2021-11-16, 10:24
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lennybuz
Alla experter jag har en fråga. På flygplan måste man ha på sina masker trots att du är fullt vaxxad då man inte råkar vilja äta eller dricka. Smittar det inte då? Och varför behövs det masker när "alla" måste ha vaxx för att flyga?

För att vaccinet inte är 100%. Masken är inte 100%. Vi behöver inte göra det 100% heller, vi behöver bara få ner R-talet under 1. Märkligt att vi behöver ha den diskussionen fortfarande efter nästan två år.
Citera
2021-11-16, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Precis, sluta testa så ser det lugnt ut.
Vi tog även bort alla restriktioner och behöll några vettiga råd som även hjälper till i förkylningstider.
Låt de ovaccinerade få bli sjuka, de får skylla sig själva.
Ge alla vaccinerade en 3:e dos.
De som ännu inte fått möjlighet till 3:e dos och det gått ett tag sedan har redan lärt sig hur man håller sig borta från smitta till man får påfyllning.
Vi kommer få igång en rätt bra smittspridning nu men den kommer man enbart tro det är förkylning.

Jo jag tycker det är en bra metod.

Antal fall (per miljon):

UK: 500 fall
US: 240 fall
Sverige: 75 fall.

Antal dödsfall (per miljon)

UK: 2,31
US: 3,48
Sverige: 0,35

Antal på IVA (per miljon):

UK: 15
US: 33
Sverige: 3

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-10-16..latest&facet=none&uniformYAxis=0&pickerSort=de sc&pickerMetric=total_cases&hideControls=true&Metr ic=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=SWE~GBR~USA

"dEt äR fÖr vI TeStAr MiNdre!!!!"
Citera
2021-11-16, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Du är alltså stupsäker på att din kropp kommer att kunna hantera en infektion, som är, helt ny, för den, någorlunda? Om du, tror, det, hur kan du vara så säker på det?

Och sedan är du, alltså, orolig för vacciner mot SARS-COV2, som, mer än, halva jorden befolkning tagit, utan att någon massdöd inträffat?

Väldigt ologiskt i min ögon!

vem ha påstått det? inte jag iaf... jag har inte fått skiten alls fast jag umgåts med folk tydligen hade påtagliga symtom och testats positivt. jag har inte en aning ifall jag klarar det och tänker inte gå runt att vara orolig, vad tjänar det till?

orolig för vaccinerna? what? vad svamlar du om.. jag anser att vaccinerna är urusel totalt kass för egen del. Men visst alla får väl pumpa i sig hur mycket dem vill jag bryr mig inte. Jag är starkt emot tvång , vaccinpass och de idiotiska grupptycket som verkar finnas i samhället. Ja står för att det ska vara fritt val och ingen annan ska diskrimineras för sina val alls. Det är för mycket censur över allt ihop för att det ska vara minsta intressant att ta skiten. Dessutom irriterar det en jäkla massa pro-vaxxare vilker är otroligt roligt.
Citera
2021-11-16, 11:09
Medlem
Pethuglins avatar
”Sverige sämst i västvärlden på att hantera pandemin”

En mätning på kvaliteten på ett lands lagar, regleringar och institutioner i samband med Coronahanteringen.

Sverige jämförs med OECD-länder, det vill säga länder som är relativt lika Sverige.

Citat:
Sverige är det industrialiserade land som haft det sämsta utfallet, tätt följt av Belgien. Därefter följer ett par sydamerikanska länder, men också Storbritannien, Israel (trots tidig vaccinering), Schweiz, Tyskland och USA. Samtliga dessa länder har under perioder haft stora problem med smittspridning som lett till betydande dödstal.

Bland de tio länder som klarat sig bäst märks samtliga våra nordiska grannländer samt ö-nationerna Nya Zeeland och Australien.

https://www.dn.se/debatt/sverige-samst-i-vastvarlden-pa-att-hantera-pandemin/
Citera
2021-11-16, 11:29
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
vem ha påstått det? inte jag iaf... jag har inte fått skiten alls fast jag umgåts med folk tydligen hade påtagliga symtom och testats positivt. jag har inte en aning ifall jag klarar det och tänker inte gå runt att vara orolig, vad tjänar det till?

orolig för vaccinerna? what? vad svamlar du om.. jag anser att vaccinerna är urusel totalt kass för egen del. Men visst alla får väl pumpa i sig hur mycket dem vill jag bryr mig inte. Jag är starkt emot tvång , vaccinpass och de idiotiska grupptycket som verkar finnas i samhället. Ja står för att det ska vara fritt val och ingen annan ska diskrimineras för sina val alls. Det är för mycket censur över allt ihop för att det ska vara minsta intressant att ta skiten. Dessutom irriterar det en jäkla massa pro-vaxxare vilker är otroligt roligt.

Du är allt rolig du! Du tycker alltså inte det är någon idé att oroa sig för om din kropp kommer att tåla en ny infektion, som den aldrig tidigare utsatts för. Samtidigt som du slår fast att vaccinen är usla för din egen del. Hur kan du veta det? Kanske vaccinet räddar dig ifrån svår sjukdom eller rent av en förtidigt död.

Också ränner du runt och, aktivt, försöker bli smittad, istället för att ta det säkra före det osäkra: Att först vaccinera dig och, sedan, försöka få en genombrottsinfektion. Vi kommer, alla, att tids nog få hybridimmunitet. Men vissa kommer att bli svårt sjuka, och vissa kommer att dö, beroende på vilka personliga val som görs.

