg
Men tydligen hade H.A och U.A köpt ringarna i Grekland, som de nyligen kommit hem ifrån.
Du som helt tror på UA, borde väl lita på detta?
Citera
2021-11-18, 18:56
Medlem
Citat:

Med GW tror jag att det är så att han tar inte så hårt på alla detaljer. Ibland säger han rätt och ibland fel, ungefär som vi här på FlB.
Om jag uppfattat saken rätt har han inte löst ett enda mord han granskat närmare och den enda gång jag komma på där han gissat rätt är när hans grannar anmälde stöld av en massa djur. Då skrev han vad han trodde, i förväg, och la som lapp i ett kuvert, och det öppnades sedan när polisen avslöjade att grannen hade stulit av sig själv.
Citera
2021-11-18, 19:05
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Men tydligen hade H.A och U.A köpt ringarna i Grekland, som de nyligen kommit hem ifrån.
Du som helt tror på UA, borde väl lita på detta?

Bra svar!

Nåväl, det finns olika uppgifter om ringarna och som tur är spelar det ingen roll vilken typ av metall de var gjorda av. Jag har hänvisat till Leif GW men håller helt öppet för att han minns fel. Anekdotiska uppgifter är det som bleknar snabbast och eftersom metallen inte spelar någon roll så finns det ingen tankeverksamhet kring den som håller minnet oförvanskat.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-11-18 kl. 19:07.
Citera
2021-11-18, 19:37
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exceptional
Menar du skjutjärnsjournalisten som har fel på det mesta men vägrar erkänna det och anklagar alla som inte tycker som hen att vara inblandade?

Ja, skjutjärnsjournalisten som inte sällan är helt ute och cyklar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in