Citat:
Ursprungligen postat av
Inthemiddle
Det diskuteras och spekuleras hejvilt här, så klart, för någon direkt fakta har allmänheten ännu inte fått. Men, vad är det för jävla fokus ??!
Det spelar ingen roll vilken färg på huden de inblandade har eller vilket land de är födda i. Det spelar ingen roll om de är kristna, muslimer, hinduer eller ateister. Det spelar ingen roll om barnen kastades ut från balkongen eller genom ett fönster eller hur många andra som faller offer i Sverige för att bli utslängda från balkonger varje år.
Det spelar ingen roll vilka medier som vinklar vad åt vilket håll eller vilka partier som styr landet och styrde när de flyttade hit, om det var krig eller inte i deras hemland osv..
Det enda som spelar roll är att två små barn har blivit utsatta för mycket grovt våld i sitt eget hem. Av sin egen far.
På platsen som skulle vara deras mest trygga och av personen som skulle vara deras trygga hamn, deras beskyddare.
Ett av dem har förlorat sitt liv och det andra kämpar för att behålla sitt.
DET spelar roll.
Jag har svårt att tro att detta kom som en blixt från klar himmel. Att hemmet har varit stabilt och fungerande och att pappan plötsligt fick en knäpp och agerade såhär.
Jag tror att det förekommit våld i familjen tidigare, psykiskt och/eller fysiskt. Mot kanske främst kvinnan, vilket är det vanligaste, men också mot barnen.
Detta förekommer i ALLA samhällsklasser, i ALLA länder och genom ALLA tider.
I vissa kulturer må det vara mer tillåtande än andra. Men att slå sig för bröstet och säga att det här minsann inte är ett svenskt problem utan ett importerat, är att dumförklara dig själv och som att spotta på alla dessa kvinnor och barn som kämpar för att ta sig ur helvetet de lever i med sina etniskt svenska män.
Jag spekulerar också givetvis men min teori är att pappan av någon anledning ville skada kvinnan på det värsta sätt han kunde: att döda barnen.
Det var sent på kvällen. Barnen sov säkert. Kanske även mamman (om kvinnan i lägenheten nu var mamman). Hans plan var att döda barnen och sig själv och hon skulle behöva leva med att det hon sagt eller gjort mot mannen var så hemskt att hon "fick honom" att begå dessa vidriga brott. Och hon skulle aldrig kunna få en förklaring, en ursäkt eller någon sorts upprättelse för barnen då han som gärningsman också är död.
Civilkurage - DET spelar roll!
Kanske hade det varit bråk i familjen tidigare? I min teori så ja, mest sannolikt.
Kanske har någon granne sett eller hört något som kunnat tyda på en dysfunktionell familj?
På en osund uppväxtmiljö?
Troligen.
Har grannar ringt polisen eller gjort en orosanmälan till soc?
Tveksamt.
Att folk inte vågar ringa ett anonymt samtal i skydd av sin egen lägenhetsdörr och sina väggar är i mina ögon ynkligt och i flera fall en direkt orsak till flera av de mord som begåtts i hemmen.
De enda vittnena, grannarna, väljer att inte bry sig, höjer ljudet på teven och låter våldet fortgå.
Du tog orden ur min mun! Det här är ett så bedrövligt sorgligt fall, och att läsa hur folk kläcker den ena ovidkommande idén efter den andra om "blånegrer", "balkongflickor", "hedersbrott", "typiskt senegaleser/polacker/zigenare/hottentotter/andra svartmuskiga män som verkar så annorlunda mot deras egna blekskära gristrynen", är en otroligt generande skymf mot både dessa drabbade barn och deras närstående OCH mot alla andra som drabbas/drabbats av liknande saker.
Det är nämligen så att detta inte är ett isolerat fall, en enskild händelse, något som är att likna vid ett plötsligt och oväntat vulkanutbrott som ingen kunnat förutse. Tyvärr händer saker som ligger nära denna händelse runt om i vårt land varje dag. Jag jobbar själv med våldsutsatta och ser händelser som med bara lite andra förutsättningar kunnat sluta på liknande sätt som i detta fall OFTA.
