2021-11-18, 05:23
Medlem
hjaelploskilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Din korkade åsna. Två veckor innan? Idiot. Det har inget med fallet att göra.

Det har inget med detta specifika fall att göra men det är ju intressant i ett större perspektiv och i tråden diskuteras moral på varannan sida. Tycker du att Kyle borde ha skjutits ihjäl när han misshandlade kvinnan?
2021-11-18, 06:29
Medlem
Amsvartners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
För det första: Om någon riktar ett vapen mot ditt ansikte och du själv bär ett laddat vapen så skjuter du.

För det andra: Om någon sparkar dig i huvudet så skjuter du.

För det tredje: Om någon som tidigare hotat dig till livet försöker ta ditt vapen så skjuter du.

För det fjärde: Om någon försöker slå dig i huvudet med en skateboard och kanske orsaka en permanent hjärnskada så skjuter du.

Jag har aldrig hört talas om ett mer solklart skolboksexempel där nödvärnsrätten varit tillämplig.

Det går inte att resonera med vänster-troll, dom är vänster av en anledning, och trigga inte hans/hennes tourettes, blir bara jobbigt för alla.
2021-11-18, 06:45
Medlem
Vilka änglar:
https://www.foxnews.com/us/kyle-rittenhouse-trial-who-are-joseph-rosenbaum-anthony-huber-and-gaige-grosskreutz

Joseph Rosenbaum:
* Deltog i ett upplopp som syftade på att förstöra oskyldigas egendom och bränna ner bensinstationer och riskera andra människors liv utan att bry sig.
* Började jaga Kyle för att han släckte bränder och först då vände sig Kyle om och försvarade sig med livet som insats.
* Våldtagit småbarn brutalt och förstört deras liv för evigt. Suttit i fängelse i 14 år.
* Hade en väntande rättegång om våld i hemmet framför sig om han inte hade deltagit i upploppet och försökt förstöra allt som kom i hans väg.

Anthony Huber:
* Försökte slå en skateboard i huvudet på Kyle (med andra ord var, enligt min åsikt, uppsåtet att mörda) trots att Kyle rörde sig i riktning bort från området efter att ha attackerats för att han släckte bränder som kunde ha spridit sig och därmed riskerat andra människors liv.
* Dömd för våld i hemmet.
* Försökt strypa sin bror till döds.

Gaige Grosskreutz:
* Riktat en pistol mot Kyle innan han blev skjuten.
* Tillståndet att ha vapen gömt hade gått ut. Trots det tog han med pistolen och därmed utsatte sig själv för fara. Är det inte provokativt att ha vapen utan tillatånd enligt de vänsterblivna?
* Blivit arresterad ett flertal gånger.
* Burit vapen full.
* Medlem i organisationer (blm och peoples revolution movement) vars huvudmål är att förstöra oskyldigas egendom, hota, misshandla, plundra mm.
2021-11-18, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
1-2 stycken per miljon låter som en ganska normal siffra på andelen dödsfall under demonstrationer.
Om en stor andel av demonstrationerna hade varit upplopp (vilket ju är narrativet från höger) så hade jag förväntat mig en betydligt högre mängd dödsfall än så.

Vad som är en stor andel låter subjektivt, men att många av "demonstrationerna" har urartat i upplopp är enkelt kontrollerad fakta. Dina meningsfränder lyckades ju t.o.m. att få en demonstration mot amerikanskt polisvåld i Sverige (!) att urarta i upplopp.
2021-11-18, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Vittnesmål har stort värde. Det är åklagarens uppgift att visa att det finns ”reasonable doubt” när det gäller vittnesmålet ifråga. Om åklagaren inte kan visa det så måste man utgå ifrån att ett dödshotet har förekommit.

En jury kan inte utgå från sina egna föreställningar om vad som har inträffat utan är hänvisad till det bevismaterial, från båda sidor, som presenteras i rättegången.

Nej det måste man inte, däremot kan man inte bara avfärda det helt, blir snarare något att ta i beaktning. Upp till juryn att avgöra hur stor vikt man ska lägga på vittnesmålet ifråga.
2021-11-18, 08:26
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BurtJohnzon
Vad som är en stor andel låter subjektivt, men att många av "demonstrationerna" har urartat i upplopp är enkelt kontrollerad fakta. Dina meningsfränder lyckades ju t.o.m. att få en demonstration mot amerikanskt polisvåld i Sverige (!) att urarta i upplopp.

