Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Det är självklart så att nya uppgifter kan komma så sent som 7 maj.
Förhören med Lisbeth är under all kritik och inte alls regelrätta, men uppgifterna bör beaktas oavsett.
Beteendet i beskrivningen handlar inte om en flyende GM som vänder sig om i flykten.
Detta är en person som står stilla och tittar.
Detta är 1-3 minuter efter skotten.
Din agenda är att göra denna person till samma som GM för att kunna spinna vidare på Renvalls teori eller här bara förkasta uppgiften då den "är för gammal"?
Men visst är det ett lustigt sammanträffande att SE:s och Lisbeths uppgifter om "mannen i gränden" förändras på exakt samma sätt över tid. Från början har vi alltså tre av varandra oberoende personer (Lisbeth P, Hans J och SE) som berättar om en flyende gärningsman som stannar upp en bit in i gränden, vänder sig om och tittar mot mordplatsen en stund, och sedan springer vidare.
Sedan kommer Lars J i tidningen 860304 och berättar allt om
när, var och hur han själv stod inne i gränden. Efter det här ändrar sig SE, och mördaren vars rörelsemönster SE tidigare beskrev på samma sätt som Lisbeth och Hans beskrev det, förvandlas nu till en person som bara står där "blick stilla", och har ett utseende och en position som med tiden mer om mer kommer att stämma in på Lars J. Vid förhöret med SE 860425 fullbordas förvandlingen, och man kan nu i princip slå fast att SE måste ha sett Lars J inne i gränden. Så har vi då fått bort SE från brottets absoluta närhet, och gjort honom till ett sk. "sent vittne".
Men är det bara SE som har kunnat se Lars J tänker vi då? Och här tror jag att striden om "SE:s iakttagelse av Lars J" började redan 1986. Häggström beskriver i sitt PM den här iakttagelsen som en omständighet som binder SE till platsen. Och Häggström tänker sig väl då att eftersom det bara är SE som har sett Lars J, så måste SE ha gjort den här iakttagelsen när han själv som gärningsman flyr från platsen. Andra poliser, som kanske är mer inriktade på att enligt Holmérs önskemål kunna avföra SE från utredningen, vill nog gärna att någon mer skall ha sett Lars J från mordplatsen. Dels så att man kan visa att det överhuvudtaget är möjligt att se Lars J från mordplatsen, och dels för att det alltid är bra om det finns samstämmiga uppgifter från åtminstone två vittnen. Det blir ju trovärdigare då.
Jag tror alltså att det är mot just den här bakgrunden man skall bedöma Lisbeths nya uppgifter i förhöret från 860429, och som ju helt klart ser ut att tala för att hon skall ha sett Lars J från mordplatsen. Kanske ställde man lite ledande frågor till Lisbeth här, och kanske gjorde man ganska subjektiva tolkningar av vad hon svarade. Hursomhelst tror jag inte alls på det här. Varken på "Lisbeths iakttagelse av Lars J" eller på "SE:s iakttagelse av Lars J". Jag tycker att det är tydligt att det handlar om efterhandskonstruktioner i båda fallen.