2021-11-18, 10:29
Medlem
Tjabba, någon som har varit och fiskat Blue Marlin / Sailfish

Jag och Fassan är intresserade av att dra iväg på en fiskesemester
men har googlat en hel del och hittar lite olika saker och blir lite förvirrad.
Gubben fyller 55 om något år och vi har snackat om detta i säkert 10års tid..
Så det är väl dax att fira och njuta, och nej jag vet inte vad de kostar men pengar är inga problem.

Så ge mig era Tips/Priser/Årstid

Vart åkte ni och fick ni något?
Vet ni om någon '' tur '' garanterar någon av dessa två fiskar ?
Citera
2021-11-18, 10:38
Medlem
JagHatarSomaliers avatar
är rätt säker på att man behöver ohyglig tur att få upp en riktig blue marlin. Men testa : )
Citera
2021-11-18, 11:04
Medlem
Citat:
Under månaderna oktober fram till maj är vanligtvis på botten eller fiske på revet. Under denna period finns det mycket goda möjligheter för, morays, braxer, snappers, jacks, garfish, Atlantic bonitos, congers och många andra olika arter. Strålarna kan variera i vikt mellan 10 och upp till 300 pund vardera.

Under månaderna mars och april finns det också en god möjlighet att fånga hopp, albacore, storögd, gulfen och blåfenad tonfisk.

Månaderna maj till oktober är de bästa för det riktiga storviltfisket. Det här är de bästa månaderna för att fånga blå och vit marlin, spjutfisk, wahoo och dorado. Vill du veta exakt vilken fisk som finns runt de kanariska vattnen på din semester? Du kan besöka vår Hall of Fame

Spansk lag förbjuder försäljning av fisk som fångats av sportfiskare. Våra båtar släpper all blå och vit marlin, spjutfisk, hajar och strålar direkt efter fångsten. All annan fisk som fångas tillhör besättningen och är avsedd för personligt bruk.
Om du vill behålla lite fisk kan du be besättningen innan avresa.
https://www.bluemarlin3.com/sv/fisketurer

Kanske?

Som ickejägare så skulle jag föredra blåfenad tonfisk, det bästa köttet från fisk enligt mig.
Senast redigerad av The13 2021-11-18 kl. 11:06.
Citera
2021-11-18, 11:40
Medlem
xposures avatar
Har fiskat i Karibien, men fick ingen.
Citera
2021-11-18, 13:28
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The13
https://www.bluemarlin3.com/sv/fisketurer

Kanske?

Som ickejägare så skulle jag föredra blåfenad tonfisk, det bästa köttet från fisk enligt mig.

Sidan du länkar till är inte seriös i sammanhanget, vidare tror jag knappast TS och hans farsa vill fiska för födans skull.

Marlin och tonfisk går inte att jämföra bara sådär när det är sportfiske vi talar om.
Citera
2021-11-18, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Sidan du länkar till är inte seriös i sammanhanget, vidare tror jag knappast TS och hans farsa vill fiska för födans skull.

Marlin och tonfisk går inte att jämföra bara sådär när det är sportfiske vi talar om.

Varför tror du jag fetmarkerade?
Vad är oseriöst med sidan jag länkar?
Nej det var ju min personliga tanke, att Jag hellre skulle fiska blåfenad tonfisk. Jag är emot nöjesjakt.
Citera
2021-11-18, 19:41
Medlem
Zitilitess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pykken
Tjabba, någon som har varit och fiskat Blue Marlin / Sailfish

Jag och Fassan är intresserade av att dra iväg på en fiskesemester
men har googlat en hel del och hittar lite olika saker och blir lite förvirrad.
Gubben fyller 55 om något år och vi har snackat om detta i säkert 10års tid..
Så det är väl dax att fira och njuta, och nej jag vet inte vad de kostar men pengar är inga problem.

Så ge mig era Tips/Priser/Årstid

Vart åkte ni och fick ni något?
Vet ni om någon '' tur '' garanterar någon av dessa två fiskar ?