Många, visst, men du får tänka på hur många demonstrationer det var som hölls också, i varje större stad och i många små. Många men en väldigt liten andel.
2021-11-18, 08:47
Medlem
SkattefriZons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WonDash
Vilka änglar:
https://www.foxnews.com/us/kyle-rittenhouse-trial-who-are-joseph-rosenbaum-anthony-huber-and-gaige-grosskreutz

Joseph Rosenbaum:
* Deltog i ett upplopp som syftade på att förstöra oskyldigas egendom och bränna ner bensinstationer och riskera andra människors liv utan att bry sig.
* Började jaga Kyle för att han släckte bränder och först då vände sig Kyle om och försvarade sig med livet som insats.
* Våldtagit småbarn brutalt och förstört deras liv för evigt. Suttit i fängelse i 14 år.
* Hade en väntande rättegång om våld i hemmet framför sig om han inte hade deltagit i upploppet och försökt förstöra allt som kom i hans väg.

Anthony Huber:
* Försökte slå en skateboard i huvudet på Kyle (med andra ord var, enligt min åsikt, uppsåtet att mörda) trots att Kyle rörde sig i riktning bort från området efter att ha attackerats för att han släckte bränder som kunde ha spridit sig och därmed riskerat andra människors liv.
* Dömd för våld i hemmet.
* Försökt strypa sin bror till döds.

Gaige Grosskreutz:
* Riktat en pistol mot Kyle innan han blev skjuten.
* Tillståndet att ha vapen gömt hade gått ut. Trots det tog han med pistolen och därmed utsatte sig själv för fara. Är det inte provokativt att ha vapen utan tillatånd enligt de vänsterblivna?
* Blivit arresterad ett flertal gånger.
* Burit vapen full.
* Medlem i organisationer (blm och peoples revolution movement) vars huvudmål är att förstöra oskyldigas egendom, hota, misshandla, plundra mm.

Sjukt att vänstern alltid vill skydda pedofiler.
2021-11-18, 09:12
Medlem
Amsvartners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkattefriZon
Sjukt att vänstern alltid vill skydda pedofiler.

Dom vänster jag känner/känt så har det oftast vart "psykisk ohälsa" som vart den gemensamma nämnaren, så att säga.

Det kan man ju se inte minst här i detta fallet, vad det är för pack som attackerade Kyle och fick sätta livet eller biceps till.
2021-11-18, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RPG-Harry
Att demonstrera för något, inga problem. Att bränna ned en bensinmack jämfört med att mörda någon är såklart stor skillnad moraliskt och lagligt. Här är vi helt överens.

Hade Rosenbaum, Huber, Grosskreutz eller någon av de andra brottslingarna som misshandlade, vandaliserad och brände ned Kenosha inte varit där hade inget av detta heller hänt. Hade staten gjort sitt jobb hade inte detta hänt. Hade Jakob Blake inte våldtagit en minderårig och försökt köra på en polis hade inget av detta hänt. Hade de våldsammaste elementen av Antifa som flögs mellan upplopp av "okänd" finansiär 2020 häktats hade inte detta hänt. Hade Kamala Harris och andra Demokrater inte betalt borgen för de som faktiskt blev häktade hade inte detta hänt. osv. osv.

Visst Kyles handlingar ledde honom till platsen och jag hade inte gjort de val han gjorde. Var han medveten om att det fanns en risk att hamna i en farlig situation? Ja annars hade han ju tagit med sin väst och "sitt" vapen. Var han ute efter att hamna i en konfrontation? Kanske jag vet inte hur han tänkte, men alla filmer från kvällen och hans vittnesmål pekar enligt mig på att så inte var fallet. Jag uppfattar det som att han ville skydda sitt samhälle från att brinna ned och hjälpa folk i allmänhet.

Ett gevär är helt ofarligt tills den som håller i det bestämmer sig för att använda det. Laglydiga vapenägare skjuter inte folk, förutom i självförsvar. Kriminella bär vapen för att öka sitt våldskapital, hota och försvara sitt kriminella leverne. I de allra flesta fall är det någon som har ett vapen olagligt som står för konfrontation, skjutningar och våld, både i USA och Sverige. Resonemanget att avväpna laglydiga för att icke laglydiga ska slippa bli provocerade så de inte tar till våld tycker jag därför är skevt. Dock håller jag med om att det är något som är fel med USAs vapenhantering. Jag är inte helt säker men jag tror att vi har fler lagliga vapen (per capita) i Sverige och trots det är vi långt ifrån mängden händelser (per capita) som du nämner.

