2021-11-16, 16:41
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Vilket jävla skitsnack. Du hittar bara på. Man behöver T-celler som stimulerar B-celler till att producera antikroppar. Hjälpar T-celler. Ni har ju inga mördar-T-celler, så frågan är vad ni har. Troligtvis inget.

Men små mängder T-celler produceras snabbt. Problemet är att man behöver väldigt många väldigt fort. Du förstår inte problematiken.
Citera
2021-11-16, 16:54
Medlem
Hmmm:

https://sciencedirect.com/science/article/pii/S0168170221001738
Adenoviral Vector DNA- and SARS-CoV-2 mRNA-Based Covid-19 Vaccines: Possible Integration into the Human Genome - Are Adenoviral Genes Expressed in Vector-based Vaccines?
Citera
2021-11-16, 17:58
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Sverige har klarat pandemin sämst trots att man är ett av de länder med bäst förutsättningar.
Teori krockar med empiri. Vad ska man tro mest på? Det är frågan. Verkligheten motsvarar inte deras teorier, alltså är de verkligheten det är fel på! Nobelpriset nästa? Vilka dårfinkar.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-11-16 kl. 18:00.
Citera
2021-11-16, 18:09
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jolter
Du kan inte lita på något du läser speciellt inte i dess tider. Man måste dra egna slutsatser av det mesta. Bara en grej som att FHM säger att man inte ska testa sig för covid om man är fullvaxxad säger ju allt. Dom vill ju inte visa för folket att vaccinet är värdelöst och kostat skattebetalarna miljarders av kronor.

Ryssland är ett utmärkt exempel. Så fort ett land inte är i en våg så är det vaccinets förtjänst enligt dig. Som Sverige alltså! Fast vad du inte fattar är att vi har jävligt hög naturlig immunitet för vi var typ enda landet i världen som inte hade en lockdown ? Men de kanske du glömt. Men du vill ju se att de är vaccinets förtjänst såklart. Men kolla på Norge dom har våra vaxx siffror men ändå många fler inlagda hur förklarar du det?

Jag tror att du, och många andra i tråden, kraftigt överskattar den immunitet som svenskarna erhöll genom att inte införa "lockdown". Immunitet erhålls genom infektion. När en infektion sveper genom en befolkning, så leder det till att en andel avlider. Mängden immunitet som har erhållits genom infektion, bör alltså avspegla mängden dödsfall. Eftersom Sverige har haft färre dödsfall, i förhållande till befolkningsmängd, än exempelvis Belgien och Italien, så är det rimligt att anta att svenskarna har mindre immunitet än belgarna och italienarna.

Vissa verkar leva med en föreställning att svenskarna, genom att undvika "lockdown" på något magiskt sätt skulle ha byggt upp immunitet, utan att det skulle ha avspeglats i dödsfallen. Jag tror inte på den sortens överskattning av svenskarnas immunitet.
Citera
2021-11-16, 18:12
Medlem
qwerty-66s avatar
I Augusti förra året blev första vaccinerna godkända efter ca 8 månaders utvecklingstid.

Delta varianten upptäcktes för ett år sedan i Indien men vi har fortfarande inte fått en uppdateringen av vaccinet.

Det har ju gått ca 8 månader sen deltavågen slog till med full kraft i Indien o vi förstod att den skulle ta över helt.

Varför tar det så lång tid för att göra en uppdatering? Tjänar Pfizer mer pengar på ett halvbra vaccin som behöver en boost var 6 månad?
Citera
2021-11-16, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
I Augusti förra året blev första vaccinerna godkända efter ca 8 månaders utvecklingstid.

Delta varianten upptäcktes för ett år sedan i Indien men vi har fortfarande inte fått en uppdateringen av vaccinet.

Det har ju gått ca 8 månader sen deltavågen slog till med full kraft i Indien o vi förstod att den skulle ta över helt.

