2021-11-18, 04:11
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Vad gäller om man har någon "sammankomst" bokad och betald men vägras tillträde? Jag har en tågbiljett på SJ inbokad där det knappast lär vara färre än 100 pers på tåget. Bara en lax men ändå principiellt viktigt anser jag och ser inget i bokningen som kräver att jag ska vara vaccinerad.
Citera
2021-11-18, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engalunda
Japp, dom som vägrar vaccinera sig kan gott stanna hemma och tänka över sitt beslut. Det är ingen rättighet att vistas ut bland oss ansvarstagande människor, de är ett privilegium.
Och ge mig inte att de är orättvist, gå o ta den lille sprutan bara så kan du leva som oss andra du me.

Jo faktiskt så är det en rättighet att kunna deltaga i samhället när vi nu lever i en demokrati.
Detta beslut är grundlagsvidrigt.
Citera
2021-11-18, 04:22
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Alltså
Man är vaccinerad men trots detta livrädd för covid. Man vill därför inte sitta bredvid ovaccinerade. Alltså tror man att man inte fått ett tillräckligt gott skydd.

Man kan däremot gladeligen sitta bredvid vaccinerade trots att man i stycket ovan bevisligen uttryckt att man inte har ett gott skydd nog av vaccinet. Därmed kan även vaccinerade vara smittade.

Det är så mycket motsägelser så man trillar av stolen. Sen tjabblar man om frihet och att restriktionerna är bara rekommendationer och NU när allt lugnt sig så drar man i 6:ans växel...

Citat:
Ursprungligen postat av LegendenLarsVilks
Förstog att åldringarna i min släkt skulle höra av sig i panik nu efter detta besked.

”Hej, nu ska dom införa vaccinpass och det kommer säkert snart börja gälla på ditt jobb så se till att boka en tid nu”

Nästan så jag vill ta vaccinet i hopp om att få en allvarlig biverkning för det är nog det enda som skulle tysta dom

Vet knappt inte om det är på riktigt denna circus .. bestämde sig alla bara för att trolla varandra, har har gått och blivit troll.
https://www.youtube.com/watch?v=rGC4MK_7Xp8
Avkastad från flygplan för att inte ha en mask.
https://www.youtube.com/watch?v=-XQ-qjXsJlk&list=LLaeLSId159zrxmqqBhaVI7A&index=23&t=3 1s
Ilsken kvinna blir utslängd från flygplan - arg för att grannen är ovaccinerad 😁 vet inte om det är en sketch eller något... "awake" mot "sheep" kass rubrik men..
Citera
2021-11-18, 04:27
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feministerna
Den största terroristen i Sverige är inte du, utan statsministern.
För att han vägrade bryta mot grundlagen och införa total nedstängning av samhället?
Citera
2021-11-18, 04:29
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Vad gäller om man har någon "sammankomst" bokad och betald men vägras tillträde? Jag har en tågbiljett på SJ inbokad där det knappast lär vara färre än 100 pers på tåget. Bara en lax men ändå principiellt viktigt anser jag och ser inget i bokningen som kräver att jag ska vara vaccinerad.
Tåg ingår inte i bestämmelserna.
Citera
2021-11-18, 04:34
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Jo faktiskt så är det en rättighet att kunna deltaga i samhället när vi nu lever i en demokrati.
Inga av dina demokratiska rättigheter hotas av detta.
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Detta beslut är grundlagsvidrigt.
No, but it should be.

De har hittat ett rättshaveristiskt kryphål i lagstiftningen vilket möjliggör för dem att sätta gränser kring deltagarantal, så länge det inte påverkar saker som t ex allmänt valdeltagande, yttrandefrihet, läkarbesök eller allmänna transportmedel.

Efter att ha spenderat en del forumtid med rättshaveristen #realFEZ så har jag dock tvingats se på rättshaverism som en beundransvärd konstform. Om vanliga medborgare kan tillåtas hålla på sådär utan åtgärd så måste vi även tillåta Staten att göra det samma. We can't allow one of them to operate while we forbid another to do the same.
Senast redigerad av Trolltestet 2021-11-18 kl. 04:38.
Citera
2021-11-18, 04:37
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Tåg ingår inte i bestämmelserna.
Tack, finns det någon tydlig lista vad som ingår i bestämmelserna?
Citera
2021-11-18, 04:41
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Tack, finns det någon tydlig lista vad som ingår i bestämmelserna?
Friatider levererar:
Citat:
Vaccinationsbevis ska införas för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar.
https://www.friatider.se/vaccinpass-infors-i-sverige
Citera
2021-11-18, 04:46
Medlem
En fundering.

Det som jag kan läsa mig till är att man kan antingen få sitt vaccinationsbevis via;
* ett pdf-dokument som kan skrivas ut på ett papper
* eller en QR-kod som laddas ner och sparas i ens mobil.

Om det stämmer så måste alla som besöker allmäna sammankomster inomhus med fler än 100 deltagare från den 1:a december även visa id-kort eller pass förutom ett vaccinationsbevis?
Eftersom det går att låna någons vaccinerad persons mobil eller pdf-dokument, och utan id-kort eller pass slinka in på "100 deltagare evenemanget" med någon annans vaccinationsbevis som ovaccinerad.

Stämmer ovanstående?

https://www.mobil.se/nyheter/uppgifter-fhm-vill-infora-covidpass-sa-ordnar-du-lattast-i-mobilen
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2021-11-18 kl. 05:12.
Citera
2021-11-18, 04:47
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Friatider levererar:

https://www.friatider.se/vaccinpass-infors-i-sverige
Tycker fortfarande det är oklart vad som är "allmän sammankomst eller offentlig tillställning". Jag saknar fortfarande en genomtänkt lista och där det framgår vad som gäller för redan bokat och betalt.
Citera
2021-11-18, 04:53
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Tycker fortfarande det är oklart vad som är "allmän sammankomst eller offentlig tillställning".
Där kan jag inte hjälpa dig. För mig är det självklart vad som är "allmän sammankomst eller offentlig tillställning".

Be din LSS-ansvarige om en översättning till Ditt unika neuropsykiatriska språk där. Staten har skyldighet att erbjuda dig en tolk för det.
Citat:
Jag saknar fortfarande en genomtänkt lista och där det framgår vad som gäller för redan bokat och betalt.
Där kan Jag hjälpa dig, förutsatt att du berättar för mig Vad det är du bokat och betalt.
Jag kan säga rakt av om Den aktiviteten omfattas av reglerna eller ej.
Senast redigerad av Trolltestet 2021-11-18 kl. 05:22.
Citera
2021-11-18, 05:18
Medlem
LegendenLarsVilkss avatar
Citat:
En fundering.

Det som jag kan läsa mig till är att man kan antingen få sitt vaccinationsbevis via;
*
* eller en QR-kod som laddas ner och sparas i ens mobil.

Fan vad sjukt ändå, att tvingas gå runt med en QR kod för att få röra sig fritt i samhället

Har tyvärr inget svar på din fråga
Senast redigerad av LegendenLarsVilks 2021-11-18 kl. 05:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in