Grosskreutz sköt förmodligen en hel del skott under kvällen. Han hade en Glock med förlängt magasin. Alltså plats för 17-33 patroner beroende på typ av mag. När pistolen beslagtogs var det 9 skott i magasinet+patronen i loppet. Mig veterligen sköt han aldrig i närheten av Kyle men jag kan ha missat det. Han vittnade dock att han drog pistolen innan han närmade sig Kyle för han tänkte stoppa honom och att Kyle inte sköt honom förrän han riktade pistolen mot honom. GK har efter eget vittnesmål inte rätt till självförsvar i lagens mening. Han springer fram till Kyle och riktar vapnet mot honom. Enligt Wisconsins självförsvarslagar får du inte provocera (rikta pistolen) och du ska i första hand fly konfrontationen (inte springa fram och initiera den).

Summa summarum Kyle och andra civilister som honom var där av goda anledningar. Betydande delar av demonstranterna var där av onda anledningar. Det som krävs för att onskan ska segra är att de goda inte ställer sig upp och säger ifrån.

Bra sammanfattning.

Vill lägga till medias skuld till att vänstermobben triggats igång till att bränna och plundra städer. Hade man rapporterat om Blake på ett någorlunda objektivt sätt, hade förmodligen upploppen varit mindre omfattande, kanske t o m stannat vid demonstrationer. Nu har media istället valt att se den till stora delar kriminella pöbelns vandalism som drabbar helt oskyldiga, som närmast ädla och berättigade handlingar.

På samma sätt är medias skuld glasklar vad gäller de kravaller och den vandalisering som är förväntad efter en friande dom. Media har hetsat mot Rittenhouse under ett drygt år. Infallsvinkeln har varit att man utmålat killen som terrorist som drar iväg tungt beväpnad över statsgränsen till en stad där han inte har att göra, och sprayar med ett automatvapen urskillningslöst sköna BLM-demonstranter. Att han därtill är Trumpanhängare gör att hans människovärde är lägre för många demokrater, en sk "deplorable".

Finns små tecken på viss tillfriskning inom woke-media. Ana Kasparian/ The Young Turks bad för en vecka sedan om ursäkt för att hon hade missuppfattat händelseförloppet, hon trodde att det var Kyle som varit den aggressiva. Nu ställer hon sig slutligen på Kyles sida, efter att ha följt rättegången:

Citat:
“The evidence, in my opinion, is so overwhelming in support of the self defense argument that Rittenhouse is making that we don’t need the judge to chime in
https://twitter.com/jimmy_dore/status/1461037397441855498
2021-11-18, 12:45
Medlem
KattenLattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RPG-Harry
Att demonstrera för något, inga problem. Att bränna ned en bensinmack jämfört med att mörda någon är såklart stor skillnad moraliskt och lagligt. Här är vi helt överens.

Hade Rosenbaum, Huber, Grosskreutz eller någon av de andra brottslingarna som misshandlade, vandaliserad och brände ned Kenosha inte varit där hade inget av detta heller hänt. Hade staten gjort sitt jobb hade inte detta hänt. Hade Jakob Blake inte våldtagit en minderårig och försökt köra på en polis hade inget av detta hänt. Hade de våldsammaste elementen av Antifa som flögs mellan upplopp av "okänd" finansiär 2020 häktats hade inte detta hänt. Hade Kamala Harris och andra Demokrater inte betalt borgen för de som faktiskt blev häktade hade inte detta hänt. osv. osv.

Visst Kyles handlingar ledde honom till platsen och jag hade inte gjort de val han gjorde. Var han medveten om att det fanns en risk att hamna i en farlig situation? Ja annars hade han ju tagit med sin väst och "sitt" vapen. Var han ute efter att hamna i en konfrontation? Kanske jag vet inte hur han tänkte, men alla filmer från kvällen och hans vittnesmål pekar enligt mig på att så inte var fallet. Jag uppfattar det som att han ville skydda sitt samhälle från att brinna ned och hjälpa folk i allmänhet.

Ett gevär är helt ofarligt tills den som håller i det bestämmer sig för att använda det. Laglydiga vapenägare skjuter inte folk, förutom i självförsvar. Kriminella bär vapen för att öka sitt våldskapital, hota och försvara sitt kriminella leverne. I de allra flesta fall är det någon som har ett vapen olagligt som står för konfrontation, skjutningar och våld, både i USA och Sverige. Resonemanget att avväpna laglydiga för att icke laglydiga ska slippa bli provocerade så de inte tar till våld tycker jag därför är skevt. Dock håller jag med om att det är något som är fel med USAs vapenhantering. Jag är inte helt säker men jag tror att vi har fler lagliga vapen (per capita) i Sverige och trots det är vi långt ifrån mängden händelser (per capita) som du nämner.

