Citat:
Ursprungligen postat av
Neroxx
I brottstråden är det OfT som in i helvete och bör raderas samt rendera i varning, men i humordelen så finns det ju inte mycket att göra. Att det är osmakligt och fullständigt idiotiskt är en helt annan sak. Även ifall man ogillar trådar/inlägg så har dessa trots allt ett existensberättigande i form av yttrandefriheten.
Man har all rätt att tycka att användare är rena idioter som hävdar och skriver vissa saker. Det gäller som med mycket annat att helt zona bort sånt som man ogillar, det finns inget alternativ om man ska värvna om yttrandefriheten.
Vad menar du med "värna om yttrandefriheten"? Är ju en grundlag. Går inte att värna mer än så. Tror du på riktigt att du och alla "skämtare" värnar om grundlagen genom att värna grovt osmakliga rasistiska skämt, eller vad menar du?
Vad är det för hemskt som kommer hända om folk inte fritt får hetsa mot folkgrupp, vilket är precis vad som sker i den tråden? Att grundlagen plötsligt kommer upplösas i tomma intet? Berätta!
Och vadå "finns inte mycket att göra". Jag får säga vad jag vill om samma humortråd enligt samma yttrandefrihet. Jag skulle säga att snacket om OT i tråden - dvs om man kritiserar tråden - snarare är en inskränkning i min yttrandefrihet. Om folk i tråden tar sig rätt att skriva vad fan som helst om två barn som utsatts för ett fruktansvärt brott, då har jag lika mycket rätt att uttrycka min avsky mot den sortens beteende.
Eller tycker du att yttrandefriheten bara är till för sjuka rassar?