Däremot så kan jag förstå att, även, mer sansade vaccinmotståndare, blir anti om samhället inför för hårda diskriminerande åtgärder, som i USA. Vaccinationsarbetet gynnas inte av sådant. Men att grupptryck finns är oundvikligt, eftersom vi är sociala varelser.
Citera
2021-11-16, 11:32
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Ja det är ju vad som orsakar förändringen fram till augusti, sen kommer den intressanta trendvändningen från augusti och fram till nu.

Och trenden från augusti tyder på att vaccinerna snabbt tappar effekt. Det ser ut som att i december så kommer väl över 50% på IVA vara fullständigt vaccinerade.
Nu är ju 70% fullständigt vaccinerade och fortsätter trenden i samma takt så dröjer det väl till februari-mars innan vi nått den punkt där vaccinet inte tycks ha någon effekt alls.

Jag inser förstås det vanskliga att extrapolera så långt framåt i tiden från en så kort mätserie så se det inte som en prognos.

Jag ser två fallgropar här, dels att vaccinen tappar effekt, det finns det ju studier på, men även det faktum att D-vitaminnivåerna nu är på botten hos folket. D-vitamin är ett viktigt hormon för att immunförsvaret ska fungera optimalt.
Citera
2021-11-16, 11:37
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Antal fall (per miljon):

Antal dödsfall (per miljon)

UK: 2,31
US: 3,48
Sverige: 0,35

Antal på IVA (per miljon):

UK: 15
US: 33
Sverige: 3

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-10-16..latest&facet=none&uniformYAxis=0&pickerSort=de sc&pickerMetric=total_cases&hideControls=true&Metr ic=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=SWE~GBR~USA

"dEt äR fÖr vI TeStAr MiNdre!!!!"

Fast vi låg bättre till än UK och USA redan innan rekommendationerna för testning ändrades. Dagens vacciner är inte perfekta, men nedstängningar är helt värdelösa i längden, i synnerhet som det, nu, finns vacciner som är bra på att förebygga svår sjukdom. Nedstängningar skjuter bara upp det oundvikliga och det enda som verkligen kan stoppa Delta-varianten: Hybridimmunitet hos stora delar av befolkningen!
Senast redigerad av Ola Schubert 2021-11-16 kl. 11:39.
Citera
2021-11-16, 11:57
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Du är allt rolig du! Du tycker alltså inte det är någon idé att oroa sig för om din kropp kommer att tåla en ny infektion, som den aldrig tidigare utsatts för. Samtidigt som du slår fast att vaccinen är usla för din egen del. Hur kan du veta det? Kanske vaccinet räddar dig ifrån svår sjukdom eller rent av en förtidigt död.

Precis. Att vaccinen inte varar i längden tyder på att naturlig immunitet inte heller varar i längden. Men det är antagligen något positivt. Det sliter på kroppen att gå runt med stora mängder T-celler hela tiden. Vi behöver nu göra en avvägning om vi vill ha stora mängder T-celler för närvarande för att öka vår motståndskraft mot viruset men vi vill antagligen inte ha det år ut och år in. Så hela diskussionen om flera vaccinationer om året är befängd. Det är en kompromiss vi gör nu i början för att öka B-cellsförmågan och vinna tid. Om ett par år kommer vi antagligen föredra att riskera att bli sjuk framför att gå runt med dopat immunförsvar 24/7 men inte nu.
Citera
2021-11-16, 12:07
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Japp, en tredje dos lär ju trippla antikropparna så det är förstås väldigt angeläget. Foliehattarna på Flashback kan ju försöka boosta det med d-vitamin istället!

Jag väljer att ta både vaccin och D-vitamin.
Citera
2021-11-16, 12:14
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Precis. Att vaccinen inte varar i längden tyder på att naturlig immunitet inte heller varar i längden. Men det är antagligen något positivt. Det sliter på kroppen att gå runt med stora mängder T-celler hela tiden. Vi behöver nu göra en avvägning om vi vill ha stora mängder T-celler för närvarande för att öka vår motståndskraft mot viruset men vi vill antagligen inte ha det år ut och år in. Så hela diskussionen om flera vaccinationer om året är befängd. Det är en kompromiss vi gör nu i början för att öka B-cellsförmågan och vinna tid. Om ett par år kommer vi antagligen föredra att riskera att bli sjuk framför att gå runt med dopat immunförsvar 24/7 men inte nu.

Det behövs fyra sprutor med TBE vaccin sen har man livslångt skydd, två doser mässlingsvaccin så blir det också livslångt. Fullt möjligt du får livslångt skydd mot covid efter 3-4 doser. Vi vet helt enkelt inte.

Influensavacciner håller ett år sen tar man en ny det kan man hålla på med hela livet utan problem.
Senast redigerad av raskens 2021-11-16 kl. 12:17.
Citera
2021-11-16, 12:15
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det behövs fyra sprutor med TBE vaccin sen har man livslångt skydd, två doser mässlingsvaccin så blir det också livslångt. Fullt möjligt du får livslångt skydd mot covid efter 3-4 doser. Vi vet helt enkelt inte.

Det är inte samma typ av sjukdom. Går inte att jämföra sådär.
Citera
2021-11-16, 12:16
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Antal fall (per miljon):

Varför jämför du med de länder som skött det sämre än Sveige istället för de som skött det bättre? Israel har nästan hälften av dödsfallen i Sverige. Danmark en liten bråkdel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in