2021-11-17, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UngCyniker
Över 90% av Irland är vaccinerade. Varför har de inte "stoppat en sjukdom" än?
Gibraltar har väl nära 100% och Julen är inställd.
Citera
Medlem
Hirugataris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder

Handlar inte om diskriminering eller "rashat", handlar bara om att stoppa en sjukdom.

Nej, det handlar inte bara om att "stoppa en sjukdom". Man överdriver dödligheten och för att begränsa människors rörelse så mycket man kan. Det handlar om kontroll. Covid19 är den största power grab:en i modern historia. Aldrig någonsin har stater begränsat människors frihet enhetligt samtidigt som nu.

Sedan har vi er idioter som tycker det är fullt normalt, har ett leende medan staten sätter kedjor kring era handleder. Godtrogen idiot, eller "useful idiot" som den käre Bezmenov hade sagt.
Citera
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Falsk analogi. Våldsbrottslighet smittar inte.

Det skapar likväl stora skadeverkningar som är negativt för samhället. Varför utsätta kvinnor och barn för fara? Är du inte solidarisk?
Citera
Avslutad
Citat:
Problemet är att ovaccinerade blir smittade och sjuka i betydligt större utsträckning än vaccinerade. Därför bidrar de till smittspridningen. Att vaccinera sig är frivilligt och gratis. Om någon väljer att avstå från det är det inte orimligt att begränsa deras möjligheter att sprida smittan till andra.

Nej, vaccinet har bara 20% skydd efter 6 månader, och snart därefter 0%. Inga T-celler heller, så något skydd mot allvarlig sjukdom finns inte kvar. De som smittas får flerårig immunitet som är mycket stark. Det är med andra ord inte ett problem att folk smittas, för sedan kan de inte bli sjuka igen. Vi har ett par-tre miljoner som haft sjukdomen så vi är god bit på väg, därför är smittspridningen så låg.

Citat:
Mera trams. Det som är riktigt upprörande är tvärtom att Sverige avstod från effektiva åtgärder som reseförbud, obligatorisk testning och munskydd i inledningsskedet, vilket gjorde att många fler dog i Sverige än i de andra nordiska länderna.

Vi har lägst smittspridning.
Citera
2021-11-17, 17:21
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Det var bara ett uttryckssätt. Någon form av straff bör utdelas till antivaxare eftersom de vägrar att rätta sig i ledet och medvetet utsätter samhället för livsfarlig smittspridning. Värsta av allt är ändå deras brist på tilltro till staten och Tegnell! Så en upptryckt kanyl med dundervaccin i rektum kanske vore en lämplig markering till alla som trilskas. Lite symboliskt också.

Jag säger som gamle G.W Bush. "Ni är antingen med oss eller emot oss."
Tegnell sade att sportlovsfirande från Österrike förra året inte spred smittan. Det var fel.
Han sade att vi inte behövde stänga ålderdomshemmen eller testa personalen. Det var fel.
Han sade att flockimmuniteten räddar oss. Det var fel.
Han sade att vaccination förhindrar smittspridning. Det var fel.
Nu säger han att ovaccinerade sprider smittan. Det är fel. Det är sjuka som sprider, oavsett om de är vaccinerade eller ej.
Tilltro är något man förtjänar. Det har inte Tegnell gjort.
Glöm inte att det var han som köpte 18 miljoner doser Pandemrix och gav hundratals ungdomar narkolepsi.
Svininfluensan är fortfarande kvar, trots vaccinationerna den gången, ska vi vaccinera oss mot den också?
Och ska vi lita på Tegnell efter detta?
Inte jag.
Citera
Medlem
Hirugataris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbakiosk
Ok, förstår inte riktigt vad det spelar för roll eller vad den frågan har med min fråga att göra

Jo, förstår att det är svårt att förstå för en person som inte ens kan punktera korrekt.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Dra inte in "jazister och nudar" i det här!

Handlar inte om diskriminering eller "rashat", handlar bara om att stoppa en sjukdom.
Finns en massa "tvång" redan, exempelvis om att det är tvång på att ha körkort för att köra bil med mera. Har man inget körkort, får man inte köra bil. Har man inget fiskekort för vattendraget man vill fiska i, får man inte fiska. Hoppas att liknelsen går fram.

Alltså, vill du gå på konsert, behöver du "vaccinpass". Inget knepigare än så, och handlar inte om diskriminering, eller att vi skulle gå mot någon ny "hitlerstat" eller "sovjetunion".
Handlar bara om vanligt folkvett.