Varför tar det så lång tid för att göra en uppdatering? Tjänar Pfizer mer pengar på ett halvbra vaccin som behöver en boost var 6 månad?

mRNA-vaccinet ska ju vara lätta att uppdatera men jag tror att de vet att det inte kommer göra någon skillnad. De håller ju på att utveckla ett piller och jag tror att de slopar vaccinen snart. Bara en teori men jag är inte ensam om att tänka så här.
Citera
2021-11-16, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag tror att du, och många andra i tråden, kraftigt överskattar den immunitet som svenskarna erhöll genom att inte införa "lockdown". Immunitet erhålls genom infektion. När en infektion sveper genom en befolkning, så leder det till att en andel avlider. Mängden immunitet som har erhållits genom infektion, bör alltså avspegla mängden dödsfall. Eftersom Sverige har haft färre dödsfall, i förhållande till befolkningsmängd, än exempelvis Belgien och Italien, så är det rimligt att anta att svenskarna har mindre immunitet än belgarna och italienarna.

Vissa verkar leva med en föreställning att svenskarna, genom att undvika "lockdown" på något magiskt sätt skulle ha byggt upp immunitet, utan att det skulle ha avspeglats i dödsfallen. Jag tror inte på den sortens överskattning av svenskarnas immunitet.
Du måste väga in befolkningens hälsa. Jag kan tänka mig att Sveriges befolkning i stort har bättre hälsa än exempelvis USA och UK. Definitivt Italien. Belgien har jag dålig koll på. Orkar inte leta källa nu men den som söker ska finna.
Citera
2021-11-16, 18:20
Medlem
Citat:

Sälja något 3 ggr om året eller 2 gång totalt, till sanna pris.
Det finns iaf inga ekonomiska incitament att skynda på att ta fram ett vaccin som inte är extremt ineffektivt.
Inga andra incitament heller då majoriteten står och skriker att alla ska tvingas medicinera sig med den nuvarande varianten minst 2-3 ggr om året.
Ryktet om att mRNA var enkla att modifiera verkar överdrivet.
Citera
2021-11-16, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
I Gibraltar där hela den vuxna befolkningen är fullvaccinerad så ökar smittan kraftigt och det införs restriktioner. Ytterligare ett bevis på att även fullvaccinerade sprider smittan.
https://www.rt.com/news/540442-gibraltar-cancels-christmas-covid/

Vad är egentligen slutspelsplanen för denna pandemi? Vem stänger man man nu ner samhället för att skydda? Är det fullvaccinerade äldre? Sjukvården? Är säsongsbundna samhällsnedstängningar vad som väntar framöver? Den fullständigt vanvettiga och ologiska demoniseringen som kringgår Covid-19, nu, och under pandemins gång, lär ju vikta besluten åt att faktiskt fortsätta med nedstängningarna.
Citera
2021-11-16, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Vad är egentligen slutspelsplanen för denna pandemi? Vem stänger man man nu ner samhället för att skydda? Är det fullvaccinerade äldre? Sjukvården? Är säsongsbundna samhällsnedstängningar vad som väntar framöver? Den fullständigt vanvettiga och ologiska demoniseringen som kringgår Covid-19, nu, och under pandemins gång, lär ju vikta besluten åt att faktiskt fortsätta med nedstängningarna.

Kommer nog i framtiden bli restriktioner och nedstängningar vinterhalvåret och sen släpper man och öppnar upp sommarhalvåret.
Citera
2021-11-16, 19:39
Medlem
raskenss avatar
Citat:

65% verkningsgrad på nuvarande vaccin mot Delta är inte dåligt med tanke på att gränsen sattes på 50%. Misstänker att man inte vill chansa att sätta in ett modifierat vaccin om nån ny bivarkan skulle uppstå så urholkas nog flrtroendet. Nuvarande vaccin har ju varit otroligt förskonad från biverkningar.

Det är nog myndigheterna som beslutat att köra på nuvarande inte Pfizers men skulle vara intressant veta mer om detta. Pfizers sa tidigt dom kunde ta fram en variant om det skulle behövas.
Citera
2021-11-16, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Grejen är ju den att vaccinerade med mycket stor sannolikhet inte är sjuka jämfört med ovaccinerade.

Din fråga är ungefär som säga om det är bättre att nyktra alkoholpåverkade förare är ute på vägarna, än om berusade nyktra personer är det. Logiken känns inte helt glasklar. Du tror inte vaccin skyddar det minsta trots att de bevisligen gör det, i alla fall några månader efteråt.
Av någon anledning försvann mitt inlägg så provar igen.

Du svarar inte ens på min fråga. Kan du svara på frågan? Är det bättre att sjuka vaccinerade ränner runt i butiker än att friska ovaccinerade gör samma sak?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in