Grosskreutz sköt förmodligen en hel del skott under kvällen. Han hade en Glock med förlängt magasin. Alltså plats för 17-33 patroner beroende på typ av mag. När pistolen beslagtogs var det 9 skott i magasinet+patronen i loppet. Mig veterligen sköt han aldrig i närheten av Kyle men jag kan ha missat det. Han vittnade dock att han drog pistolen innan han närmade sig Kyle för han tänkte stoppa honom och att Kyle inte sköt honom förrän han riktade pistolen mot honom. GK har efter eget vittnesmål inte rätt till självförsvar i lagens mening. Han springer fram till Kyle och riktar vapnet mot honom. Enligt Wisconsins självförsvarslagar får du inte provocera (rikta pistolen) och du ska i första hand fly konfrontationen (inte springa fram och initiera den).

Summa sumarum Kyle och andra civilister som honom var där av goda anledningar. Betydande delar av demonstranterna var där av onda anledningar. Det som krävs för att onskan ska segra är att de goda inte ställer sig upp och säger ifrån.
Mycket bra inlägg.

Det är ändå härligt att läsa den här tråden. Nog för att den hyser sin beskärda del av ondskefulla och/eller sinnessjuka vänstermuppar, men deras vansinnigheter är, i förhållande till mängden sans och reson, till mängden så pass liten att den är någorlunda enkel att förbise.

Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Bra sammanfattning.

Vill lägga till medias skuld till att vänstermobben triggats igång till att bränna och plundra städer. Hade man rapporterat om Blake på ett någorlunda objektivt sätt, hade förmodligen upploppen varit mindre omfattande, kanske t o m stannat vid demonstrationer. Nu har media istället valt att se den till stora delar kriminella pöbelns vandalism som drabbar helt oskyldiga, som närmast ädla och berättigade handlingar.

På samma sätt är medias skuld glasklar vad gäller de kravaller och den vandalisering som är förväntad efter en friande dom. Media har hetsat mot Rittenhouse under ett drygt år. Infallsvinkeln har varit att man utmålat killen som terrorist som drar iväg tungt beväpnad över statsgränsen till en stad där han inte har att göra, och sprayar med ett automatvapen urskillningslöst sköna BLM-demonstranter. Att han därtill är Trumpanhängare gör att hans människovärde är lägre för många demokrater, en sk "deplorable".

Finns små tecken på viss tillfriskning inom woke-media. Ana Kasparian/ The Young Turks bad för en vecka sedan om ursäkt för att hon hade missuppfattat händelseförloppet, hon trodde att det var Kyle som varit den aggressiva. Nu ställer hon sig slutligen på Kyles sida, efter att ha följt rättegången:

https://twitter.com/jimmy_dore/status/1461037397441855498
Jag hyser inget hopp till sådana som Ana Kasparian och Cenk Uygur. Bortser man från deras galna politiska aktivism, som enbart är vad deras "journalistik" handlar om, så tycks de vara precis så mentalt rubbade som deras vapenbröder inom vänstern oftast är.

Som RPG-Harry vidrör, så har vi finansiärer inom både staten, näringsliv och media som står bakom Antifa's framhärdande. Jag brukar inte vara särskilt konspiratoriskt lagd, men jag tror inte en sekund på att år 2020's sommar av "kärlek och tolerans" på något vis var organisk till sitt ursprung. Det vansinne som nödgade dygdiga män som Kyle & Co. att ta till vapen var, tror jag, artificiellt skapat av dem inom Washington, som med lojalt bihang hade att tjäna på det politiska kaos som skapades. Det är en cynisk och mörk tanke, men jag är numera fullständigt bekväm i den.

Människor som Kasparian och Uygur ligger långt ner på den hierarkiska totempålen. De är nyttiga idioter. De verkliga finansiärerna bakom vidriga existenser som Joseph Rosenbaum, Joshua Ziminski, Anthony Huber och Gaige Grosskreutz m.fl. är till sin natur dolda för oss, och visst fan kommer de inom media som faktiskt innehar en hög position på totempålen aldrig att uppenbara för oss vilka de är. De är alla små Walter Durantys.
Senast redigerad av KattenLatten 2021-11-18 kl. 13:02.
2021-11-18, 12:47
Medlem
Jag misstänker att Kyle får ett helvete om han döms, men hans liv blir också ett helvete om han frias. Det stor risk att han dödas eller tar livet av sig inom 5år.
2021-11-18, 12:53
Medlem
KattenLattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag misstänker att Kyle får ett helvete om han döms, men hans liv blir också ett helvete om han frias. Det stor risk att han dödas eller tar livet av sig inom 5år.
Rittenhouse's prospekt för ett sunt liv är definitivt över, ja. Han kommer att behöva beskydd och övervakning för resten av sitt liv.

Det är detta vänstern vill ha. Mobbens tyranni. Det är vad de alltid velat ha.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in