I södra Florida finns det massor av fishing tours, bara att googla. Rekommendation är att vara där i två veckor och fiska nästan varje dag om du vill rikta in dig specifikt på en Blue Marlin. Hoppas även att du och farsan har de muskler som krävs
Citera
2021-11-18, 21:11
Medlem
hogerspokets avatar
Viss språkförbistring.

Sailfish är ganska enkel att komma i kontakt med exempelvis utanför Dubai och Florida. Den är inte särskilt stor (relativt betraktat).

Marlin (blue & black) är väl betydligt svårare/dyrare (de är betydligt större än segelfisk). White marlin är väl (betydligt) mindre än blue/black och (tror ja, fritt ur minne) mer att se som bonusfångst när man fiskar blue/black. Sen finns även striped marlin som är mindre än blue/black men större än white.

Utöver det finns även spearfish (4 arter) som är nära släkt med marlin.

Sen kan man festa till det med svärdfisk, som har ett helt annat levnadsmönster än marlins mfl.
--

Samtliga ser de dock ut som gigantiska näbbgäddor.
Citera
2021-12-11, 08:00
Medlem
Om man ska fiska blue marlin eller Tuna bör man också vara villig att hosta upp åtskilliga tiotusentals kronor innan man har en fisk i båten.
Citera
2021-12-29, 12:02
Medlem
adcals avatar
Var på Hawaii för inte så många år sedan och körde en heldag ute på sjön på jakt efter något stort.
6 spön i, där man hade slumpat fram vilket som var ens spö. Fick lite mindre fisk men tillslut högg det till något större. Tyvärr föll inte lotten på mitt spö men vi fick upp en Blue Marlin på nästan 300 Kg.
Besättningen blev väldigt glad då de säljer den vidare till lokala restauranger för högt kilopris

Enligt besättningen är Hawaii en av få platser kvar i världen där det fortfarande är helt okej att fiska Blue Marlin då den inte är överfiskad av varken sportfiskare eller yrkesfiskare. Om det de facto är så låter jag vara osagt.

Sjukt häftig upplevelse, speciellt när man har ett fiskeintresse här hemma också. Tror heldagen gick nånstans mellan 5000-8000. Hade personligen inte betalat resan och boende dit bara för att fiska, men att passa på när man väl var där tyckte jag var sjukt värt.

Annars är det väl typ Fiji, Maldiverna eller nån annan avlägsen ögrupp som erbjuder okej chanser att få upp en
Citera
2021-12-29, 14:47
Medlem
Zitilitess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adcal
Var på Hawaii för inte så många år sedan och körde en heldag ute på sjön på jakt efter något stort.
6 spön i, där man hade slumpat fram vilket som var ens spö. Fick lite mindre fisk men tillslut högg det till något större. Tyvärr föll inte lotten på mitt spö men vi fick upp en Blue Marlin på nästan 300 Kg.
Besättningen blev väldigt glad då de säljer den vidare till lokala restauranger för högt kilopris

Enligt besättningen är Hawaii en av få platser kvar i världen där det fortfarande är helt okej att fiska Blue Marlin då den inte är överfiskad av varken sportfiskare eller yrkesfiskare. Om det de facto är så låter jag vara osagt.

Sjukt häftig upplevelse, speciellt när man har ett fiskeintresse här hemma också. Tror heldagen gick nånstans mellan 5000-8000. Hade personligen inte betalat resan och boende dit bara för att fiska, men att passa på när man väl var där tyckte jag var sjukt värt.

Annars är det väl typ Fiji, Maldiverna eller nån annan avlägsen ögrupp som erbjuder okej chanser att få upp en

Fyfan vad avis man blev nu! Roligt grej att vara med om.

Tänk förr i tiden när blue marlins simmade från Florida över atlanten till norra Spanien för sen en visit i Norge och södra Sverige innan dom simmade hem till Florida igen. Då kunde man haffa dröm bluemarlins alldeles utanför Skåne. Synd att den fiskvägen är förstörd idag sedan länge. Också synd på alla de flertalet älvar genom hela Sverige som vi förstört och därmed tagit bort öring och laxar som blev upp till 30 kg som standardvikt. Det hade varit något idag
Citera
2022-01-07, 23:50
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zitilites
Fyfan vad avis man blev nu! Roligt grej att vara med om.

