2021-11-18, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Så du jämställer judar 1939 med ovaccinerade 2021?

Absolut. Det vi ser i Australien, Österrike, Kanada, Italien, Frankrike och vart Sverige genom gårdagens beslut är på väg, är ett tidigt Tyskland ca 1936. Jag vet att till och med ni som är totalt efterblivna ser det, men antingen hejar på eller förnekar det. Du och dina jämlikar är inget annat än en passiv tysk befolkning inför ww2. En dag kommer ni sitta där och säga "vi förstod inte, vi visste inte, de lurade oss". Nej du, inte den här gången.
Citera
2021-11-18, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Hahah att stå lika inför lagen är ingen mänsklig rättighet?

"Likhet inför lagen är en grundläggande princip för mänskliga rättigheter"

Förklara nu hur man kan begränsa folks frihet i samhället, folk som nyttjat sin grundlagsskyddade rätt att själv avgöra vilken medicin man ska ta, samtidigt som man låter övriga röra sig fritt och det är likhet inför lagen?

Och ja, regeringen har gett arrangörerna möjligheten att välja om dom ska kunna ha sin verksamhet kvar (införa vaccinpass) eller blöda ekonomiskt (inför restriktioner), detta val förstår alla vad det kommer leda till, alla utom du möjligtvis.

1. Du har din frihet att välja att vaccinera dig eller inte. Ingen tvingar dig.

2. Jo det förstår till och med jag.
Citera
2021-11-18, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av granskottet80
Varför inte?

Det sker i andra länder och dom har bara mjukstartat här.

Men då diskuterar vi ju saker som inte hänt. Skulle de kräva pass på arbetsplatser skulle jag hålla med dig om att det vore brott mot människors grundläggande rättigheter.
Citera
2021-11-18, 12:37
Medlem
Feministernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granskottet80
Personen kallade mig antivaxxer, åsna m.m. Det var inte ett värre personangrepp? Varför skriver du ens till mig?

Du fattar ju inte heller vikten av skyddet efter genomgången infektion utan maler på om vaccinet som tycks verkningslöst.

Smittan och dödstalen SKENAR i länder trots att majoriteten är fullvaccinerade. Medan dödstalen är extremt låga här.
Har vi mer effektiva vaccin här i Sverige?

Det enda vettiga vore att alla skulle testa sig för smittan, passen kommer inte att hjälpa.

Nä, precis.

Dom så kallade vaccinerna skyddar inget mot att bli smittad. Våran nazistiska regering bryr sig heller inget om ifall folket vaccinskadas, våldtas, eller demokrati kring covid, grundläggande mänskliga rättigheter mm.

Så det här med covid är mao bara ett svepskäl för att införa tyranni.
Citera
2021-11-18, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trojen133
Men då diskuterar vi ju saker som inte hänt. Skulle de kräva pass på arbetsplatser skulle jag hålla med dig om att det vore brott mot människors grundläggande rättigheter.

Varför tror du att de kommer att nöja sig med de nuvarande restriktionerna? Talar någonting för det? Hört talas om sluttande planet? Oavsett om man är för eller emot vacciner kan man försöka tänka ett steg längre och se till principen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trojen133
1. Du har din frihet att välja att vaccinera dig eller inte. Ingen tvingar dig.

2. Jo det förstår till och med jag.
Ska du förklara hur det som införs är likhet inför lagen eller ska du förklara varför likhet inför lagen inte är en grundbult i mänskliga rättigheter? ELLER, ska jag tolka din tystnad som att du insett att du hade fel?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Helt rätt väg att gå och det här är nog bara början. Pestråttorna måste som sagt rökas ut ordentligt och eftersom inte moroten fungerat är det nu dags för piskan.

Definitivt så kommer kravet utökas till att gälla barer, restauranger och förhoppningsvis så småningom även kollektivtrafik.

Jag bör kanske nämna att anti-vaxxarna ofta är bra folk med en sund skepsis till MSM, PK och myndigheter/politiker. Men just när det gäller vaccinet har de tyvärr dragit fel slutsatser och det drabbar hela världen och orsakar kaos i sjukvården. Så vi bör därför dra åt tumskruvarna så in i helvete.

så du menar om man är 27 år som jag, eller vilken ålder som helst och fullt frisk så ska man bli behandlad som 2a klassens medborgare bara för att man inte vaccinerar sig?

folk ska ge blanka fan i andra människors medicinska val.

hur sjukt kan det bli?!
Citera
2021-11-18, 12:41
Medlem
20 av 23 döda var vaccinerade

Citat:
20 av 23 döda var vaccinerade

INRIKES. Under vecka 42 var endast 3 av de 23 personer som registrerats som avlidna i covid-19 ovaccinerade. Det visar den senaste veckorapporten från Folkhälsomyndigheten.