Dina liknelser suger. En bättre liknelse vore att du får inte köra bil om inte föraren i bilen jämte dig också använder bilbälte. Ungefär så logiskt är ditt jävla vaccinhets.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
En majoritet är vaccinerade i Europa och jag misstänker att i princip ingen av dem tycker att det skulle vara särskilt jobbigt med vaccinpass...

4-årings nivå. Jag tror och hoppas att en majoritet fortfarande förstår principer och värdet av individuella friheter. Jobbigt? Nä, inte fan är det jobbigt rent fysiskt. Men har man inga som helst problem med det rent principiellt, så är man ju livegen. Dessutom är det inte logiskt motiverat heller, då du smittar trots vaccinering. Och är du vaccinerad så ska du ju bara immun ändå. Eller?
Citera
Medlem
PA-Staffans avatar
Citat:
Problemet är att ovaccinerade blir smittade och sjuka i betydligt större utsträckning än vaccinerade. Därför bidrar de till smittspridningen. Att vaccinera sig är frivilligt och gratis. Om någon väljer att avstå från det är det inte orimligt att begränsa deras möjligheter att sprida smittan till andra.

Mera trams. Det som är riktigt upprörande är tvärtom att Sverige avstod från effektiva åtgärder som reseförbud, obligatorisk testning och munskydd i inledningsskedet, vilket gjorde att många fler dog i Sverige än i de andra nordiska länderna.

De kan nog enkelt styra över den "smittan". Den kommer givetvis minska efter införandet av det här e-passet. Snabbt har man lyckats övertyga alla att det VAR de ovaccinerade som var problemet, och vaccinpasset lösningen.

Lysande, Sickan!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Vi får vänta och se...
Några är säkert nitiska medan andra ser möjligheter att tjäna pengar genom att smittsäkra på andra sätt. Som i början på pandemin, när vissa gym stängde medan andra höll öppet som vanligt.
Den som har is i magen struntar i ett par arenabesök och avvaktar utvecklingen.

Citat:
Det jag tycker är så märkligt är varför vaccinförespråkarna visar sådan enorm skadeglädje så fort de tror att ovaccinerade ska komma att begränsas på något sätt. Som om de inte förstår vilket hot mot demokratin sådant här är på flera plan. Det splittrar människor och det är ett hot mot informationsfriheten och människor integritet.

Tycker uppriktigt synd om de som inte förstår helheten ur ett större perspektiv.

Är vacccinerad men kan bara instämma att polariseringen som tydligt syns från många individer inte är gynsam för samhället i den här frågan.
Citera
2021-11-17, 17:22
Medlem
Du har helt rätt i det du skriver, alla ska med!
Nej jag trodde bättre om Sverige.. som ändå är ett land som är bäst på människors rätt till fria val osv. Varför ska de som är vaccinerade vara rädda för ovaccinerade eller se dem som svarta får.. de/ni är ju skyddade?

Vården lär inte belastas så hårt igen, som det var när det var som värst. Nej jag har haft covid 2 gånger men kommer antagligen inte vaccinera mig ändå. Men med full respekt för att vissa blir allvarligt sjuka och att de i riskgrupper givetvis ska vaccinera sig om de vill! Men det ska fortfarande vara individens fria val att vaccinera sig eller inte!

Respektera varandras val vaccinerad eller ej.

Citat:
Ursprungligen postat av climasol
För varje dag blir det allt mer uppenbart att vaccinerna inte fungerar tillfredsställande och att människor drabbas av olika biverkningar, men samtidigt så bara maler maskineriet på som om inget har hänt. Snaran dras åt, alla skall med. Som om det har blivit en rättvisefråga snarare än en medicinsk.
Citera
2021-11-17, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Jag anser att detta är en oroande utveckling, men man kan bara hoppas att detta är tillfälligt. Vad som anses vara "allmän sammankomst" eller liknande kan vara frågan, gränsen på 100 personer är också tämligen låg och det är oroande.

Jag kan inte se logiken och följdriktigheten i alltihop men vad jag förstår så är denna insats som ett verktyg för att skydda de ovaccinerade... har jag fattat rätt?
Amanda Lind formulerade det fint under pressträffen att "vaccinerade ska slippa känna oro att behöva sitta brevid en ovaccinerad". Du kan ju tolka det som du vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in