Citat:
Ursprungligen postat av
assignment
Ja absolut, det ursäktar vi! Och du, tack för informationen
Jag väljer att citera det korta du avsluta med annars blir det ännu mer rörigt, lika rörigt som jag just nu inte fattar varför hans avlidna kadaver fortfarande inte är begraven?
Du skrev att du arbetade med rättsmedicin va? Varför tar det så lång tid innan vissa av dessa samhälls-belastare begravs? Har märkt att det bara är så med svenskar, eller icke religiösa människor, alltså 2 veckor är ju långt, men det brukar vara max i vissa fall.
Nu har han varit avliden i 4 veckor på torsdag. Varför är han ej begraven än? Ska vi vänta ytterligare 4 veckor? Är det släkt och anhöriga som ska ta farväl av hans förstörda ansikte eller vad är det frågan om? Ligger han bara i bårhuset för att ruttna eller har det att göra med att man ska pyssla ihop hans ansikte och sy fast kinden tillsammans med käften? Hur gör man med ögon som trillat ut?
Ja du ser! Jag blir fullständigt nyfiken

Nu när du säger att du jobbar inom rättsmedicin!
Jag tror inte att jag sa att jag bokstavligen jobbar med rättsmedicin, dock mitt yrke kräver en hel del insikt i/tangerar rättsmedicin. Låt oss säga att för att förstå och göra mitt yrke korrekt så måste man ha grundläggande kunskap i trauma; för att hantera trauma korrekt så måste man förstå fysiken & dess effekt på kroppen vid olika typer av skador.
Jag föredrar de rackarna som fortfarande lever kort och gott.
Anledningen varför det dröjer? Kortfattat:
1) Det finns ett fåtal centran som gör rättmedicinska obduktioner… ”på den nivån”. Man får skilja mellan Heroin-Hasse har sannolikt råkat få i sig Fentanyl och slutat andas och lemlästad kvinnokropp näst-intill oidentifierbar hittas efter 6 års förmultning i ett vattendrag.
I Heroin-Hasses fall så letar man efter uppenbara tecken till yttre åverkan så att någon inte dödar honom först och därefter injicerat en överdos vilket är en rätt snabb process jämfört med Jane Doe som säkerligen kommer kräva analysmetoder använda vid identifieringen av Tutankhamon.
2) Det kan komma in info efter första obduktionen som gör en ytterligare djupdykning viktig. Då är det bättre att preparatet legat i bårhuset än börjat förmultna och genomgått begravning (med traumat som uppstår av att man häver den ritualen och river upp alla sår som just börjat läka -om än lite- hos anhöriga). Balansen mellan att ha möjligheten att utföra kompletterande obduktion som ger god ytterligare kunskap måste vägas mot anhörigas önskan att ”få begravningen avklarad” oavsett om det rör sig om religion eller underlätta krisreaktionens faser.