2021-11-16, 13:59
Medlem
skottlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faleralera
... Det var precis lika mycket självförsvar av de som mördades ...

Citat:
... Rittenhouse har hittat kryphålet där det går att massmörda lagligt i USA ....

Citat:
... Ett perfekt sätt att döda oskyldiga lagligt och samtidigt bli en hyllad stjärna hos alt-högern ...

Citat:
.Men låt säga att dom tagit vapnet och dödat honom med det, hade du argumenterat för att de skulle frias för självförsvar då? Det vore ju exakt samma situation. ...

Citat:
... Du kan alltså gå omkring på oroliga gator med en AR-15 och skrämma livet ur folk, när folk sedan reagerar i deras självförsvar har du öppen gata att mörda lagligt ...

Dina ytterst oförnuftiga resonemang visar mig hur lite du bland annat vet om vapenlagar och konstitutionell rätt i USA. Du beskriver situationen ur ett svenskt perspektiv, men du borde förstå att händelsen äger rum i USA och därför förstå att Rittenhouse inte gjorde något fel när han beväpnade sig med vapnet (eller när han agerade i självförsvar).

Du reagerar negativt – på ett ganska känslobetonat sätt – på varje person som överhuvudtaget bär ett vapen och du nämner "skrämd" eller "skrämma" flera gånger i dina kommentarer. Att du blir skrämd av ett vapen innebär inte att du kan förvägra någon deras konstitutionella rätt att försvara sig.

Om du verkligen tror att det som Rittenhouse utförde var "massmord" på "oskyldiga" borde du växa upp. Med dina resonemang har du gjort dig själv till en pajas.
2021-11-16, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skottland
Dina ytterst oförnuftiga resonemang visar mig hur lite du bland annat vet om vapenlagar och konstitutionell rätt i USA. Du beskriver situationen ur ett svenskt perspektiv, men du borde förstå att händelsen äger rum i USA och därför förstå att Rittenhouse inte gjorde något fel när han beväpnade sig med vapnet (eller när han agerade i självförsvar).

Du reagerar negativt – på ett ganska känslobetonat sätt – på varje person som överhuvudtaget bär ett vapen och du nämner "skrämd" eller "skrämma" flera gånger i dina kommentarer. Att du blir skrämd av ett vapen innebär inte att du kan förvägra någon deras konstitutionella rätt att försvara sig.

Om du verkligen tror att det som Rittenhouse utförde var "massmord" på "oskyldiga" borde du växa upp. Med dina resonemang har du gjort dig själv till en pajas.

Om jag enbart uttryckte mig som skrämd över vapnet så låt mig omformulera mig lite då. De blev skrämda och agerade i självförsvar av en person som använde sig av vapnet. Två av de skjutna försökte bevisligen ta det från honom.

Att du sedan tycker det är okej att skjuta någon i magen på grund av en konfrontation som personen själv varit med och provocerat fram får mig att förstå att du ser kryphålet som rimligt.

Sen är det sant att problemet grundar sig i USA:s enormt ansvarslösa vapenlagar. Men om nu dessa vapenlagar tillåts ändå borde det vara kotym av hela befolkningen att kräva att de också används på ett ansvarsfullt sätt. Bevisligen är inte ens så fallet.
Senast redigerad av Faleralera 2021-11-16 kl. 14:14.
2021-11-16, 14:21
Medlem
Citat:

Att du sedan tycker det är okej att skjuta någon i magen på grund av en konfrontation som personen själv varit med och provocerat fram får mig att förstå att du ser kryphålet som rimligt.

.

Han provocerade fram situationen genom att släcka en brand. Okej.
2021-11-16, 14:26
Medlem
Scrip7s avatar
Citat:
Att Rittenhouse hade dött om de lyckats ta vapnet ifrån honom är (så klart) en extremt trångsynt tanke. Med absolut högst sannolikhet var målet att få det livsfarliga vapnet ur handen på den provocerande personen.

Men låt säga att dom tagit vapnet och dödat honom med det, hade du argumenterat för att de skulle frias för självförsvar då? Det vore ju exakt samma situation. Jag hade argumenterat lika starkt för att de skulle straffas om så vore fallet.

Så vem är det som skapat problemet? Rittenhouse har hittat kryphålet där det går att massmörda lagligt i USA. Gå runt och provocera och skräm tillräckligt många med massmördarvapen, reagerar några kan du massmörda lagligt. Inte bara det, du kan dessutom bli en rockstjärna hos alt-högern.
Du missar en väldigt stor punkt här. Man får inte lov att attackera någon för att de har ett vapen. Alltså inget självförsvar om de skjutit Kyle för att ta hans vapen. Eller tar hans vapen och skjuter honom.

