Citat:
Ursprungligen postat av
FarangDingDong
Kapten i reserven här, flygvapnet, veteran från Cypern. Dock så klart ej längre kvar i rullorna med ålderns rätt. Sextio passerade.
Nu menar jag inte familjetraditioner, som att vi seglar i Saltis osv. Ej heller att man håller på Djurgården i Hockey (självklart). Vad Kalle Dussin och han som med tiden blev tämligen fet vet vi alla.
Ej heller talar jag om lunch på sjökrickans mäss med de officerskamrater som valde flottan, eller att vi självklart alla gått på handels, karro eller teknis.
Allt ovan får ses som allmänbildning.
Nej jag menar något djupare. De svenske har föga brytt sig föga om sådan yta traditionellt. Lappri som Kalle dussin skulle ha sagt.
Jag pekar på det kulturförfall som bakåtsträvandet bland c:a 22% (SD+MP) av befolkningen ansluter sig till. Med en sådan utveckling är nationens förmåga att se framåt och utvecklas hotad.
Poäng till er. Dock Kalle dussin sa: Så mycket pang per peng som möjligt och värjan ljuger icke.
På vår första fältmarsch gick vi från Skövde kaserner till Varnhem. Där fick vi ett föredrag 1982 var detta. Har sedan åkt dit med mina barn och berättat att här ligger Birger Jarl begraven och Magnus Gabriel De La Gardie mfl.
Alltså historia är roligt intressant och allmänbildande.
Detta är icke på modet idag.
Snarare skräp kultur med inget innehåll alls.
Dock får man alltså sådana stofiler som jag snart sextio , försöka med barnbarn.
Det är inte omöjligt alls.
Sådana resmål som ex Varnhem och Torpa stenhus för alltid med sig picnic och annat trevligt.
Vilket gör att de små gärna är på.
Böcker ja av papper är sådant som jag med mina nära kära gärna förmedlar och ger bort, samt
läser för de yngre.
Att veta något om sin närhet alltså geografi kultur och historia med mera är ej heller
något som de flesta har en aning om.
Det finns ju mängder att förkovra sig i.
Som att lyssna på P1.
Alltså ge inte upp.