2021-11-17, 18:27
Medlem
Ja det får man säga. Synd man inte har samma timing och förmåga vid trading.
Jag har dock ifrågasatt detta uttalanden sedan dag 1 det blev känt att detta var munväder. Blev också kritiserad, och man försökte hitta alla möjliga finurliga sätt att motivera att det är helt ok av en VD att hävda man "sålt" för nästan en miljard trots att man inte omsatt mer än 40MSEK, och där vinsten sannolikt är mindre än hälften. Därför lämnade jag även Facebooks Aegir-forum, som dock håller bra ton, men hopplöst naiva. Man klagar på SVT, som ifrågasätter det alla normala aktieägare bör göra och det med kraft!

Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Ja, fin timing av dig. Det var ju bra att SVT väntade till stängning i alla fall så att några fler hann ut som ville ut. Jag hoppas att Aktiepionjär är kvar i Aegir, blytungt. Han var inne på placera och skrev idag, och försökte få det till att inget nytt framkommit och att allt var bra samt hänvisade till sin twitter. "Ordrarna är verifierade" var bl a hans ord, när rubriken på PM läser "förändrade leveransvolymer." Avskum

”Aegirbio följer alla tillämpliga lagar och regler.”

Det är tur att Ingvarsson svarar i presens, med tanke på senaste PM de släppt så har de kanske börjat se om sitt eget hus inför kommande rättegångar.

https://news.cision.com/se/aegirbio/r/forandring-av-leveransvolymer-och-leveranstidpunkter,c3455565
Citera
2021-11-17, 18:28
Medlem
För all del. Diskussioner är bästa lösningen att komma framåt, givet det är konstruktivt och förs med respekt för motparten. Strutsmentalitet är inte en framkomlig väg.

Citat:
Ursprungligen postat av strudelborg
Charlie och Maxatdunder, tack för att ni är med och håller diskussionen nyanserad. Starkt.
Citera
2021-11-17, 18:34
Medlem
Även om rubrikerna är självklara framkommer ibland ny info i svts artiklar. T ex detta i slutet.

” I somras förkastades också Aegirbios covidtest i en stor upphandling som gjordes för Sveriges kommuner och regioner av upphandlingsbolaget Adda. Enligt Adda klarade man inte ett krav som gällde oberoende och allmänt tillförlitliga utvärderingar med minst 1000 individer.
När SVT frågar hur Aegirbio ser på den missade motgången, och varför man inte heller berättat om den i ett pressmeddelande, så svarar tillförordnade vd:n Patrik Elfwing att ”Det var ingen stor händelse. Enbart 3 av cirka 30 anbudsgivare, fick ett avtal”.
Det totala behovet bedömdes i upphandlingen uppgå till 200 miljoner tester”

”Aegirbios vd har sagt att att ersättningen till Nowmed varit borträknad från de mångmiljonintäkter som beskrivits i Aegirbios positiva pressmeddelanden – att de 900 miljonerna skulle gå till Aegirbio och att Nowmeds kommission ”läggs på toppen”.

Men när SVT de gångna veckorna frågat tillförordnade vd:n Patrik Elfwing har han inte velat bekräfta beskrivningen. ”Det gemensamma ordervärdet är 900 miljoner såsom tidigare kommunicerats. Fördelningen av intäkterna kan vi inte kommentera.”

Sammanfattning i slutet:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/aegirbio-backar-fran-mangmiljonleveranser-kommer-inte-att-infrias-under-aret
Senast redigerad av strudelborg 2021-11-17 kl. 18:39.
Citera
2021-11-17, 18:39
Medlem
Det är jävligt provocerande att få se en del av sitt kapital utraderat, och hela tiden få klarhet via SVT/media från ledningen. Alla dessa frågor är något ägarna ska informeras om och själva få ta ställning till, det ska inte behövas tvingas fram under lupp via journalister. Snart får Aegirbio sätta SVT som kontakt på deras IR-avdelning.

Citat:
Även om rubrikerna är självklara framkommer ny info i svts artiklar. T ex detta.

” I somras förkastades också Aegirbios covidtest i en stor upphandling som gjordes för Sveriges kommuner och regioner av upphandlingsbolaget Adda. Enligt Adda klarade man inte ett krav som gällde oberoende och allmänt tillförlitliga utvärderingar med minst 1000 individer.
När SVT frågar hur Aegirbio ser på den missade motgången, och varför man inte heller berättat om den i ett pressmeddelande, så svarar tillförordnade vd:n Patrik Elfwing att ”Det var ingen stor händelse. Enbart 3 av cirka 30 anbudsgivare, fick ett avtal”.
Det totala behovet bedömdes i upphandlingen uppgå till 200 miljoner tester”

”Aegirbios vd har sagt att att ersättningen till Nowmed varit borträknad från de mångmiljonintäkter som beskrivits i Aegirbios positiva pressmeddelanden – att de 900 miljonerna skulle gå till Aegirbio och att Nowmeds kommission ”läggs på toppen”.