Men ska vi gå in i hypotetiska situationer för din andra punkt. Hade Kyle varit den aggressiva i situationen och attackerat först, så hade jag tyckt att de hade haft rätt att försvara sig. Nu har Kyle gjort allt rätt i varje situation som han hamnade i. Han sprang undan och använde vapnet som sista utväg i varje situation. För en 17-åring så hanterade han situationerna väldigt bra. Bättre än vad en stor majoritet av vuxna hade gjort.
Senast redigerad av Scrip7 2021-11-16 kl. 14:28.
2021-11-16, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrip7
Du missar en väldigt stor punkt här. Man får inte lov att attackera någon för att de har ett vapen. Alltså inget självförsvar om de skjutit Kyle för att ta hans vapen.

Du missar en ännu större punkt här. Kyle hade redan skjutit och dödat en person när Huber och Grosskreutz försöka ta vapnet från honom. Då har man ganska rätt att attackera någon både i självförsvar och för att skydda andra.

Grosskreutz hade dessutom en egen pistol som han hade kunnat använda med dödligt ändamål för självförsvar med samma logik. Det gjorde han inte.
2021-11-16, 14:31
Medlem
Scrip7s avatar
Citat:
Om jag enbart uttryckte mig som skrämd över vapnet så låt mig omformulera mig lite då. De blev skrämda och agerade i självförsvar av en person som använde sig av vapnet. Två av de skjutna försökte bevisligen ta det från honom.

Sen är det sant att problemet grundar sig i USA:s enormt ansvarslösa vapenlagar. Men om nu dessa vapenlagar tillåts ändå borde det vara kotym av hela befolkningen att kräva att de också används på ett ansvarsfullt sätt. Bevisligen är inte ens så fallet.
Ytterligare en punkt som du missar grovt. Ingen av de två hade någon rätt till självförsvar då Kyle var i flykt från dem. De förföljde Kyle och sprang efter honom.

Du kan argumentera att de försökte gripa honom, men du kan aldrig få in självförsvar i situationen då de var de aggressiva.
2021-11-16, 14:33
Medlem
Scrip7s avatar
Citat:
Du missar en ännu större punkt här. Kyle hade redan skjutit och dödat en person när Huber och Grosskreutz försöka ta vapnet från honom. Anser du inte att man har rätt att göra det då?

Grosskreutz hade dessutom en egen pistol som han hade kunnat använda med dödligt ändamål för självförsvar med samma logik. Det gjorde han inte.
Det spelar absolut ingen roll. De kan aldrig argumentera för självförsvar då Kyle sprang iväg från dem. De kan argumentera för att de försökte gripa honom.

När det gäller Grosskreutz. Kyle sköt inte honom när han hade händerna uppe, trots att han hade en pistol i handen. Det var först när han försökte skjuta Kyle som Kyle avväpnade honom.
Senast redigerad av Scrip7 2021-11-16 kl. 14:35.
2021-11-16, 14:33
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Har juryn överläggning nu?
2021-11-16, 14:34
Medlem
Citat:
Du missar en ännu större punkt här. Kyle hade redan skjutit och dödat en person när Huber och Grosskreutz försöka ta vapnet från honom. Då har man ganska rätt att attackera någon både i självförsvar och för att skydda andra.

Huber och Grosskreutz sprang och skrek "kill him".
2021-11-16, 14:34
Medlem
Citat:
Att Rittenhouse hade dött om de lyckats ta vapnet ifrån honom är (så klart) en extremt trångsynt tanke. Med absolut högst sannolikhet var målet att få det livsfarliga vapnet ur handen på den provocerande personen.

Men låt säga att dom tagit vapnet och dödat honom med det, hade du argumenterat för att de skulle frias för självförsvar då? Det vore ju exakt samma situation. Jag hade argumenterat lika starkt för att de skulle straffas om så vore fallet.

Så vem är det som skapat problemet? Rittenhouse har hittat kryphålet där det går att massmörda lagligt i USA. Gå runt och provocera och skräm tillräckligt många med massmördarvapen, reagerar några kan du massmörda lagligt. Inte bara det, du kan dessutom bli en rockstjärna hos alt-högern.
Du tror att målet för den rasistiska n-ords skrikande skinnskallen Rosenbaum som påvisats i rättegången ha yttrat ett belagt TROVÄRDIGT mordhot av vittnen tidigare på kvällen.. var bara att få bort vapnet från personen som provocerade genom att släcka en eld?
Du kan inte vara seriös

"Exakt samma" situation!?!
Hur i hela h då, tänker du?
Att släcka en brand är som att försöka mörda någon
2021-11-16, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrip7
Det spelar absolut ingen roll. De kan aldrig argumentera för självförsvar då Kyle sprang iväg från dem. De kan argumentera för att de försökte gripa honom.

Det är både ett självförsvar och försvar mot andra att försöka försöka stoppa en person som skjuter folk. Dessutom är inte heller det en tillräckligt anledning att skjuta dödliga skott mot någon och inte heller de tilltagen bör i någon sund värld kunna likställas med ett mord och ett mordförsök.
2021-11-16, 14:43
Medlem
postkrans avatar
Citat:

Eftersom när han reste pistolen och pekade den mot huvudet på Kyle så blåste Kyle bort bicepsen på armen som riktade pistolen mot hans huvud. Som tur var.
Senast redigerad av postkran 2021-11-16 kl. 15:03.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in