Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Inte speciellt, brett uteslutande i alla fall. Bara för evenemang med över 100 personen. Butiker, köpcentrun/gallerior och restauranger är inte ens med.
Men dagens meddelade smittskyddsåtgärder kommer nog inte att minska smittspridningen speciell. Däremot har de andra nyttiga effekter:
Testning av även dubbelvaccinerade:
Det blir lättare att hålla koll på hur mycket och hur snabbt hybridimmuniteten växer hos befolkningen.
Covidbeviset:
De som ej haft en SARS-COV2 infektion och är ovaccinerade, får en liten motiverad begränsning. Viket kan motivera dem till att caccinera sig.
De som har en genomgången SARS-COV2 infektion får lite till motivation att också vaccinera sig. Vilket är bra, då det ökar andelen med hybridimmunitet i befolkningen.
Generellt milda svenska åtgärder. Men oavsett om de kommer att kunna minska smittspridningen eller ej, så är de, som vanligt, senfärdiga, med tanke på att FHM:s myndighetens modulering visar på en smittopp i mitten av december.
Testning av dubbelvaccinerade är bra, där håller jag med dig.
Motivation för de som inte vaccinerat sig tycker jag är på gränsen, som du säkert förstod av det jag skrev tidigare. Blir mest en tvingande åtgärd när det införs på det här viset. Dessutom ska det ju inte vara farligt för vaccinerade? Om man tillhör en riskgrupp vill man väl ändå inte riskera att bli smittad av en annan deltagare i evenemang som också är vaccinerad? Det skulle inte jag vilja i alla fall, men då tillhör jag gruppen som använde handsprit redan innan pandemin.
Helt absurt att till exempel utestänga en omyndig 16-åring som har haft covid när favoritbasketlaget spelar match på hemmaplan. Mer indirekt tvingande kan det väl inte bli? Då är det också manipulation av personer som fortfarande är barn, särskilt om alla kompisarna ska gå. Ganska cyniskt uträknat tycker jag.