Men när SVT de gångna veckorna frågat tillförordnade vd:n Patrik Elfwing har han inte velat bekräfta beskrivningen. ”Det gemensamma ordervärdet är 900 miljoner såsom tidigare kommunicerats. Fördelningen av intäkterna kan vi inte kommentera.”

Sammanfattning i slutet:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/aegirbio-backar-fran-mangmiljonleveranser-kommer-inte-att-infrias-under-aret
Citera
2021-11-17, 18:42
Medlem
”På JP World Medicals sajt visas en bild på en modern byggnad i Bangkok som pryds av en stor skylt med bolagets namn. En bildsökning visar dock att bilden är manipulerad och att det står någonting helt annat på skylten.

Däremot stämmer det att JP har hyrt en lokal i byggnaden. Jacky Ong själv hittar vi i ett annat kontor några kilometer bort som tillhör hans moderbolag Jacky Business Network Global”

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/han-ar-affarsmannen-bakom-aegirbios-miljonaffarer-i-asien
Citera
2021-11-17, 19:00
Medlem
” Kan man uttrycka det så enkelt som att om jag bara vet att jag får in 40 miljoner så får jag inte påstå att jag sålt för 900 miljoner?

– Nej det får man inte göra.”

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/miljardintakter-krympte-till-en-brakdel-borsraketens-gladjebesked-kan-ha-brutit-mot-lagen

Detta fattar ju en apa. Då har vi i alöa fall en professor som säger det jag sagt i den här tråden i flera veckor så slipper vi fortsätta älta det.

men jag undrar om den där signaturen på Placera som skrivit flera A4 om företagsekonomi och bokföring till Aegirs försvar kommer fortsätta med det.
Citera
2021-11-17, 19:13
Medlem
Dom fattar inte det i varken placeras forum eller på Facebooks privata forum.

Citat:
” Kan man uttrycka det så enkelt som att om jag bara vet att jag får in 40 miljoner så får jag inte påstå att jag sålt för 900 miljoner?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/miljardintakter-krympte-till-en-brakdel-borsraketens-gladjebesked-kan-ha-brutit-mot-lagen

Detta fattar ju en apa. Då har vi i alöa fall en professor som säger det jag sagt i den här tråden i flera veckor så slipper vi fortsätta älta det.

men jag undrar om den där signaturen på Placera som skrivit flera A4 om företagsekonomi och bokföring till Aegirs försvar kommer fortsätta med det.
Citera
2021-11-17, 19:19
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:

Om du menar Majkki så skrev han senast 18:12, fortsatt positiva tongångar där. Aegir gör allt rätt, det är så korkat att jag måste klistra in det:

”Vattentäta” kvarstod
Aegirbios tillförodnade vd Patrik Elfwing förklarade i förra veckan för SVT att det handlade om ”stora och komplexa affärsupplägg med att stort antal detaljer och villkor”. När SVT frågade om bedömningen kvarstod att kontrakten var ”vattentäta” så svarade Elfwing: ”Tills inget tyder på motsatsen kvarstår bedömningen.”

Precis så tolkar jag även PM. Säger dom inte motsatsen så kvarstår tidigare kommuniceringar.

Interikan
Berätta gärna om faktan som framgår. Det var ju bara positiva besked från tf VD. Sen att SVT spinner på gammal skåpmat som dessutom rensats är ju typisk dagens journalistik.
Citera
2021-11-17, 20:17
Medlem
Det enda som är vattentätt är ledningens bullshit. Hur kan orders vara så komplexa att de inte ens går att förklara, det är något jag aldrig hört talas om förut och är ytterligare en röd flagga.

Folk i diverse forum är mer upprörda över SVT's formuleringar, än ledningens upprepade formuleringar som varit felaktiga och ett förskönande av verkligheten vilket medfört en ekonomisk katastrof för folk som ej investerade väldigt tidigt. Men även dessa kommer även att gå back om denna inkompetens och aktieägar-fobi från ledningen fortsätter.

