2021-11-17, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auswanderer
Okej, så om jag förstår dig rätt (???) ska en 3-åring och en normalt funtad 30-åring ha samma rättigheter och skyldigheter i ett samhälle?

Är du verkligen beredd att bite the bullet on that one?? kom igen, du behöver inte göra det.. Dont do it.. noooo
Jag konstaterar att din fråga är felställd. Du hade lika gärna kunnat fråga om tredje kristallsfären har samma gravitation som jorden.
Citera
2021-11-17, 22:42
Medlem
F.Hansens avatar
Ja först och främst måste utomjordiskt liv inträda/uppträda på jorden.
Sen är andra frågan hur intelligent det är.

Och inställning nummer 1 är att bemöta detta/denna som ett direkt hot som vilken annan organism/art gör i kontakt med nya organismer.
Citera
2021-11-17, 22:43
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppruckare
Att förvaltarksap till skillnad från förmyndarskap numera inte tar bort rösträtten visar att rösträtt inte ens i av testerna skevad form erkänns som intelligensbaserad. Och ägande och rörelsefrihet sägs hos barn handhas av förmyndaren, inte saknas som hos ett djur.
Vrf tror du att barn och vuxna har olika rättigheter och skyldigheter i vårt samhälle?
Citera
2021-11-17, 22:45
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Jag konstaterar att din fråga är felställd. Du hade lika gärna kunnat fråga om tredje kristallsfären har samma gravitation som jorden.
Felställd hur?
Citera
2021-11-17, 22:47
Medlem
Citat:
Vrf tror du att barn och vuxna har olika rättigheter och skyldigheter i vårt samhälle?
I alla fall att rösträtten numera finns kvar även hos rena mentala grönsaker visar att det inte handlar om intelligens för rösträttens del.
Citera
2021-11-17, 22:49
Medlem
Citat:
Okej, sant, som du skrev kan jag inte dömas för mord om jag dödar en superintelligent råtta. Men det handlar väl ytterst om att lagen ser som den gör, eller? Vi behöver inte lag som är baserad på intelligens, eftersom vi aldrig sett en råtta som kan prata eller en utomjording, så rimligtvis borde lagen bara gälla just människor. Men den dagen råttor börjar prata, besitta en intelligens på 100 IQ, så är jag ganska övertygad om att de komr få samma rättigheter som oss (kanske inte omgående, men at some point). Eller tror inte du det?
Det tror jag absolut. Dagen en råtta börjar prata skulle det startas mängder med etiska och juridiska råd. Det skulle dock krävas mer än att de kunde kommunicera smått via tecken eller knappar med en skötare som gorilla Koko. Men om de pratade flytande engelska skulle det bli hus i helvete.

Det närmaste realistiska vi har är väl utomjordingar eller Artificiell Intelligens.
AI är en kul debatt. Jag tror det kan va ganska lätt att se en dator som icke-liv upp till en viss punkt där de blir fööör mänskliga för att man ska kunna stå emot, typ om det uppdagas att en uppskattad person som Tom Hanks visar sig va en dator - då skulle det vara svårt att se den som "bara en dator"
Citera
2021-11-17, 22:50
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
I alla fall att rösträtten numera finns kvar även hos rena mentala grönsaker visar att det inte handlar om intelligens för rösträttens del.
Okej, men andra aspekter då? Som att ingå avtal, äga ett hus, eller köra bil? Vrf får inte 5-åringar göra detta?
Är genuint intresserad, kanske missat nåt i min analys..
Citera
2021-11-17, 22:50
Medlem
Citat:
Felställd hur?
Du utgår felaktigt från att normalfördelningsfixerade tester skulle mäta verklig intelligens och missar exemplet att till och med vegetativa numera har rösträtt. Samt svarar inte ens på om företagsstyrelseledamöternas rättigheter ska inskränkas av intelligensbristskäl.
Citera
2021-11-17, 22:54
Medlem
Citat:
Okej, men andra aspekter då? Som att ingå avtal, äga ett hus, eller köra bil? Vrf får inte 5-åringar göra detta?
Är genuint intresserad, kanske missat nåt i min analys..
Officiellt sägs barn kunna äga och stå på avtal men att det handhas av förmyndaren, lagen säger att förmyndarens förmögenhet ska skiljas från barnets. Lagen säger inte att en djurägares förmögenhet ska skiljas från djurets. Och köra bil får man ändå inte göra utan körkort.
Citera
2021-11-17, 22:54
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Du utgår felaktigt från att normalfördelningsfixerade tester skulle mäta verklig intelligens och missar exemplet att till och med vegetativa numera har rösträtt. Samt svarar inte ens på om företagsstyrelseledamöternas rättigheter ska inskränkas av intelligensbristskäl.
Alltså när jag skriver intelligens menar jag inte "IQ-tester", utan syftar på våra mentala kapaciteter. Jag behöver inget IQ-test för att dra slutsatsen att barn, generellt sett, besitter en inte lika fullt utvecklad mental kapacitet som en vuxen. rimligt??
Citera
2021-11-17, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Det tror jag absolut. Dagen en råtta börjar prata skulle det startas mängder med etiska och juridiska råd. Det skulle dock krävas mer än att de kunde kommunicera smått via tecken eller knappar med en skötare som gorilla Koko. Men om de pratade flytande engelska skulle det bli hus i helvete.

Det närmaste realistiska vi har är väl utomjordingar eller Artificiell Intelligens.
AI är en kul debatt. Jag tror det kan va ganska lätt att se en dator som icke-liv upp till en viss punkt där de blir fööör mänskliga för att man ska kunna stå emot, typ om det uppdagas att en uppskattad person som Tom Hanks visar sig va en dator - då skulle det vara svårt att se den som "bara en dator"
Etikerna demoniserar hela tanken att intelligens och kommunikation skulle ha betydelse.
Citera
2021-11-17, 22:58
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Officiellt sägs barn kunna äga och stå på avtal men att det handhas av förmyndaren, lagen säger att förmyndarens förmögenhet ska skiljas från barnets. Lagen säger inte att en djurägares förmögenhet ska skiljas från djurets. Och köra bil får man ändå inte göra utan körkort.
Att barn inte kan efter sin egen vilja ingå avtal, utan sin förmyndares godkännande, det stämmer. Men varför ser lagen ut så? Vrf kan inte barnet göra det beslutet själv?
Varför tror du att man satt åldersgränsen vid 18 år för att ta körkort?

som sagt genuint intresserad av ditt svar här..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in