På grund av fördröjningen i rapporteringen av bekräftat avlidna fokuserar analyserna i veckorapporten främst på data avseende avlidna fram till för två veckor sedan.

"För vecka 42 har hittills 23 bekräftade fall rapporterats avlidna. Av dessa var 3 ovaccinerade", skriver FHM.

Föregående tre veckor var medeltalet 40 dödsfall per vecka. Av de rapporterade avlidna vecka 42 rapporterades 18 dödsfall bland personer med hemtjänst eller på äldreboende. Medelåldern för samtliga dödsfall var 83 år för vecka 39–42 och 82 år över hela pandemin.

Under vecka 42 var dödligheten inom normalspannet för årstiden enligt överdödlighetsmodellen EuroMoMo, skriver FHM.

Folkhälsomyndigheten själva väljer att förorda vaccinpass i ett läge där endast 3 av 23 döda under en vecka är ovaccinerade (det är uppenbarligen farligare att vara vaccinerad än ovaccinerad). Då är det rimligt att anta att de står under yttre press.
Citera
2021-11-18, 12:42
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
https://www.svd.se/smitta-gav-battre-skydd-an-vaccin

Detta är från slutet av augusti. Knappast en gammal studie alltså.

Vaccinerade hade ett betydligt sämre skydd.
Men alltså denna pre-print från Israel. Inte ens författarna håller med i den analysen idag. Problemet är att få ihop jämförbara grupper särskilt när de flesta är vaccinerade. Dessa har man god kontroll på. De ovaccinerade med genomgången sjukdom inte så mycket. Dessutom vet man inte med säkerhet om det är en primär infektion eller faktiskt en återinfektion då många inte är testade eller ens själva registrerat att de är sjuka.

Men framförallt så finns det få ur riskgrupperna speciellt äldre i i gruppen ovaccinerade med återinfektion. De flesta har helt enkelt inte överlevt och finns inte längre bland oss. Att då jämföra med vaccinerade där man dessutom fokuserat på att få äldre och de i riskgrupper vaccinerade i första blir då inte möjligt.

De flesta med genombrottsinfektion ur den vaccinerade gruppen är just de äldre och de med underliggande sjukdomar som immunbrist.

Helt väntade resultat.

Du får faktiskt ta in de senare peer-reviewed studier som nu finns.

Och min spaning blir att vi efter nyår kommer att få se ett växande antal återinfektion utom för gruppen som valt att vaccinera sig trots genomgången sjukdom. De kommer att klara sig bäst av alla:

Hybridimmunitet:

COVID super-immunity: one of the pandemic’s great puzzles
People who have previously recovered from COVID-19 have a stronger immune response after being vaccinated than those who have never been infected. Scientists are trying to find out why.

https://www.nature.com/articles/d41586-021-02795-x
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Ska du förklara hur det som införs är likhet inför lagen eller ska du förklara varför likhet inför lagen inte är en grundbult i mänskliga rättigheter? ELLER, ska jag tolka din tystnad som att du insett att du hade fel?

Ingen lag säger att du måste vaccinera dig. Ingen lag kommer hela kräva vaccinationsbevis.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WalkerD
så du menar om man är 27 år som jag, eller vilken ålder som helst och fullt frisk så ska man bli behandlad som 2a klassens medborgare bara för att man inte vaccinerar sig?

folk ska ge blanka fan i andra människors medicinska val.

hur sjukt kan det bli?!

Du bör tyvärr rökas ut ordentligt. Det är för din egen skull. Att ställa krav är att bry sig om!

Men möjligen att du borde få bli insläppt i värmen efter att du haft covid och fått antikroppar på det sättet (förutsatt att du överlevt).
Citera
2021-11-18, 12:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Du bör tyvärr rökas ut ordentligt. Det är för din egen skull. Att ställa krav är att bry sig om!
antar att du tagit vaccinet fått rejäla biverkningar och för att dämpa din ångest så vill du att alla andra ska må lika skit som du!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in