Det finns gott om gemensamma nämnare då det gäller gränslösa våldsutövare- egna erfarenheter av våld som liten är vanligt, psykologisk litenhet med personlighetsstörningar, jagsvaghet med behov att hävda sig på bekostnad av andra, misogyni (män som brukar våld mot barn är oftast även våldsamma mot kvinnor) osv. är vanligt. Missbruk och social utsatthet är vanligt, sannolikt mest som en konsekvens av övriga omständigheter, som psykologiska förutsättningar. Våld kan lika gärna utövas i en välbärgad familj på fina gatan.
Etnicitet har i sammanhanget en ytterst underordnad betydelse. I min yrkesutövning ser jag fler David, Linus och Sven som förövare än jag ser Ali och Mustafa. Procentuellt sett skulle jag tro att den etniska fördelningen mellan "helsvenska" våldsutövare och med annan etnisk bakgrund speglar fördelningen i samhället i övrigt, dvs. det bor flest infödda svenskar i vårt land= fler sådana klår upp sina kvinnor och barn här i landet.
Det är OERHÖRT förenklat att försöka förklara våld i nära relationer i termer av "heder", religion och liknande. Sådana inslag kan finnas, men egentligen inte mer än när Peter hävdar att Linda fick skylla sig själv för att han nästan ströp henne till döds, eftersom hon lämnat honom och träffat en ny kille, vilket han inte tolererar. Våldsutövare utövar gärna sitt våld i "annans namn", vare sig det är i den lösaktiga fruns, religionens eller något annat. Bakom detta döljer sig dock endast en vek man, som inte kan stå upp för sig själv och det han åstadkommit. Det är därmed helt ointressant att diskutera huruvida denna pappa skyller på demoner, på Allah, på en plastdinosaurie han trampat på eller vad som helst. Inget av det spelar någon roll. Det vi måste diskutera är de verkliga anledningarna till att män slår och mördar sina kvinnor och barn, och vad vi kan göra åt det.
Till alla er rashatare i denna tråd och andra som urartar på samma sätt: tänk er in i situationen att vara ett helsvenskt misshandlat barn eller dito kvinna, vars helsvenska far/make misshandlat och nästan mördat honom eller henne, år ut och in, mitt ibland oss. Hur tror ni det känns för dessa att läsa hur det är "typiskt senegaleser", eller "bara blånegrer som gör sånt"? "Så skulle aldrig en svensk göra"?
Hur ska man kunna växa upp och leva i ett samhälle där ens egna upplevelser förringas och påstås vara ickeexisterande, av andra samhällsmedborgare som påstår sig vara "riktiga svenskar"? Genom att blunda för hur VERKLIGHETEN ser ut här i världen, så utestänger man stora grupper av människor som också bor i vårt samhälle. De helsvenska, helvita små barnen som haltar till skolan med illa läkta frakturer, som deras pappa Tommy givit dem i födelsedagspresent. Detta kan, om man följer Flashbacklogiken, inte ha hänt. Åtminstone inte om inte pappa Tommy i hemlighet är "rom". Eller har en psykos. Annars är det uteslutet, för så kan inte en svensk bete sig.
Ni är så världsfrånvända, och i en sån här tråd, som handlar om en fruktansvärd tragedi som kommer påverka mångas liv lång tid framåt, är det så himla barnsligt att sitta och dilla om hudfärger. Utifrån mognadsnivån som går att utläsa i vad vissa skriver är ni antagligen själva kandidater att misshandla kvinnor&barn.
Den roligaste kommentaren jag läst i denna tråd var någon som skrev något om att det "importeras stenåldersfolk" till vårt stolta land. Så kul för dem, tänker jag, de kommer möta många likasinnade som är sugna på att slåss med påkar, tala oartikulerat, vara analfabeter och sakna all bildning!