Citat:
Om du menar Majkki så skrev han senast 18:12, fortsatt positiva tongångar där. Aegir gör allt rätt, det är så korkat att jag måste klistra in det:

”Vattentäta” kvarstod
Aegirbios tillförodnade vd Patrik Elfwing förklarade i förra veckan för SVT att det handlade om ”stora och komplexa affärsupplägg med att stort antal detaljer och villkor”. När SVT frågade om bedömningen kvarstod att kontrakten var ”vattentäta” så svarade Elfwing: ”Tills inget tyder på motsatsen kvarstår bedömningen.”

Precis så tolkar jag även PM. Säger dom inte motsatsen så kvarstår tidigare kommuniceringar.

Interikan
Berätta gärna om faktan som framgår. Det var ju bara positiva besked från tf VD. Sen att SVT spinner på gammal skåpmat som dessutom rensats är ju typisk dagens journalistik.
Citera
2021-11-17, 20:40
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charlie80
Det enda som är vattentätt är ledningens bullshit. Hur kan orders vara så komplexa att de inte ens går att förklara, det är något jag aldrig hört talas om förut och är ytterligare en röd flagga.

Folk i diverse forum är mer upprörda över SVT's formuleringar, än ledningens upprepade formuleringar som varit felaktiga och ett förskönande av verkligheten vilket medfört en ekonomisk katastrof för folk som ej investerade väldigt tidigt. Men även dessa kommer även att gå back om denna inkompetens och aktieägar-fobi från ledningen fortsätter.

Ja, det som varit genomgående på slutet är att PM har alldeles för stort tolkningsutrymme. När människor är osäkra så ser en vettig bolagsledning till att ha texter som inte kan betyda mer än en sak. När de gör som Aegirs ledning då håller de som förlorat pengar i det lilla halmstrået. Med tanke på hur kort de senaste PM:et var så borde allt vara glasklart efter man läst det.

Personligen så tycker jag att det borde bli något räfst och rättarting av det här. Jag gjorde en anmälan till FI den 18/10 där jag framförde i princip samma saker som jag skrivit upprepade gånger och att de har ett ansvar att skydda småsparare genom att utreda oklarheterna. Men det är väl lättare att ge sig på enpetare.
Citera
2021-11-17, 20:51
Medlem
Citat:
Jag gjorde en anmälan till FI den 18/10 där jag framförde i princip samma saker som jag skrivit upprepade gånger och att de har ett ansvar att skydda småsparare genom att utreda oklarheterna. Men det är väl lättare att ge sig på enpetare.

Enligt ngn på placera ska det ”ligga en anmälan hos FI om SVT för marknadsmissbruk mot Aegir” så de får nog ett fint jobb att sortera bland småspararidioternas svärm av skräp.
Citera
2021-11-17, 20:52
Medlem
Hoppas Fi utreder enligt din anmälan.
Detta som nu sker är dock ganska karaktäristiskt för just bolag på småbolagslistorna, tyvärr, därav den skyhöga risken. Samtliga är förhoppningsbolag, trots intäkter anser jag.

Det stör mig nästan mer ä rhur människor, som dessutom ligger flera årslöner back till följd av den vilseledande kommunikationen, ändå väljer att rikta vreden mot media som endast indirekt lyckats förmedla den information som ledningen borde ha informerat om.

Till mitt eget försvar så investerade jag i tron att informationen som förmedlades var korrekt, så jag ansåg inte mot bakgrund av detta (då) att jag köpte "luft". Men man är ju inte synsk. Dock borde jag ha varit mer kritisk när det börjades diskuteras kring denna Jacky Ong och hela temat med just orders från asien, som ju inte utmärkt sig som den mest "vattentäta" regionen när det gäller denna typen av affärer.

En liten tröst i sammanhanget även om man inte ska önska andra olycka är ju trots allt att tillförordnad VD köpte 2000 aktier till kurs 264 kr tror jag. Han ligger nu ca. 450 000kr back på det köpet. Kanske kan motivera honom att göra sitt jobb, även om det är att hoppas på för mkt.

Citat:
Ja, det som varit genomgående på slutet är att PM har alldeles för stort tolkningsutrymme. När människor är osäkra så ser en vettig bolagsledning till att ha texter som inte kan betyda mer än en sak. När de gör som Aegirs ledning då håller de som förlorat pengar i det lilla halmstrået. Med tanke på hur kort de senaste PM:et var så borde allt vara glasklart efter man läst det.

Personligen så tycker jag att det borde bli något räfst och rättarting av det här. Jag gjorde en anmälan till FI den 18/10 där jag framförde i princip samma saker som jag skrivit upprepade gånger och att de har ett ansvar att skydda småsparare genom att utreda oklarheterna. Men det är väl lättare att ge sig på enpetare.
Senast redigerad av charlie80 2021-11-17 kl. 20:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in