2021-11-16, 17:19
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det har vi ju nyligen gått igenom i tråden. Hur man ser vattnet bilda en horisont en halvmil ut sett från stranden, sen när man går upp i ett torn så ser man plötsligt längre ut innan horisonten uppenbarar sig.

Så skulle det inte bli om vattenytan var platt, utan detta är ett mycket tydligt bevis på att jorden inte är platt.

Det är väl inget konstigt med detta?

Jag tycker du gör ett väldigt stort hopp mellan dina observationer och vad du påstår.
Hur skulle det bli om det var platt enligt dig då?
Citera
2021-11-16, 17:20
Medlem
Hade vart kul o se NASA med hjälp av en av deras hundratals satelliter zooma in nederst av klotet tex en bil som kör upp och ner eller någon som simmar i en swimmingpool upp och ner. Allt i i en livesändning utan avbrott förstås.

Detta skulle göra slut på alla diskussioner om jordens form och vi skulle därmed kunna stänga denna och tusentals andra trådar i ämnet.
Citera
2021-11-16, 17:22
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Ivan
Hade vart kul o se NASA med hjälp av en av deras hundratals satelliter zooma in nederst av klotet tex en bil som kör upp och ner eller någon som simmar i en swimmingpool upp och ner. Allt i i en livesändning utan avbrott förstås.

Detta skulle göra slut på alla diskussioner om jordens form och vi skulle därmed kunna stänga denna och tusentals andra trådar i ämnet.

Nasa är nog inte så särskilt brydda av att det finns en liten skara människor som tror jorden är platt. Detta gäller samtliga nationer som har satelliter med den kapaciteten uppe.
Citera
2021-11-16, 17:27
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Jag tycker du gör ett väldigt stort hopp mellan dina observationer och vad du påstår.
Hur skulle det bli om det var platt enligt dig då?

Du vet definitionen av att en yta är platt? Det är att den är just platt, helt plan, utan böjning.

Finns det ingen (konvex) böjning så uppstår inget som hindrar ljuset strålar. Man skulle inte behöva bygga fyrtornen så höga t ex. Det skulle räcka med att tända en lampa direkt på stranden.
Citera
2021-11-16, 17:29
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Plattjordarna skulle ändå bara vråla om CGI. Dom mest övertygade plattfiskarna kommer inte att låta sig omvändas förrän passagerarrymdfart kommer igång i större skala så att dom själva kan åka upp och se kurvaturen med egna ögon.
Citera
2021-11-16, 17:29
Medlem
Citat:
Nasa är nog inte så särskilt brydda av att det finns en liten skara människor som tror jorden är platt. Detta gäller samtliga nationer som har satelliter med den kapaciteten uppe.

Men det skulle avsluta mångas funderingar så att folk kan gå vidare i livet eller tycker du inte?

Men..men det kanske är viktigare att kolla in ett svart hål biljoner mil bort istället.
Citera
2021-11-16, 17:34
Medlem
Citat:
Du vet definitionen av att en yta är platt? Det är att den är just platt, helt plan, utan böjning.

Finns det ingen (konvex) böjning så uppstår inget som hindrar ljuset strålar. Man skulle inte behöva bygga fyrtornen så höga t ex. Det skulle räcka med att tända en lampa direkt på stranden.

Jag jobbar med just att göra ytor platta. Och även fast jag är helt säker på att det är platt så ser det ju ut som du beskriver om det är en stor yta.

Du tror inte det har att göra med att vatten bildar vågor och har sig?
Citera
2021-11-16, 17:34
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Men det skulle avsluta mångas funderingar så att folk kan gå vidare i livet eller tycker du inte?

Men..men det kanske är viktigare att kolla in ett svart hål biljoner mil bort istället.

Många och många...

Ja självklart är det viktigare med det svarta hålet. Nasa har ju dessutom fotografier på jorden där det framgår tydligt vilken form jorden har. Duger inte de bevisen, tror jag inget de visade skulle accepteras.
Citera
2021-11-16, 17:35
Medlem
Citat:

Låter lite som en generationsfråga. Yngre människor använder kameror till att ta selfies och visa upp för en, i de allra flesta fall, ointresserad omvärld medan lite vuxnare människor tar bilder på saker de finner intressanta och värda att dokumentera.
Citera
2021-11-16, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Jag jobbar med just att göra ytor platta. Och även fast jag är helt säker på att det är platt så ser det ju ut som du beskriver om det är en stor yta.

Du tror inte det har att göra med att vatten bildar vågor och har sig?

Lite svårt för mig att förstå vad du menar. Menar du att en platt yta ser likadan ut som ett klot? Då är det för tusende (räcker det?) gången dags att förklara hur det kan bli en horisont på en plan yta?
Citera
2021-11-16, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Plattjordarna skulle ändå bara vråla om CGI. Dom mest övertygade plattfiskarna kommer inte att låta sig omvändas förrän passagerarrymdfart kommer igång i större skala så att dom själva kan åka upp och se kurvaturen med egna ögon.

De hade väl bara börjat vråla om att de fått någon lins inopererad i ögat av "eliten" som förvränger vad de ser.
Citera
2021-11-16, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LudwigVon
Lite svårt för mig att förstå vad du menar. Menar du att en platt yta ser likadan ut som ett klot? Då är det för tusende (räcker det?) gången dags att förklara hur det kan bli en horisont på en plan yta?

Om jag har lagt golv i en galleria, sätter mig ner. Så har jag väldigt svårt att se slutet på golvet. Det har inte krökt sig, då jävlar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in