2021-11-17, 18:28
Medlem
Artikel i SVD Publicerad 17 nov 17:29:

”Polisen om Einármordet: ”Har en tydlig hypotes”

”Snart har en månad gått sedan mordet på rapparen Nils Einar Grönberg. Nu säger polisen att utredningen fått en tydlig riktning. 300 förhör har hållits.
– Utredarna har en tydlig hypotes som man försöker stärka, säger Ola Österling vid Stockholmspolisen.”
Citera
2021-11-17, 18:32
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Artikel i SVD Publicerad 17 nov 17:29:

”Polisen om Einármordet: ”Har en tydlig hypotes”

”Snart har en månad gått sedan mordet på rapparen Nils Einar Grönberg. Nu säger polisen att utredningen fått en tydlig riktning. 300 förhör har hållits.
– Utredarna har en tydlig hypotes som man försöker stärka, säger Ola Österling vid Stockholmspolisen.”
Väldigt svagt uttalande från Polisen.
Att dom har en tydlig riktning är jag skeptisk till, men man kan ju hoppas.

Återigen, allt handlar nu om prestige för Polisen, så att dom gör det där uttalandet förvånar mig inte.
Citera
2021-11-17, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Väldigt svagt uttalande från Polisen.
Att dom har en tydlig riktning är jag skeptisk till, men man kan ju hoppas.

Återigen, allt handlar nu om prestige för Polisen, så att dom gör det där uttalandet förvånar mig inte.

Ja, det brukar inte bli så mkt tydligare när polisens presstalespersoner uttalar sig. I artikeln säger man vidare utredningen fått en tydlig ”kompasskurs” och att man arbetar för att ”stärka den linjen”. Polisen förnekar att det finns ett huvudspår men säger att ”förhören har gett utredarna väldigt god information och de har fått en tydlig bild av vad som hänt före och under brottstillfället.”
Citera
2021-11-17, 18:42
Medlem
Citat:
😊Bland marginaliserade gossar som tidigt visat antisociala, normbrytande och asociala beteenden som gängkriminella är lojaliteten nog högst mot ”snabba cash”.

Ja du har nog helt rätt tyvärr...
Citera
2021-11-17, 18:50
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ja, det brukar inte bli så mkt tydligare när polisens presstalespersoner uttalar sig. I artikeln säger man vidare utredningen fått en tydlig ”kompasskurs” och att man arbetar för att ”stärka den linjen”. Polisen förnekar att det finns ett huvudspår men säger att ”förhören har gett utredarna väldigt god information och de har fått en tydlig bild av vad som hänt före och under brottstillfället.”
Precis. Mycket snack, lite verkstad.
Det har gått en månad utan en misstänkt utpekad, så deras "kompasskurs" har uppenbarligen inte givit någon effekt hittills.

Återstår att se hur det uvecklar sig.
Citera
2021-11-17, 19:18
Medlem
Citat:
Det har gått en månad utan en misstänkt utpekad, så deras "kompasskurs" har uppenbarligen inte givit någon effekt hittills.

Fast det är ju inte så att polisen går ut med information om misstänkta gärningsmän. Vore ju otroligt korkat att lägga korten på bordet liksom. Omöjligt för oss att veta exakt vad de har att gå på. De skulle mycket väl kunna ha någon utpekad som misstänkt. Nog för att det har gått en månad, så jag förstår vad du menar ändå, men de skulle ju kunna vara fåordiga med mening.

Återstår att se helt enkelt, som du säger.
Citera
2021-11-17, 19:19
Bannlyst
Citat:

vet inte om det beror på inkompetens eller bristande lagstiftningen alternativt både och, men dem är extremt dåliga på att komma någon vart uppenbarligen.
Citera
2021-11-17, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabsydusy
Tror ni att bilden i andra tråden om mordet på vad som sägs vara Einar efter mordet är äkta eller är det någon annan? Ser delvis ut som Einar men håret ser mer orange aktigt ut och ena ögat igensvullet. Vet inte om det blir så när man blir skjuten förvisso men ser snarare mer ut som att detta är någon som blivit misshandlad till död.

Det är definitivt inte Nisse på den bilden..
Citera
2021-11-17, 19:41
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappasKebab
Fast det är ju inte så att polisen går ut med information om misstänkta gärningsmän. Vore ju otroligt korkat att lägga korten på bordet liksom. Omöjligt för oss att veta exakt vad de har att gå på. De skulle mycket väl kunna ha någon utpekad som misstänkt. Nog för att det har gått en månad, så jag förstår vad du menar ändå, men de skulle ju kunna vara fåordiga med mening.

Återstår att se helt enkelt, som du säger.
Absolut, du har rätt. Det var jag som formulerade mig fel, att dom kan dom ha pekat ut en/flera misstänkt under utredningen är inte alls omöjligt, men det är oroväckande att dom hittills inte häktat någon.

Adel - Har gått helt under radarn, så kan inte uttala mig om hans delaktighet i polisutredningen

Dumlee - Habbtorsken har levt high chaparral sedan Einar blev mördad. Han har i princip hela tiden varit utomlands. Spanare på plats? Tveksamt.

Jag säger inte att någon av dessa två är skyldiga, men man är naiv om man utesluter dom helt ur utredningen. Särskilt med tanke på Dumlee's tidigare bakgrund.

Senast redigerad av Fricky 2021-11-17 kl. 19:54.
Citera
2021-11-17, 19:55
Medlem
beckos avatar
Citat:
Utgår man från statistiken så är ju oddsen låga att Polisen lyckas få någon åtalad med tanke på hur få gängrelaterade mord som leder till en fällande dom.
Nu gäller det dock förmodligen årets mest uppmärksamade mord, så visst känner sig säkert Polisen pressade att hitta en GM, levande eller död.
Mycket handlar nu om prestige för Polisen. Om detta påverkar oddsen att utredningen leder till en fällande dom låter jag vara osagt.
Gällande husrannsakan och kontroll av krutstänk så krävs det inte mycket för att en åklagare ska ge klartecken till Polisen. Särskilt inte mot Adel och Dumlee som har en bakgrund utav att vara tungt kriminella.
Nej, du hade nog fel och jag hade rätt. Jag tolkar citatet som att mordet är löst. Väntat om man tar hänsyn till fakta och lägger pussel, och inte bara tittar på en rolig och trevlig GW-oddstabell.
Men dom kanske bara säger så för att det är tvärt om, i hopp om att någon ska få panik.
Citera
2021-11-17, 20:04
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av becko
Nej, du hade nog fel och jag hade rätt. Jag tolkar citatet som att mordet är löst. Väntat om man tar hänsyn till fakta och lägger pussel, och inte bara tittar på en rolig och trevlig GW-oddstabell.
Men dom kanske bara säger så för att det är tvärt om, i hopp om att någon ska få panik.
Jag håller fast vid min åsikt om att oddsen är låga att detta fall kommer lösas, lika så med alla andra ouppklarade gängrelaterade mord.

"Trevlig GW-oddstabell?" Tror du att det är GW som har lagt fram statistiken om hur många gängrelaterade mord som är olösta?

Bara för att det är nyhetstorka så behöver man inte citera inlägg flera dagar bakåt i tråden, ett tips bara.

Senast redigerad av Fricky 2021-11-17 kl. 20:07.
Citera
2021-11-17, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av broncovich
Det är definitivt inte Nisse på den bilden..

Hur vet du det ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in