2021-11-18, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Vaccinet är inte värdelöst - det ger under 5-6 månader ett bra skydd mot smitta och längre än så när det gäller svårt sjukdom.

Vaccinet ger inte ett 100%-igt skydd och håller inte hela livet men det gör det inte värdelöst.

Personligen tror jag på följande strategi - försöka få upp vaccineringsgraden för de som ska ta vaccinet - inte via tvång utan genom att underlätta och med morot, tredje dos för alla över 65 och tillhör riskgrupp (och som vill).

Då kan vi förhoppningsvis bara leve igenom det utan att det blir för allvarligt för sjukvården - ungefär som nu.

Kollar man på alla nyckeltal så ser det bra ut jämfört med för ett år sedan - kan vi hålla det på denna nivå utan att det springer iväg för mycket till jul så ska det nog gå bra (förra året såg vi en stor lättnad när folk var lediga över jul).

Antal fall ett år tillbaka:

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-11-18..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =total_cases&hideControls=true&Metric=Confirmed+ca ses&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=false&A lign+outbreaks=false&country=~SWE

Antal döda ett år tillbaka:

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-11-18..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =total_cases&hideControls=true&Metric=Confirmed+de aths&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=false&A lign+outbreaks=false&country=~SWE

Antal på IVA ett år tillbaka:

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-11-18..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =total_cases&hideControls=true&Metric=ICU+patients &Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=false&A lign+outbreaks=false&country=~SWE

” det ger under 5-6 månader ett bra skydd mot smitta och längre än så när det gäller svårt sjukdom. ”

De skyddar inte ett jävla skit emot smitta! Kanske ger mildare symptom vid insjuknande i nån månad! Thats it!
Citera
2021-11-18, 09:17
Medlem
Reflektion. Min sambo och jag har haft konstaterad covid. Sambon har tagit båda sprutorna jag ingen alls. Sambon har sedan sprutorna varit förkyld väldigt ofta. Hon var stort sett aldrig sjuk innan? Och jag har inte varit sjuk sen jag hade covid.

Man börjar fundera om inte dom som påstår att sprutorna förstör immunförsvaret har rätt.
Citera
2021-11-18, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jolter
Jag tror inte du förstår hur extremt smittsamt covid-19 är speciellt deltan. Det är i stort sett omöjligt att gömma sig för viruset. Sverige har inte ens haft en lockdown. Om du inte är eremit med 0 kontakt med samhället så har du kommit i kontakt med sjukdomen!
Jo absolut,,, 50%chans att få skiten om den du delar säng med har den. Faan vad smittsam, vanlig jävla halsfluss smittar effektivare.
Citera
2021-11-18, 09:19
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Reflektion. Min sambo och jag har haft konstaterad covid. Sambon har tagit båda sprutorna jag ingen alls. Sambon har sedan sprutorna varit förkyld väldigt ofta. Hon var stort sett aldrig sjuk innan? Och jag har inte varit sjuk sen jag hade covid.

Man börjar fundera om inte dom som påstår att sprutorna förstör immunförsvaret har rätt.
Reflektion. Sedan starten av pandemin har jag och min sambo knappt varit sjuka överhuvudtaget. Vi är båda vaccinerade.

Slutsats: Egna reflektioner betyder ingenting.
Citera
2021-11-18, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Vaccinet fungerar ju bra även mot Delta - dvs det är inte sämre än mot tidigare varianter inklusive det ursprungliga.
Jaså, jag trodde det var allmänt känt att vaccinets effekt har avtagit mot Delta-varianten jämfört med tidigare.

https://www.nature.com/articles/d41586-021-02261-8

https://www.infectioncontroltoday.com/view/vaccines-not-as-effective-against-delta-variant-says-cdc-data

Konstigt att du inte känner till det, du som hänger med ganska mycket i det här forumet?

Observera att jag inte påstår att vaccinen är värdelösa. Jag bara påpekar att de ger sämre resultat på Delta-varianten, speciellt vad gäller smittspridning.
Citera
2021-11-18, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TestoGubbe
Jo absolut,,, 50%chans att få skiten om den du delar säng med har den. Faan vad smittsam, vanlig jävla halsfluss smittar effektivare.

Du kanske har levt under en sten senaste tiden? Men covid-19 delta varianten rankas av forskare ha samma smittsamhet som smallpox(smittkoppor) . Googla det.
Citera
2021-11-18, 09:30
Medlem
Citat:
Du kanske har levt under en sten senaste tiden? Men covid-19 delta varianten rankas av forskare ha samma smittsamhet som smallpox(smittkoppor) . Googla det.
jävligt konstigt, jag har rört mig ute rätt mycket har inte fått något! har tillochmed jobbat med folk som varit sjuk. så jäkla smittsamt kan det inte vara.
Citera
2021-11-18, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Visa mig gärna en studie som backar upp det du påstår.
Det finns ju tyvärr inte någon fullskalig studie där t-celler testas. Men ingen större tvekan att största delen av svenskarna har fått en dos eller 23 av coronaviruset.
Citera
2021-11-18, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
jävligt konstigt, jag har rört mig ute rätt mycket har inte fått något! har tillochmed jobbat med folk som varit sjuk. så jäkla smittsamt kan det inte vara.
Du är troligen immun.
Citera
2021-11-18, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Reflektion. Sedan starten av pandemin har jag och min sambo knappt varit sjuka överhuvudtaget. Vi är båda vaccinerade.

Slutsats: Egna reflektioner betyder ingenting.

Egna reflektioner betyder allt! Eget tänkande! Dra egna slutsatser. En dag kanske du förstår att allt som står skrivet i böcker inte stämmer.
Citera
2021-11-18, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Du är troligen immun.
märkligt iaf, jag har inte haft covid! heller inte vaxxad
Citera
2021-11-18, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TestoGubbe
Suck! Flockimmunitet! Alternativt genetiskt skydd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in