Tänk förr i tiden när blue marlins simmade från Florida över atlanten till norra Spanien för sen en visit i Norge och södra Sverige innan dom simmade hem till Florida igen. Då kunde man haffa dröm bluemarlins alldeles utanför Skåne. Synd att den fiskvägen är förstörd idag sedan länge. Också synd på alla de flertalet älvar genom hela Sverige som vi förstört och därmed tagit bort öring och laxar som blev upp till 30 kg som standardvikt. Det hade varit något idag

Ehm. Jag tror du blandar ihop 'blåfenad tonfisk' och 'blue marlin'. Blåfenad tonfisk är, f.ö. tillbaka på den i svenska vatten sedan några år.
https://pakryss.se/15203-2/
https://www.fiskejournalen.se/fiskenyheter/spofangade-tonfiskar-landade-i-sverige/

Öringar och laxar med en 'standardvikt' på 30-pannor har nog aldrig varit särskilt vanligt förkommande de heller.

Den största laxen jag känner till från Östersjön var en garnfångad fisk från Gotland (tror jag att det var, kan ha varit Åland). Den vägde 36 pannor (bilddokumenterad i fiskejournalen 90-tal). Sportfiskerkordet ligger på 28,7, men en på 29,2 har fångats senare (dock ej korrekt vägd).

Har dock för mig att en polack lyckades att meta upp en gigantisk lax och gigantisk havsöring från någon form av marin plattform med handlina och sillbit -- (rapporterades i fiskejournalen på 90-talet). Den laxen kan ha varit en bra bit över 30 och öringen ett gott stycke över 20, men det finns nog ingen dokumentation av den.

Atlantlaxen är betydligt mindre.

Öringar (Salmo trutta) över 30 kilo har aldrig varit vanligt förekommande någonstans på planeten, någonsin.

Pelles (Carlsson) 18-pannors (havsöring) från Pukaviken underkändes ju dock som hybrid och rekordet ligger väl på 15 komma nånting. Insjööringsrekorded är ju dock spännande på 17 pannor från Lappland tidigt 90-tal

--
Med det sagt, det fanns en gigantisk nedströmslekande öringstam i Vättern som dock försvann när man byggde ut Motala Ström -- den påstås ha varit gigantisk.

Och det förefaller finnas en gigantisk variant (eller ja, underart) i kaspiska havet. Oklart hur tillförlitliga källorna är.
http://www.teammegafisk.se/varldens-storsta-havsoringar/

Men jag vågar med emfas påstå att populationer med 30 kilo som 'standardvikt' för lax eller havsöring eller insjööring aldrig har funnits i Sverige.

Men, det är klart att som även jag (pb på över tio för havsöring och över 1000 fångade, samt några hundra laxar) gärna hade sett såväl en väst- som en östkust med outbyggda ålvar och åar. PÅ västkusten har ju dock havsöringen blivit betydligt större sedan man höjde minimimåtten och förbjöd grundfiske med nät. Den är ju dock fortfarande betydligt mindre än östersjööringar (vilket i viss utsträckning förklaras av salthalten i vattnet -- havsöringar i Östersjön har mer gynnsamma vinterförhållanden, sannolikt finns det dock fler anledningar).

Anyways.

Lycka till med marlin-planerna. Jag hade nog, personligen, satsat på att chunka tonfisk utanför USAs östkust; men det är jag det (tror det är billigare och definitivt ett roligare fiske).

Du kan även spana in Azorerna -- tror det är skapligt marlinfiske där fortfarande.
https://www.youtube.com/watch?v=LEOyX5R6whY
https://www.youtube.com/watch?v=EJgT-u0e1mo
Senast redigerad av hogerspoket 2022-01-07 kl. 23:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in